LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
speedtouch

Lijfrente

Ongelezen bericht door speedtouch »

Wie kan mij in simpele woorden uitleggen wat een lijfrente verzekering is?
Is dit handig of juist niet?
Ik zou graag meningen hierover willen horen!

Alvast bedankt. :?:

Simon

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Simon »

Ik citeer voor het gemak even:

Een pensioenvoorziening
Door gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden die de Nederlandse Belastingwetgeving u biedt, kunt u een pensioenvoorziening opbouwen, die ervoor kan zorgen dat u óf eerder kunt stoppen met werken óf een aanvulling biedt op uw inkomen na uw 65e jaar. U kunt een lijfrenteverzekering afsluiten tegen een eenmalige premie (koopsom) of tegen een periodieke premiebetaling. Deze verzekering moet gezien worden als een aanvullende verzekering op de voorzieningen die uw werkgever en/of de overheid eventueel getroffen hebben.

gastarbeider

Ongelezen bericht door gastarbeider »

Nooit aan beginnen aan een blijfrente !!!
Of je wilt graag dat je spaarcentjes als sneeuw voor de zon verdwijnt !!

GELD SMURF

Ongelezen bericht door GELD SMURF »

mogelijkheden die de Nederlandse Belastingwetgeving u biedt,[/quote]
Even ter aanvulling biedt moet zijn bood, want je mag al een paar jaar de betaalde rente niet meer aftrekken.
aanvulling biedt op uw inkomen na uw 65e jaar
De leeftijd is niet aan 65 gebonden. Je bepaalt zelf het moment dat er uitbetaald moet worden.

Voor alle duidelijkheid:
Deze verzekering is aantrekkelijk als je er vroeg mee begint en niet in de laatste paar jaren voor je pensionering.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vrouw heeft zich laten overhalen om via de spaarloonregeling mee te doen met Aegon Levensloop Pensioen.
Wie weet wat dit is, ook lijfrente toch?

Kun je dit afkopen of iets dergelijks, ze is ruim een jaar bezig!
Wat zijn de financiele consequenties met afkopen?
Of kan je niet afkopen?

Wie kan me van informatie voorzien?

trefflich

Ongelezen bericht door trefflich »

Lijfrente....!!! Uitleg??? Vooral niet doen. Ik heb net mijn lijfrente premievrij gemaakt omdat ik er veel geld in had gestopt en het niets opleverde. Dus mijn advies: Breek er je hoofd niet meer over, stort gewoon je zuurverdiende centen op een degelijke spaarrekening als je straks ook van je weggelegde centjes wil genieten.

trefflich

Ongelezen bericht door trefflich »

Nog even een reactie op de vraag betreffende het afkopen van een lijfrente. Dit is bij een lijfrente bijna niet mogelijk. Er is altijd een boetebetaling van toepassing en als je aftrek hebt genoten bij de belasting moet dit terugbetaald worden. Meestal is wat je overhoudt nihil of zelfs een schuld. Je kan de polis wel premievrij maken maar dan blijft het geld tot aan de einddatum bij de belegger staan.

Gast

lijfrente kan best goed zijn

Blond en slim

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:P Nou nou, hier wordt wel heel snel een in mijn ogen ongenuanceerd oordeel gegeven op het nut en/of de noodzaak van een lijfrente. :twisted:

Een lijfrente is een verzekering welke geen Pensioen verzekering is. Het is even formeel wat ik nu schrijf maar het is een aanvulling op je pensioen. Die laatste valt binnen de PSW (Pensioen Spaarfondsen Wet) en die lijfrente niet. Die lijfrente is een verzekering die je sluit op iemands lijf. Dat kan het lijf (leven) van jezelf zijn of dat van een ander. (Voor een nabestaande lijfrente voor jezelf bijvoorbeeld). De uitkering is geen kapitaal ineens maar een periodieke uitkering. Formeel is het dan ook een renteverzekering.

De lijfrenteverzekering ken praktisch 2 fasen. Een opbouw fase en een uitkeringsfase. Binnen die laatste zijn er meerdere mogelijkheden met ieder hun eigen wetten en regels. Niet alles kan zomaar.

OL:Overbruggingslijfrente (bijvoorbeeld van 60 tot 65 jaar)
TOL:Tijdelijke Oudedags Lijfrente. (van 65 tot 75 jaar)
LOL: Levenslange Oudedags Lijfrente (van 65 tot overlijden)
NL: Nabestaande L:ijfrente (Vanaf overlijden)

Een tijdelijke mag bijvoorbeeld niet in 1 jaar worden opgenomen op je 60e. Dan zou het periodieke karakter al snel zijn verdwenen. Ook zijn de uitkering soms gemaximeerd. Al met al dus een verzekering die een aanvulling geeft op je al dan niet aanwezige pensioen/AOW.

Of je deze wel of niet moet sluiten is niet zo te zeggen. Als er geen andere dekking (Arbeidsongeschiktheid/overlijden) wordt meeverzekererd, en je fiscale voordeel niet (veel) meer is dan de te verwachten IB (inkomsten belasting) heffing op einddatum is het waarschijnlijk beter om het niet te doen. Uitleg: De premie welke je betaald is wel degelijk nog steeds aftrekbaar. Wel moet je in tegenstelling tot het verleden voor elke Euro verantwoording afleggen dat je ook daadwerkelijk een tekort aan pensioen hebt. Als dat het geval is bestaat die aftrek nog steeds. Weet wel, het is geen belsating afstel maar uitstel. Aan het einde moet er over de periodieken gewoon alsnog betaald worden. Het voordeel kan er in zitten bijvoorbeeld nu 52% te besparen en straks naar verwachting maar 25% te betalen.

Praktijk: voor 80% van de Nederlanders is de lijfrente rekenkundig niet de juiste methode. Het voordeel van de verzekering is wel dat men verplicht in ieder geval iets moet sparen en er niet meer aan kan komen. Afkopen kan in ieder geval niet. Althans zo noemen we dat. Het is overigens niet de consument die de polis afkoopt maar de verzekeraar. De klant wil van de polis af en de waarde van de polis terug hebben. Als een verzekeraard dat doet laat zij de klant er voor tekenen dat met die waarde overdracht de verplichtingen van de verzekeraar door die verzekeraar zijn afgekocht. Praktisch en wettelijk kan een lijfrentepolis wel worden afgekocht. De fiscus wil dan wel het onterecht behaalde IB voordeel terug hebben met een zogenaamde revisierente, en die is hoog. Niet doen dus.

Succes

Blond en slim

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:oops: Goede morgen, ben ik nog even. Voor iedereen die geen echt positieve gedachte heeft bij een "lijfrente", vergeet dan niet dat ieders pensioen actuarieel ook een lijfrente is. Dat deze niet valt onder de Wet IB (Inkomsten Belasting) maar onder de PSW (Pensioen Spaarfondsen Wet) doet daar niets aan af. We hebben dus allemaal rentes (periodieke uitkeringen) welke verzekerd zijn op ons lijf (bij leven en/of overlijden). Ook pensioenverzekeringen die gesloten worden bij een verzekeraar (B of C polissen) leveren meestal een commissie op voor de aanbrenger. (Kan overigens ook de klant zelf zijn). Hier is niets mis mee, als de beloning maar in relatie staat tot de geleverde prestatie. Zelfs de bedrijfspensioenen en een bedrijfstakpensioen welke onder gebracht worden bij fondsen of verzekeraars zijn qua uitkering lijfrentes. Die doen ook niets gratis. Waar denk je dat die mooie gebouwen van bestaan. Ze halen het dan niet uit de premie maar uit het beheer van het geld. De benodigde eindkapitalen worden bijvoorbeeld berekend tegen een veel lagere rente dan daadwerkelijk wordt behaald. Dat noemen ze dan conservatief en veilig. Ook vragen weinig Nederlanders zich af wat er gebeurt met het restant van het kapitaal als je zelf bent komen te overlijden en je niemand achterlaat op wie die uitkering deels kan overgaan. Het restant vermogen bij het pensioenfonds is dan gewoon voor hen. Dat noemen ze sterftewinst. Uiteraard houdt men volgens zeggen daar wel rekening mee met de pemie berekening echter voor de (komt ie weer) zekerheid gaat men uit van sterftetafels waar we met zijn allen net wat ouder worden dan daadwerklijk het geval is. Ook daar wordt er wel degelijk wat verdiend.

Mijn mening: Allemaal prima. Als je als consument even verder kijkt dan je neus lang is (ergo, gezond verstand gebruiken) en niet gelijk een mooie uitdagende mailing geloofd dat je voor 100 Euro p/m na 20 jaar 200.000 eindkapitaal kan krijgen komt alles goed

Gast

En over 10 jaar ??

Gast

noem je dat blond en slim? laat me niet lachen . tegen die tijd dat wij bejaard zijn dan is er geen oudedags voorziening meer. dus waarom nog daarvoor sparen? om de staatskas nog meer te spekken? :?

Gesloten