LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Univé vergoedingen na 1 januari wijzigen ?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
hellma

Mag Univé vergoedingen na 1 januari wijzigen ?

Ongelezen bericht door hellma »

Wij hebben onze zorgverzekering bij Univé.
Eind vorig jaar kregen we een mooie folder met het als tekst : wat verandert er voor U in 2012.
Onze tandartsverzekering werd in 2011 voor 100 % vergoed met een maximum van € 1000,00. in 2012 zou dat 80 % worden met een maximum van € 1000,00.
Nu heeft Univé in 2012 maximale bedragen vastgesteld die tandartsen mogen berekenen. Van die bedragen vergoeden ze 80 %.
Dit heeft Univé vorig jaar niet bekend gemaakt.
Ik heb contact met Univé gehad en zij geven aan dat ze opkomen voor hun verzekerden !!
Daar ben ik het dus niet mee eens, we worden nu gewoon extra de dupe. Eerst de rekening van de tandarts die hoger is en dan nog minder vergoeding door Univé.
Als een tandarts een contract heeft met Univé ( waar ze voor moeten betalen) dan hebben ze een prijsafspraak met de tandarts.
In onze omgeving is er niet één tandarts met een contract met Univé !!
Wat zijn onze rechten??
Mogen wij nu naar een andere zorgverzekering ?

ciske

Re: Mag Univé vergoedingen na 1 januari wijzigen ?

Ongelezen bericht door ciske »

Mogen wij nu naar een andere zorgverzekering

ja in 2013 wel , je zit nog een jaar vast aan Univé , maar de tandarts heeft de tarieven verhoogd niet de zorgverzekeraar.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

verzekeraars mogen alles,menzis ook dus.....
ja ben idd bang dat je tot 2013 eraan vast zit...
idd mogen de tandartsen het tarief zelf bepalen per 1-1.
maar als het goed is heb je je polis eerder gehad?wat stond daar dan in?
daar stond wat anders in als wat je nu te horen hebt gekregen?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik blijf het een item voor een uitzending vinden, zoals ik ook al aangaf in een Menzis topic.

Andere overeenkomsten mag men direct opzeggen als de voorwaarden verslechteren. Deze zou dan niet mogen. Toch klopt het niet.

hellma

er stond alleen in dat ze i.p.v 100 % nog 80 % zouden gaan vergoeden. er stond niet in dat ze maximum prijzen gaan hanteren.
nu zegt Univé dat ze er over gaan vergaderen hoe ze het aan moeten pakken.
inderdaad zou het mooi zijn als er meer bekendheid aan gegeven zou worden.

rozemarijntje

oke dat van die 80% was je dus wel van op de hoogte...
nou dat is wel eigenlijk het belangrijkste,want dat vergoeden tot een max is eigenlijk de hele opstelling van het gedoe geweest.
de markt opengooien voor de tandartsen zodat mensen kunnen gaan hoppen en op zoek kunnen gaan naar een goedkopere tandarts ,onder het mom van...
het is een proef van 3 jaar...ja het blijft dus gewoon dat kan je nu al op je vingers natellen...
maar goed je weet wat het inhoud?
ik geef ff een voorbeeld voor de zekerheid.
stel dat een vulling is wel een hele goedkope maar ik zeg maar wat he...
10 euro kost....
hou verzekering heeft dus afspraken gemaakt en polisvoorwaarden dat ze maar tot 7.50 vergoedem.
nou dan krijg je over die 7,50 80% vergoed =20% zelf en die 2,50 omdat de tandarts meer vraagd dan de verzekering vergoed betalen...

dat is wel heeeel weinig dat er maar 1 tandarts is...woon je in een dorp ofzo?
serieus?

hellma

hier zijn meerdere tandartsen en onze tandarts is niet de duurste.
omdat de tandarts moet betalen voor een contract doen ze dat alleen als er heel veel patiënten bij die zorgverzekering zitten.
er zit hier zelfs een tandarts die met een wortelkanaalbehandeling € 160,00 meer rekent dan onze tandarts !!
erg leuk die vrije prijzen !!

rozemarijntje

ja ze weten het in den haag allemaal zoooo leuk te brengen!!
en het is nog op proef,dus maak je geen zorgen,misschien is het maar tijdelijk :lol:

ze geloven het zelf nog ook.....

hellma

nu maar hopen dat ze zien dat dit niet werkt.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

hellma

Voor zover ik weet mag een zorgverzekeraar de voorwaarden niet tussentijds veranderen ten nadele van de klant. Hier is echter heel slinks, geen sprake van een tussentijdse wijziging maar van (bewuste) misleiding. Naar mijn mening kun je hierover beroep aantekenen bij:

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... eraar.html

Ik schat overigens in, dat je geen gelijk krijgt van die instantie, want naar zeggen is die instantie niet onafhankelijk.

Sukses, Maxiem.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De zorgverzekeraars mogen WEL hun polisvoorwaarden veranderen, maar dan moet dit aangekondigd worden en heb je daarna 4 weken de tijd om op te zeggen. Dit staat in de algemene polisvoorwaarden van alle zorgverzekeringen. Als dit nu nog niet eens schriftelijk vastligt in polisvoorwaarden, dan mogen ze helemaal niets veranderen in de vergoeding. Je kunt bezwaar maken tegen de geringere vergoeding na declaratie OF je zegt je verzekering op om reden van ofwel wijziging polisvoorwaarden ofwel misleiding.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Mogen wij nu naar een andere zorgverzekering ?
Nee natuurlijk niet. De bedoeling van dit geweldige plan (het vrijgeven van de tandarts tarieven) was dat U nu een andere (goedkopere) tandarts mag kiezen.
Ik denk dat er aan dit plan maar 1 ding goed zou kunnen zijn, namelijk dat het een 'proef' is. Maar ik ga er helaas vanuit dat de regering tot de conclusie zal komen, dat de proef geslaagd is :(

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Als je zoekt op deze site dan kan je waarschijnlijk hetzelfde verhaal vinden over andere verzekeraars. Volgens mij zijn Ohra en Ditzo ook in dit verband genoemd.

sinned2

Ongelezen bericht door sinned2 »

vanavond gelukkig uitzending over dit onderwerp!! Unive schijnt de maximum vergoedingen inmiddels ingetrokken te hebben omdat ze niet de juiste procedure hebben gevolgd en vanwege de grote publieke verontwaardiging. Bij mij is het niet anders, verleden jaar werd de beugel van mijn zoon volledig vergoed, iets waar ik een aantal jaar een dure verzekering voor heb aangehouden, maar met ingang van dit jaar gelde het volgende; ik ben sinds 1 januari verzekerd tot een bedrag van 2500 euro, waarvan nu80% per behandeling word vergoed. De eerste de beste rekening van de ortho stelden zij een maximun vergoeding van 158 euro plus 50 euro techniek kosten. Of ik maar even 341 euro wilde overmaken. Als de zorgverzekeraars zo doorgaan pleit ik voor een massale boycot van de premie betaling

hellma

klopt, ik ben gebeld door Univé dat ze 80 % van de rekening gaan betalen en geen maximum prijzen aan houden.
wij hebben ook een probleem met de kosten van de orthodontist, eerst werd alles vergoed, nu tot € 2500,00.

rozemarijntje

met orthondontie heb je dan al geluk geloof ik,de kennissen die ik allemaal heb,die hebben cz,en andere verzekeringen en allemaal ook tot 2500 euro,daarna zelf betalen.
mijn neefje en nichtje hebben allebei al heel vroeg een beugel gekregen en hebben ok een zwaar probleem gebit,ze zijn nu 14 en het geld is op,maar de tanden zijn nog niet mooi,dus dat wordt betalen voor de ouders,worden ze niet blij van...hoop geld..

Maria000

Ongelezen bericht door Maria000 »

Sinds een aantal jaren heb ik een uitgebreide tandartsverzekering (Tand Best, bij Univé).
Vanaf vorig jaar ben ik bezig met een soort van gebitsrenovatie. Twee hoge rekeningen in 2011 zijn probleemloos geheel vergoed.
Een volgend consult vond plaats half januari 2012. Tot mijn verbazing kreeg ik hierover geen 80% vergoed (zoals inmiddels bepaald was vanaf 1 jan. 2012 ) maar slechts 60%.
Toen ik hierover contact opnam met Univé kreeg ik te horen dat a) mijn tandarts te hoge tarieven rekent, en b) zij geen zorgcontract heeft met Univé. Voor de goede orde: a) mijn tandarts rekent normale tarieven en heeft de tarieven in 2012 zelfs niet eens verhoogd, en b) de beroepsorganisatie van tandartsen, de KNMT, geeft tandartsen ook het advies geen zorgcontract af te sluiten.
Inmiddels heb ik diverse telefoontjes gevoerd met Univé, echter zonder resultaat.
Ook ik (zie een andere post op dit forum) heb gevraagd welke tandarts wél een zorgcontract met Univé heeft. Inmiddels ben ik er achter: dit is tandarts xxxx in Nunspeet(!). Ik heb contact met deze tandarts opgenomen en haar gevraagd hoe zij het zou vinden als we met een paar duizend Harderwijkers patiënt bij haar zouden willen worden…. Nou, tandarts xxxx nam niet eens meer nieuwe patiënten aan, laat staan dat…!
Mijn bezwaren tegen Univé:
- Ik ben niet voorafgaand op de hoogte gesteld van deze ingrijpende maatregel;
- Aan deze maatregel is pas ergens in februari ruchtbaarheid gegeven, te laat om nog over te stappen naar een andere zorgverzekering, en ook te laat om mijn zorgpakket aan te passen;
- Ik kom nu voor hoge kosten te staan, ondanks mijn 'goede tandartsverzekering' en het is op dit moment nog onduidelijk of ik het ingezette traject af zal kunnen maken. (Want wat heb je aan een dure tandartsverzekering als je er geen gebruik van kunt maken omdat je evengoed te maken krijgt met hoge onkosten?!)
- De kreet 'Uw tandarts heeft geen zorgcontract met ons' slaat helemaal nergens op omdat er in de regio één tandarts is met een zorgcontract met Univé (niet eens in mijn eigen woonplaats trouwens), maar die helemaal geen patiënten aanneemt.
Ik ben werkelijk geschokt, en zal niet de enige zijn die, zodra dat kan, gaat overstappen.

hellma

Wilma,

wil je mij even een persoonlijk bericht sturen zodat ik rechtstreeks naar je kan reageren?

gr. Hellma

Gesloten