LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inboedelverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jans en jan

inboedelverzekering

Ongelezen bericht door jans en jan »

ik heb problemen met mijn inboedel verzekering met index, wat mij nu opvalt is dat vanaf 2005 deze steeds op het zelfde bedrag blijft staan en zelfs in een vorige jaar naar benedn is gegaan.

nu wordt mij van de verzekering gezegd dat de laatste jaren vanaf 2005 er niets duurder is geworden.

en ik nu maar een Inboedelwaardemeter_06_2007 moet invullen.

weet iemand hoe of dit zit en is dit waar of heeft iemand anders dit ook meegemaakt.

groetjes jans

ikmirjam

Re: inboedelverzekering

Ongelezen bericht door ikmirjam »

en waarom vraag je niet om een inventarisatielijst? Die geeft de beste meting...en dezelfde garantie!

TwinCamDude

Ongelezen bericht door TwinCamDude »

Klein nuanceverschil: met een inventarisatielijst kun je goed nagaan wat de waarde is van je huisraad. Je krijgt echter GEEN garantie tegen onderverzekering. Om garantie te kunnen krijgen, dien je een inboedelwaardemeter in te vullen (de wijze verschilt per verzekeraar).

Een verzekeraar als Centraal Beheer biedt standaard dekking tot maximaal EUR 100.000, -. Een hoger maximum is mogelijk tegen een meerpremie.

Indexering vindt jaarlijks plaats aan de hand van de CBS koers. Het kan dan voorkomen dat het indexcijfer gelijk blijft of zelfs iets zakt. Hier hoef je je niet druk over te maken, zolang je garantie tegen onderverzekering hebt ;).

Bij welke verzekeraar zit je nu?

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

met een inventarisatielijst krijg je bij een goede verzekeraar WEL garantie tegen onderverzekering! Dit is nl een betere maar omslachtige wijze om de inboedelwaarde daadwerkelijk vast te stellen. Dat is ook de reden waarom de verzekeraars een inboedelmeter hebben uitgevonden; sneller en daardoor aantrekkelijker voor de klanten. Maar hetgene wat de waarde van de inboedel het beste weergeeft is toch een inventarisatielijst.
Dus als je denkt dat de waarde van je inboedel te hoog wordt ingeschat naar jouw mening, vraag om die lijst!

marinepik

Ongelezen bericht door marinepik »

Ik heb (gelukkig) geen verstand van verzekeren en daarom de volgende vraag.
Zoals bovenstaande staat heeft Centraal Beheer een inboedelpolis met een uitkeringsbedrag van ten hoogste 100.000,00.
Hoe wordt een schade bij totaal verlies nu berekend.
Wie weet het antwoord hierop.
Theo

Hanneke1973

Ongelezen bericht door Hanneke1973 »

Logisch lijkt mij het volgende:
De totale waarde van de inboedel vlak voor het evenement wordt bepaald, daar worden eventuele andere maximeringen (vaak zijn er maxima voor audio/computers, bijzondere bezittingen, sieraden, contant geld, et cetera) afgehaald. Evenals dagwaarderegelingen voor spullen die onder een dagwaarderegeling vallen.
Is het uiteindelijk overblijvend schadebedrag meer dan 100.000 dan krijg je 100.000.
Is dat minder dan 100.000 dan krijg je het vastgestelde bedrag.

Maar misschien zijn er andere berekeningen in de voorwaarden opgenomen, die heb ik niet bij de hand, dus kan ik niet nagaan. Maar in het algemeen lijkt bovenstaande me logisch.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Even wat genuanceerder en complexer. Hanneke1973 spreekt over 'De totale waarde van de inboedel vlak voor het evenement'. Dit is een heel rekbaar begrip. Wat is 'de' waarde van je inboedel?

Neem nu de waarde van een tv. Een tv van 10 jaar oud is ondertussen wel afgeschreven. Die heeft dus een waarde van een paar tientjes. Maar is de tv weg, dan moet je toch een andere tv hebben. Waarschijnlijk kost een vergelijkbare TV nieuw wel een paar honderd euro. En ook als je een tweedehands koopt, dan zou precies het zelfde en even oude type toch ook al veel meer kosten dan wat je TV waard was, omdat de handelaar er ook aan moet verdienen en hij een flink financieel risico loopt door de garantie die hij geeft. Maar voor de verzekering is het een tv van een paar tientjes.

Om het complexer te maken, een tv van 2 jaar oud. Die is waarschijnlijk nog maar iets van de helft van de nieuwprijs waard. Maar sommige verzekeraars werken de eerste paar jaar met de nieuwwaarde. Want in jou ogen is die tv van 2 jaar oud nog bijna splinternieuw en een vergelijkbaar apparaat zal je even veel kosten. De ene verzekeraar geeft die TV dus een waarde die de helft lager ligt dan de andere verzekeraar.

Het is dus moeilijk om 'de waarde' van je inboedel te bepalen. Daar komt nog eens bij: ook als je zelf ook wel vindt dat je bank niet zo veel meer waard is, als die er niet meer is, dan wil je toch een andere, nieuwe, bank en dan ben je dus wel flink wat meer geld kwijt dan de waarde van je bank. Je zult dus eigenlijk altijd meer geld kwijt zijn dan je van de verzekeraar terug krijgt. En zeker als je je hele inboedel kwijt bent kan dat zuur en duur zijn.

Gesloten