LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inboedelverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
pluisje

Ongelezen bericht door pluisje »

:roll: :roll: :roll: je bent tegen brand verzekerd en dat bedrag staat in je polis,als je hele huis afbrand krijg je dat bedrag...
voor de rest maakt de verzekering uit hoe of wat.
roet schade====word schoongemaakten ga zo maar door..

het enige wat je extra moet verzekeren is b.v.je computer als die meer waard is dan 5000 euro dit geld ook voor sieraden...

boeken :roll: :roll: :roll: tja als ze echt meer waard zijn dan het bedrag waar voor je bent verzekerd.... moet je ze ook apart verzekeren als dat kan :roll:

pluisje :?

Inge1

Re: Inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Inge1 »

U hebt hetzelfde probleem met platen, cd's, dvd's e.d.
In beginsel geldt voor bijna alle inboedelpolissen in Nederland dat een eventuele schade wordt vergoed op basis van nieuwwaarde. Daar zijn een paar uitzonderingen op en de in dit geval belangrijkste is dat als de 'waarde onmiddellijk voor de schade minder dan 40% is van de nieuwwaarde' dat dan die lagere waarde geldt.
De vraag is dus: wanneer is dat het geval?
Daar is geen absoluut antwoord op. Bij een 20 jaar oude encyclopedie is dat naar mijn mening wel het geval. Bij uw kinderboeken (dus de boeken die u als kind gebruikte) ook. Maar bij een drie jaar oude roman of een 5 jaar oude (niet uit elkaar vallende) thriller zou ik nog steeds de nieuwwaarde hanteren. Wat ook uitmaakt: zou u ze terugkopen? Als u alle boeken van John Grisham of Saramogo hebt, dan zult u een verloren gegaan boek eerder willen terugkopen en dus is uw schade hoger. Hou er rekening mee: de 'waarde' waar het over gaat is niet de verkoopwaarde die u zou krijgen als u de boeken 2ehands zou verkopen (want volgens die maatstaf zou u voor uw bankstel en vloerbedekking ook nooit meer dan die 40% krijgen), maar de economische gebruikswaarde die de boeken voor u hebben.
Het is overigens niet zo dat u bij een totaalschade de verzekerde som krijgt uitgekeerd. Er wordt wel degelijk gekeken naar de echte schade. Daar komt een deskundige voor, die door de verzekeraar wordt benoemd. Let op: ingeval van brandschade mag u volgens nagenoeg alle inboedelpolissen op kosten van de verzekeraar óók zelf een deskundige inschakelen om de schade vast te stellen. Zeker als u bang bent dat het mis zou kunnen gaan op dit soort zaken, is het goed dat ook te doen.

Inge1

Ik snap uw probleem. Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Uw probleem valt niet op te lossen. Een verzekeraar kan dat niet zeggen, omdat het antwoord niet altijd waar is. Een boek dat u morgen koopt en overmorgen uitgelezen en onbeschadigd in de kast legt gaat naar nieuwwaarde. Drie jaar later misschien ook nog. Maar over 35 jaar niet meer. (Als u geluk hebt is het dan antiquarisch, althans heeft het zeldzaamheidswaarde: dat verhoogt de waarde en is automatisch meeverzekerd zolang de verzekerde som dat toelaat. Dus de verzekeraar zou wel een expert kunnen sturen die u vertelt wat u vandaag zou krijgen als vandaag alles afbrandt, maar dat is niet hetzelfde als het bedrag dat u krijgt als alles wat u nu hebt over 10 jaar afbrandt. En dáárom zegt de verzekeraar het niet. Als u dat wilt kunt u wel een deskundige inschakelen om de huidige waarde vast te stellen, dan hebt u een behoorlijk uitgangspunt. En iedere inboedel verandert in de loop der jaren (met een extreem voorbeeld: zodra u koffie gezet hebt is de waarde van uw inboedel gezakt, omdat u minder koffie in huis hebt). Als u zelf dan bijhoudt of de plussen (u koopt er eens wat bij, uw breedbeeld tv wordt vervangen door een modern plasmascherm) en minnen (spullen verouderen, elektronica zelfs heel hard en u gooit wel eens wat weg) dan zit u wel zo ongeveer goed.
Er zijn overigens ook verzekeraars die een garantie tegen onderverzekering geven. Wat uiteindelijk telt is de dekking (die kan aanzienlijk verschillen bij inboedelverzekeringen) en de prijs die u bereid bent te betalen.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Beste Donna,

Volgens mij is de verzekerde som niets anders dan het bedrag waarvoor u maximaal verzekerd bent.

Waar het in jullie geval omgaat, is de dagwaarde.

Deze dagwaarde kun je berekenen door op de nieuwwaarde een afschrijving toe te passen.
Hoe groot die afschrijving is en hoe je die kunt berekenen weet ik niet.

Dus als je de dagwaarde wilt berekenen voor je totale inboedel dan heb je een flinke hoeveelheid werk.

Veel succes met het uitzoeken.

pippimoon

Ongelezen bericht door pippimoon »

Beste Donna,

Ik denk dat ik je binnenkort een goed praktijdvoorbeeld kan geven. Wegens ondergelopen kelder is onze complete boekencollectie totaal "verdronken", het gaat hier om zo'n 250 boeken, varierend van dure studieboeken (een heleboel) tot (nog steeds dure) romans. Ik zit al dagen een lijst te maken met wat het me zou kosten om alles opnieuw aan te schaffen, je schrikt je stiekem rot. Ik ben nog niet eens bij het eind en zit al tegen de 4000 euro aan (ok, er zaten heel veel hele dure studieboeken tussen). Binnenkort komt de schadeexpert van de verzekering en ik ben heel benieuwd wat ze uitkeren...

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

ik ben heeeel erg benieuwd of dit vergoed gaat worden. De kelder is nl. niet de beste plaats om je boeken te bewaren vanwege de hoge vochtigheid en de kans op wateroverlast door grondwater. Ik hoop t voor je maar geef je weinig kans. Hou ons op de hoogte!

pippimoon

normaal zouden we ze ook niet in de kelder bewaren maar wegens verbouwing een beetje ruimtegebrek...Kelder is normaal gesproken kurkdroog maar als de hele straat blank komt te staan...

Inge1

Eerst de vraag of er dekking is. Dat hangt er van af hoe het komt dat de kelder is ondergelopen. Als er een waterleiding is gebroken, is er geen probleem: dat is gedekt. Als bijvoorbeeld de slang van de was machine is losgeschoten is het nog maar de vraag. Als er gewoon grondwater door de keldermuur is gesijpeld is er zeer waarschijnlijk geen dekking.
Als er dekking is: hoe hoog is de schade? Op de nieuwwaarderegeling zijn een paar uitzonderingen. Eén daarvan is: goederen die nog wel bewaard worden, maar die 'onttrokken zijn aan het gebruik waarvoor zij bedoeld waren'. Dus: niet meer als zodanig in gebruik. Dus als de schoolboeken nog in gebruik zijn: geldt de nieuwwaarde. Zijn ze van vorig jaar of 6 jaar terug, maar bewaard, omdat je maar nooit weet waarvoor het goed is, dan is het anders. Tenzij de kelder ook als woonruimte in gebruik was, is hier sprake van het opslaan van inboedelgoederen die je eigenlijk niet meer gebruikt, maar ook zonde vindt om weg te gooien. (Daar zijn wij Nederlanders goed in: half Nederland heeft nog onuitgepakte verhuisdozen van een vorige verhuizing op zolder staan.) Die goederen worden dus niet naar nieuwwaarde vergoed, maar naar vervangingswaarde: de prijs die nodig is om dezelfde soort boeken, in dezelfde staat en met dezelfde ouderdom enz. te kopen.

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

dank je Inge1, jij verwoordt precies wat ik wilde zeggen :D

pippimoon

Tja, tijdens de hevige regenbuien kon het riool in de straat het niet aan en zijn alle kelders ondergelopen via de luchtgaten. Kelder is normaal kurkdroog zoals ik al zei. Ik maak me ook geen illusies over de vergoeding die ik krijg, ik neem aan dat de verzekeraar altijd wel een reden vindt om zo min mogelijk uit te keren.

Het lijkt me nogal moeilijk om voor 250 boeken te bekijken en de vervangingswaarde vast te stellen.

Wat je schrijft met "tenzij de kelder als woonruimte in gebruik was..." snap ik niet helemaal. Natuurlijk woon ik niet in de kelder maar het is wel een normale ruimte in mijn huis. En omdat we aan het verbouwen zijn en de boeken dus tijdelijk niet gebruikt worden, hebben we ze in de kelder neergezet. Ik kan me ook niet herinneren in mijn verzekeringspolis gelezen te hebben dat ik geen spullen in mijn kelder mag zetten.

We zien het wel....

Inge1

Natuurlijk mag u gewoon spullen in de kelder zetten. Daar doet geen verzekeraar moeilijk over.
Wat ik bedoelde: als u de kelder ook als woonruimte (lees: extra kamer) gebruikt, dan zijn de spullen daarin niet anders als de rest van de inboedel. (En sommige mensen gebruiken de kelder als woonruimte c.q. extra slaapkamer: soms omdat ze klein behuisd zijn, veel kinderen hebben en soms gewoon omdat het leuk is).
Maar meestal is de kelder, net als de zolder alleen opslagruimte. Daar mag je best inboedel neerzetten, maar meestal zet je de inboedel daar alleen neer, omdat je die niet meer normaal gebruikt. En juist omdat je die niet meer normaal gebruikt, vergoedt de verzekeraar geen nieuwwaarde meer. Maar vervangingswaarde. Enne ... ja, die is vaak lastiger vast te stellen dan de nieuwwaarde. Als u het niet eens bent met de taxateur van de verzekeraar: maak gebruik van uw recht om op kosten van de verzekeraar een eigen expert in te schakelen en rapport op te laten maken.

pippimoon

Dank voor dat advies Inge!

NAK

Inge1

Ik neem het risico dat deze posting verwijderd wordt, maar het volgende moet ik toch even kwijt.

Het is altijd enorm toe te juichen als mensen met vragen, op dit forum, door hun medemensen geholpen (kunnen) worden.
Alleen ben ik van mening dat er dan geen onzin verteld moet worden.
In jouw postings over de inboedelverzekering las ik een paar punten waarvan ik denk dat kan niet waar zijn.
Ik heb ze hieronder in een quote aangegeven en daaronder onder mijn mening neer gezet.
De vraag is dus: wanneer is dat het geval?
Daar is geen absoluut antwoord op. Bij een 20 jaar oude encyclopedie is dat naar mijn mening wel het geval.
Eerst stel je heel duidelijk dat er geen antwoord mogelijk is, maar direct er achteraan geef je er toch een antwoord op de vraag.
Wat moet de vraagstelster nu geloven?????
Wat ook uitmaakt: zou u ze terugkopen?
Het zal de verzekering een zalige zorg zijn of jij wel of niet precies het zelfde artikel terug koopt.
Al ga je van het uitgekeerde bedrag de rest van je leven op Hawai wonen, de verzekering heeft daar niets mee te maken.
Daar komt een deskundige voor, die door de verzekeraar wordt benoemd.
Er komt dus gewoon een schade expert van de verzekering. Die is niet speciaal benoemd, maar heeft dat in zijn takenpakket zitten.
dat verhoogt de waarde en is automatisch meeverzekerd zolang de verzekerde som dat toelaat.
Wat een onzin. Woorden schieten hierbij te kort.
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Uw probleem valt niet op te lossen.
Kan en mag jij bepalen of dit probleem wel of niet op te lossen is???? Ik dacht het niet.
(met een extreem voorbeeld: zodra u koffie gezet hebt is de waarde van uw inboedel gezakt, omdat u minder koffie in huis hebt).
Dit is een opmerking die werkelijk alles slaat.
Hiermee toon je werkelijk aan dat je er geen bal verstand van hebt.
Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.
half Nederland heeft nog onuitgepakte verhuisdozen van een vorige verhuizing op zolder staan. Die goederen worden dus niet naar nieuwwaarde vergoed, maar naar vervangingswaarde:
Zowel bij de vorige quote als bij deze lijkt het er veel op alsof je onder het genot van een kop koffie, je eigen polis even vlugtig hebt doorgelezen en daarna hebt geprobeerd in je eigen woorden de inhoud weer te geven.
Pak morgen die zelfde kop koffie en neem dan eens de moeite om op de sites van diverse verzekeringen te achterhalen wat de termen
Vervangingswaarde, Nieuwwaarde, Dagwaarde en Inboedel in houden.
Lees daarna je eigen postings nog eens door, misschien dat het dan duidelijk wordt voor je zelf welke onzin je hebt verkondigd.

Inge1

Ik proef enige frustratie. Gezien uw toonzetting zal ik maar niet op de inhoud reageren. Het lijkt mij niet dat ik overtuig. Mijn reactie was ook niet bedoeld voor u, maar voor de vragensteller. Ik begreep dat die er wat aan had. Dat reikt.

NAK

Er zit geen mm frustratie achter.
Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat de vraagstelster, ook al heeft ze je bedankt, met jouw antwoorden niets opschiet.
Als je zeker bent van je zaak, reageer dan gerust op de inhoud en overtuig me dat ik geen gelijk heb.

Make my day.

pippimoon

Ik zal even een update geven:
de schade expert hanteerde een vast bedrag per boek, een beetje ervan uitgaande wat het zou moeten kosten om een boek tweedehands te kopen...Voor sommige boeken was dit bedrag ok, voor sommige boeken uiteraard erg laag. Globaal kwam het neer op z'n50% van de nieuwwaarde. Overige zaken zoals cd's en koffers werden globaal met nieuwwaarde berekend.
Ik ga nog eens bedenken of ik het hier mee eens ben.
Over de plaats van opslag werd totaal niet gerept. Het was gewoon duidelijk dat er in mijn woonplaats wateroverlast is geweest.

Inge1

Om meer zekerheid te krijgen: vraag eens een andere schade-expert wat hij er van vindt.

Gesloten