Ik kocht jaren geleden particulier een bromscooter welke later illegaal geimporteerd bleek te zijn door een medewerker van een erkende fietsenmaker in Breda.Mijn verzekeraar accepteerde de verzekering,en dus de premie terwijl zij aan het framenummer al hadden gezien dat het een illegaal voertuig was.Ik wist dit niet.
Dus men weet dat men niet hoeft te betalen bij een ongeluk,maar incasseert wel de verzekeringspremie!
Toen ik dit hoorde heb ik de brommer meteen naar een oud-ijzerhandel gebracht.Beter brommer kwijt dan de rest van mijn leven betalen omdat ik niet verzekerd ben.Wat een pech,geld weg.De persoon die het bromscootertje ingevoerd heeft doet alsof z'n neus bloed...en dat zal ie binnenkort ook gaan doen!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Illegaal geimporteerd
Re: Illegaal geimporteerd
Ehm, Dit begrijp ik niet helemaal of helemaal niet zo je wilt. Waarom wil de verzekeraar niet uitkeren? Dan moet er dus iets in de voorwaarden staan.
Je mag met een motorvoertuig alleen maar aan het verkeer deelnemen als het type een Nederlandse goedkeuring heeft. Het komt voor dat in het naburige buitenland motorvoertuigen rondrijden die daar wel zijn toegestaan, maar in Nederland (nog) niet zijn toegelaten. Bovendien moet je elk motorvoertuig dat je importeert officieel invoeren en ter keuring bij de officiele instanties aanbieden. In eerste instantie wordt daar gekeken of het motorvoertuig in Nederland een typegoedkeuring heeft. Is dathet geval, dan is de import geen probleem. Heeft het voertuig geen typegoedkeuring, moet het eerst gekeurd worden en daar is nogal wat mee gemoeid en dus ook duur. Motorvoertuigen die niet goedgekeurd zijn en dus illegaal zijn geimporteerd zijn bij het veroorzaken van schade van schadeuitkering uitgesloten. Dat de verzekeraar voor de verzekering wel premie incasseert doet daaraan niets af.Als je weet dat je een illegaal geimporteerd motorvoertuig van iemand koopt en de koop toch afsluit, ben je zelf voor de gevolgen aansprakelijk. Je had toch ook van de koop kunnen afzien of de koop alleen kunnen laten doorgaan onder de voorwaarde dat de verkoper ervoor zorgt dat het motorvoertuig voorzien wordt van officiele documenten??????????????
Bij welke maatschappij was je verzekerd? Ik heb net ff snel bij unive gekeken maar daar staat dat de bromfiets moet voldoen aan de wettelijke eisen van een bromfiets en niet opgevoerd mag zijn.
Je zou ook eens aan die maatschappij moeten vragen op basis van welk artikel in de voorwaarden zij geen polisdekking willen verlenen.
Je zou ook eens aan die maatschappij moeten vragen op basis van welk artikel in de voorwaarden zij geen polisdekking willen verlenen.
Berendjan geeft al aan dat er een typegoedkeuring moet zijn om aan het verkeer te mogen deelnemen.De brommer had ik particulier gekocht,maar bleek te zijn geimporteerd door iemand anders die voor een fietsenmaker werkt.Blijkbaak kun je aan het framenummer zien of deze brommer officieel is toegelaten(door nl in framenummer?).
Aan het model was niet te zien dat het een buitenlands exemplaar was.
Ik kon het als leek ook niet weten.De verzekeringsmaatschappij had het wel moeten weten aan de hand van het framenummer.En had bij een eventueel ongeval in verband met het ontbreken van een typegoedkering voor nederland de schade niet uit hoeven te keren.
Aan het model was niet te zien dat het een buitenlands exemplaar was.
Ik kon het als leek ook niet weten.De verzekeringsmaatschappij had het wel moeten weten aan de hand van het framenummer.En had bij een eventueel ongeval in verband met het ontbreken van een typegoedkering voor nederland de schade niet uit hoeven te keren.
Dat begrijp ik wel.
Maar dat zou dus betekenen dat een buitenlander van zeg Belgie of Duitsland niet in Nederland zou mogen rijden. Dat klopt niet want dat mag wel degelijk.
Ik zeg dus nogmaals check je voorwaarden en vraag aan de maatschappij op basis van welk artikel ze de uitkering weigeren. Als het overigens een WA schade is dan moeten ze die uitkeren.
Maar dat zou dus betekenen dat een buitenlander van zeg Belgie of Duitsland niet in Nederland zou mogen rijden. Dat klopt niet want dat mag wel degelijk.
Ik zeg dus nogmaals check je voorwaarden en vraag aan de maatschappij op basis van welk artikel ze de uitkering weigeren. Als het overigens een WA schade is dan moeten ze die uitkeren.
Ik mag met een in nederland goedgekeurd voertuig wel in het buitenland rijden,maar wanneer een buitenlander dit voertuig koopt (lees invoert in zijn land) dan zal het voertuig toch echt aan de regels van zijn land moeten voldoen.Ik mag het dan dus wel en hij niet, met het zelfde voertuig.Een duitse bromfietser mag met zijn duitse bromfiets in nederland rijden.Een nederlander mag dan dus niet zomaar deze brommer kopen er mee aan het verkeer deelnemen wanneer er geen typegoedkeuring is voor nederland...en daar zit dus het probleem.