| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lijfrente premievrij maken i.v.m. overdracht
Lijfrente premievrij maken i.v.m. overdracht
Als zelfstandige circa 9 jaar bij Levob (nu Avéro Achmea) een lijfrentepolis gehad als extra pensioenvoorziening. Circa 25% kosten per jaar, dus dat viel nog mee vergeleken met de andere gevallen die behandeld zijn.
Nu heb ik deze premievrij gemaakt om de waarde over te dragen naar mijn pensioenvoorziening via banksparen.
Nu houden zij van de beleggingswaarde ongeveer 15% in. Ze schrijven n.a.v. mijn vraag: "Voor het premievrij maken hebben wij een bedrag ingehouden van € xxxx,xx conform de aanvullende polisvoorwaarden."
Dat staat inderdaad in de aanvullende polisvoorwaarden, maar kan iemand mij uitleggen waarom ze jaarlijks 25% kosten in rekening brengen en bij het premievrij maken nog eens kosten in rekening moeten brengen. Waarvoor zijn die kosten dan weer?
Het is toch belachelijk dat je iemand moet gaan betalen om (een deel van) je eigen geld terug te krijgen.
Nu heb ik deze premievrij gemaakt om de waarde over te dragen naar mijn pensioenvoorziening via banksparen.
Nu houden zij van de beleggingswaarde ongeveer 15% in. Ze schrijven n.a.v. mijn vraag: "Voor het premievrij maken hebben wij een bedrag ingehouden van € xxxx,xx conform de aanvullende polisvoorwaarden."
Dat staat inderdaad in de aanvullende polisvoorwaarden, maar kan iemand mij uitleggen waarom ze jaarlijks 25% kosten in rekening brengen en bij het premievrij maken nog eens kosten in rekening moeten brengen. Waarvoor zijn die kosten dan weer?
Het is toch belachelijk dat je iemand moet gaan betalen om (een deel van) je eigen geld terug te krijgen.
-
FiscaalJurist
Re: Lijfrente premievrij maken i.v.m. overdracht
Wat wil je horen? Het staat volgens je eigen zeggen in de polisvoorwaarden dus je zult moeten betalen of een geding aanhangig maken waardbij je stelt dat de voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Uiteraard kun je lid worden van 1 van de stichtingen.jvanmil schreef:Als zelfstandige circa 9 jaar bij Levob (nu Avéro Achmea) een lijfrentepolis gehad als extra pensioenvoorziening. Circa 25% kosten per jaar, dus dat viel nog mee vergeleken met de andere gevallen die behandeld zijn.
Het premievrij maken is een administratieve handeling die moet worden uitgevoerd door een beheermedewerker van de verzekeraar. Dat kost geld. Of die kosten redelijk zijn? Ik zou het niet weten.
Re: Lijfrente premievrij maken i.v.m. overdracht
De verzekeraar had de zekerheid dat er jaarlijks een x-bedrag gestort zou worden, wat pas bij je pensioneren (of in elk geval pas bij afloop van de polis) weer uitgekeerd zou moeten worden, inclusief rendement. Die zekerheid is voor de verzekeraar geld waard. Als je de polis premievrij maakt, is de verzekeraar die zekerheid kwijt, zodat ze in feite ook de waarde van die zekerheid kwijt zijn. Daar willen ze dan een vergoeding voor.