Goedendag,
Al een ruime tijd loop ik rond met wat vragen. Hierbij kort uitgelegd mijn verhaal:
Mijn inkomen is laag en ik heb een klein kindje thuis.
Graag zou ik geld willen sparen voor mijn kleine zodat ik een goede start kan bieden.
Als ik geld op een "normale" spaarrekening leg dan is het zo dat ik bepaalde kortingen niet meer krijg omdat mijn kleine geld heeft. Ik kan in principe niks sparen, tenzij ik dingen laat.. zoals het ontvangen van huishoudelijk hulp dat noodzakelijk is.
Ik wil daarom geld voor een lange termijn (bijvoorbeeld 20 jaar) willen vastzetten en er beheerder van blijven. Ook wanneer het tijd is om het bedrag uit te betalen dat ik ervoor kan kiezen om de verzekering te verlengen (5 jaar langer) of daadwerkelijk meteen uit te laten keren. Dit vind ik erg belangrijk voor bijvoorbeeld een studie of aankoop of inrichting van een huis o.i.d.. voor mijn kindje.
Zo zou ik voor mijzelf ook een soortgelijke verzekering willen laten afsluiten, maar dan met zicht op overlijden. Mocht ik in de tijd van de lopende verzekering overlijden dat het geld daarvoor wordt gebruikt. Leef ik nog bij voltooiing van het contract, dan wil ik kunnen kiezen uit: het bedrag uit laten keren, de verzekering verlengen en/of een nieuwe verzekering af te laten sluiten. Ik wil dus geen specifieke uitvaartverzekering hebben.
Het te besteden bedrag per maand: maximaal €10 per verzekering per maand.
Aangezien ik helemaal niks weet van de juiste verzekering zou ik graag informatie willen hebben of een kapitaalverzekering een verstandige keuze is of niet.
Graag ontvang ik serieuze tips waar ik goed op moet letten en indien mogelijk een specifieke aanbieder voor een verzekering.
Er zijn zoveel verzekeringen en betreft kapitaalverzekering kom ik bij een zoekfunctie uit op aankoop van een huis. Dit is niet van toepassing op ons.
Langsgaan voor een persoonlijk gesprek bij een verzekeraar zit er vanwege omstandigheden helaas niet in.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is een kapitaalverzekering afsluiten verstandig?
Re: Is een kapitaalverzekering afsluiten verstandig?
Gewoon op de bank gaan sparen. Het bedrag is te laag om in een verzekering te stoppen.
De kosten van een verzekering zijn te hoog om een positief rendement te halen.
De kosten van een verzekering zijn te hoog om een positief rendement te halen.
Ik ken de reden niet waarom je kortingen zou mislopen, maar volgens mij zijn er altijd vrijstellingen voor een kleine hoeveelheid spaargeld. En met een tientje per maand zul je daar niet snel overheen gaan. Maar misschien dat je je situatie nog wat kunt toelichten?
Ook denk ik dat zo'n verzekering dan ook voor je vermogen zou meetellen en dat je er dus weinig mee opschiet. Bij de lage rente en lage bedragen waar het om gaat, zou je desnoods het geld in een spaarpot kunnen stoppen.
Er is wel vaak een vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Aangezien je daar ook iets voor zou willen hebben, is dat misschien een optie. Je kunt het geld dan niet meer zelf uitgeven, maar het is vaak wel voordeliger dan zelf sparen en je krijgt ook al de volledige uitkering als je al vroeg overlijdt. Je kunt bijvoorbeeld op de site van axent zelf proefberekeningen maken. (er zijn natuurlijk meer aanbieders, maar deze site is wel makkelijk). Je ziet dan dat als je bv 35 bent, een verzekering voor 6000 euro je minder dan een tientje per maand kost. Daar kun je volgens mij niet tegenop sparen.
Ook denk ik dat zo'n verzekering dan ook voor je vermogen zou meetellen en dat je er dus weinig mee opschiet. Bij de lage rente en lage bedragen waar het om gaat, zou je desnoods het geld in een spaarpot kunnen stoppen.
Er is wel vaak een vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Aangezien je daar ook iets voor zou willen hebben, is dat misschien een optie. Je kunt het geld dan niet meer zelf uitgeven, maar het is vaak wel voordeliger dan zelf sparen en je krijgt ook al de volledige uitkering als je al vroeg overlijdt. Je kunt bijvoorbeeld op de site van axent zelf proefberekeningen maken. (er zijn natuurlijk meer aanbieders, maar deze site is wel makkelijk). Je ziet dan dat als je bv 35 bent, een verzekering voor 6000 euro je minder dan een tientje per maand kost. Daar kun je volgens mij niet tegenop sparen.
Daarom is een uitvaart polis handiger. Daarbij blijft de dekking ook als de premiebetaling na bijvoorbeeld 30 jaar, eindigt.
Voor zo'n Della polis moet je goed nagaan of die niet alsnog invloed op de toeslagen heeft.
Voor zo'n Della polis moet je goed nagaan of die niet alsnog invloed op de toeslagen heeft.
-
Slim om ervoor te kiezen om geen uitvaartverzekering te nemen. Heel veel Nederlanders hebben dit wel, maar dit is totaal niet nodig. Ook het uitvaartverzekering informatie centrum adviseert zelfs om geen uitvaartverzekering te nemen. Ik zou je wel adviseren om het geld te sparen, want mocht er iets met je gebeuren dan heb ik je in ieder geval iets achter de hand voor de nabestaanden.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mei 2015 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd
Reden: Commerciële link verwijderd