Een lage premie en de belofte van de jaarbeloning overtuigden om mijn auto daar te verzekeren, nadat ik mijn vorige auto enige tijd naar tevredenheid bij FBTO had verzekerd via een internetverzekering.
Toen had ik al een aantal schadevrije jaren (ik geloof drie, maar ben daar niet zeker van).
Aangezien ik sindsdien ook geen brokken heb gemaakt (enige uitzondering zijn een bezoek aan Autotaalglas vanwege een sterretje in de voorruit en een spiegel die door de tegenpartij werd vergoed), zou je verwachten dat mijn premie gedaald is, en met die jaarbeloning erbij, dat ik erg tevreden zou zijn.
Niets is helaas minder waar. Iets meer dan twee jaar later krijg ik nu voor de tweede keer te horen dat de jaarbeloning niet doorgaat. Een keer kan ik me dat nog voorstellen, maar twee jaar op rij? Dan maak je toch ergens een rekenfout lijkt me, en houdt je je klanten een worst voor waarvan je waarschijnlijk aan het begin van het jaar al weet dat je die niet waar kunt maken.
Nu was dat nog niet het ergste, maar al twee jaar op een rij wordt ook weer de premie verhoogd.
Nu werkt men bij Inshared niet met bonus/malus systemen, dus een jaarlijks lagere premie was wellicht niet te verwachten, maar een jaarlijks stijgende premie, zelfs zonder schade? Dat toch zeker ook niet?
Op de website is immers te lezen:
Dat doet toch vermoeden dat men zeer selectief te werk zou gaan, en de risico's beperkt zijn. Dat valt dan weer niet te rijmen met het jaarlijks terugkerende verhaal van de jaarbeloningen waar de klant naar kan fluiten, en daar bovenop ook nog een stijging van de verzekeringspremie.We zijn er vooral voor mensen die verstandig in het leven staan en er samen met ons alles aan willen doen om de totale schade zo laag mogelijk te houden. Omdat we het niet eerlijk vinden dat mensen die weinig of geen schade hebben, moeten meebetalen voor mensen die er een potje van maken.
Elders op de site staat ook nog:
Straffen bij schade doen ze niet, dat klopt. Nee, sowieso ieder jaar straffen met hogere premies. En dreigen met het kwijtraken van beloningspunten bij schade? Dat is al helemaal een wassen neus als die beloningspunten totaal niets waard blijken te zijn.En als u toch schade heeft gemeld? In dat geval gaan we u niet ‘straffen’ door uw premie te verhogen. Uw maandbedrag blijft gewoon even laag. Wel raakt u de Beloningspunten op die verzekering voor dat jaar kwijt. U heeft immers al een beroep op de pot gedaan.
De beloningspunten horen immers bij een niet bestaande jaarbeloning.
Ik geef toe dat de premie bij Inshared nog steeds niet heel hoog is, maar het gaat mij dan ook niet alleen om het geld. In bovenstaande quotes wordt op zijn minst de indruk gewekt dat men zorgvuldig te werk gaat, en brokkenpiloten mijd als klant, om de overige klanten te beschermen tegen premieverhogingen. Dat staat echter haaks op punt 4 van de verklaring waarom dit jaar de jaarbeloning op 0 uitkomt:
Al met al ontstaat toch het beeld dat Inshared de boel een beetje bedondert.Er zijn klanten die structureel meerdere schades per jaar claimen.
Jaarbeloningen voorhouden aan nieuwe klanten terwijl je waarschijnlijk van tevoren wel weet dat je aan die belofte niet kunt voldoen. En klanten lokken met lage premies, en beloften om die niet te verhogen na schade, maar daarna wel jaarlijks premies laten stijgen, zelfs als men geheel schadevrij rijdt.
Conclusie is in ieder geval dat je bij Inshared prima verzekerd bent als je regelmatig je auto in de prak rijdt, je premie gaat daardoor toch niet omhoog, en andere klanten betalen wel mee voor jouw verzekering.
Rijdt je echter al jaren schadevrij? Zoek dan vooral een andere verzekeraar als je niet wilt meebetalen voor bumperklevers, zondagsrijders en wegpiraten.