LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten bij beëindiging verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
roos_e

kosten bij beëindiging verzekering

Ongelezen bericht door roos_e »

Hallo

is het gebruikelijk dat er kosten zijn verbonden aan het opzeggen van een verzekering?
Ik had een particuliere verzekering, maar moest doordat ik in de ww kwam mijzelf ziekenfonds verzekeren. Dit heb ik gedaan maar nu brengt mijn particuliere verzekering mij kosten in rekening omdat ik van verzekering (moet) verander.
Ik ben al eens eerder van particulier naar een ziekenfondsverzekering gegaan en toen werden mij geen kosten in rekening gebracht.
Ik ben benieuwd

EchteMeisje

Re: kosten bij beëindiging verzekering

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Hoi Roos,

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.

Ik ga je uitleggen hoe het zit, maar het is niet makkelijk te begrijpen en nogal krom ook, dus let goed op:

Als je overstapt van particulier naar ziekenfonds dan beeindigt je particuliere verzekeraar de verzekering pas op het moment dat zij van jouw ziekenfonds de melding hebben ontvangen dat je daar bent ingeschreven.

Omdat het (bijna) altijd gebeurd dat de inschrijving van je ziekenfonds pas later dan de ingangsdatum wordt doorgestuurd aan je particuliere verzekeraar gebeurd het dat je nog premie verschuldigd bent aan je particuliere verzekering. Dit moet je betalen.

Maar je krijgt het ook terug. Vraag aan je particuliere verzekering of ze je een zogenaamde 'premieverklaring' willen afgeven. Hierin staat vermeld hoeveel premie (exclusief aanvullende verzekeringen helaas)
je teveel hebt betaald. Die premieverklaring stuur je op naar je ziekenfonds met de mededeling dat je dit terug wilt. Zij storten dan het bedrag dat je teveel hebt betaald aan je particuliere verzekering tergu op je rekening.

Je kan het eigenlijk zo stellen: wat je teveel betaalt aan je particuliere verzekering (omdat je een tijdje zowel ziekenfonds als particulier verzekerd bent) krijg je weer terug van je ziekenfondsverzekering.

Zoals ik al zei: het klinkt vreselijk krom. en dat is het ook.

Mocht het zo zijn dat je toch bedoelde dat je particuliere verzekeraar tegen je zegt dat je een bedrag moet betalen omdat je daar weggaat dan wordt je in de maling genomen en moet je daar werk van maken.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

roos_e

Ongelezen bericht door roos_e »

Hallo

bedankt voor je reactie.
Ik heb het over kosten.
Ik krijg inderdaad geld terug van mijn particuliere verzekering.
Maar daar wordt € 15,- van afgehaald. De verzekering zegt dat het administratiekosten zijn en dat er niets aan te doen valt. Ik moet dat gewoon betalen (ze houden het in van het totaal bedrag dat ik van mijn particuliere verzekering terug krijg).
Wat bij de deze verzekeraar ook al was is dat ik voor automatische incasso per maand ook al een bedrag extra moest betalen. Was ik ook niet mee bekend.
Maar goed als ik hier werk van moet maken, hoe doe ik dat dan en welke wegen moet ik bewandelen?

Alvast bedankt!

EchteMeisje

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Hoi Roos,

Ik ben in mijn eerste bericht vergeten te melden dat als een verzekeringsmaatschappij administratiekosten in rekening brengt voor het beeindigen van een verzekering, dit altijd in de algemene voorwaarden vermeld moet staan.

Staat dit er niet in dan schrijf je gewoon een briefje of fax naar die afdeling met de mededeling dat in de Algemene voorwaarden niets staat vermeld over administratiekosten bij beeindiging en dat je die 15 euro ook terug wilt.

Als ze niet reageren of negatief reageren dan kun je ze nog een keer een briefje sturen met de mededeling dat je een klacht gaat indienen bij het Klachteninstituut Verzekeringen. Tuurlijk kun je dat ook in je eerste briefje neerzetten. Je kan ze er ook fijntjes op wijzen dat de tijd die ze nu aan jouw zaak moeten gaan spenderen veel meer geld kost dan die 15 euro.

Het lijkt misschien veel moeite voor 15 euro, maar ik zou het inmiddels als een principe-zaak zien.

Als in de Algemene Voorwaarden wel vermeld staat dat je administratiekosten moet betalen dan kun je ook een brief schrijven en vermelden dat die voorwaarde niet opgaat gezien je van overheidswege je verzekering moest opzeggen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Geachte Roos,

Ik werk zelf bij univé verzekeringen en wij brengen nooit administratiekosten in rekening bij een mutatie van ziekenfonds naar particulier of andersom natuurlijk. Ik weet dat je hier weinig mee kan maar ja.... misschien kan je druk uitoefen bij je huidige verzekeraar.

met vriendelijke groeten,

Bas van der Wiel
[email protected]

Gesloten