LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe voorwaarden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
egi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2012 19:27

Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door egi »

Dag allen,

Ik zit met het volgende probleem rondom verzekeraar Petplan.
Half februari heb ik mijn hond verzekerd bij Petplan, ik ben hierbij een verzekering aangegaan voor de duur van 5 jaar. Nu wil het geval dat Petplan per 1 april de voorwaarden heeft gewijzigd, dit kwam ik toevallig tegen op hun site. Je zou denken dat voor mij nog de oude voorwaarden gelden voor de duur van de 5 jaar die nog voor me ligt. Na telefonisch contact werd ik uit deze droom geholpen, voor mij zouden de voorwaarden per 1 mei aanstaande ingaan, op mijn vraag waarom deze datum kon men mij geen antwoord geven.

Dus heb ik de polis opgezegd, immers bij en bloc wijzigingen kan ik van de polis af en gezien de leeftijd van mijn hond moet ik ook wel weg want over enkele maanden kan ik haar moeilijker verzekeren bij een andere verzekeraar.

Maar wat schetst mijn verbazing als ik een mail ontvang waarin aangegeven wordt dat de nieuwe voorwaarden per 1 februari 2013 voor mij gaan gelden, dat zou de prolognatiedatum zijn voor mij dan loopt de verzekering 1 jaar. Euh, prolognatiedatum is naar mijn weten pas over 5 jaar. Maar goed men geeft dus aan dat ik pas over 10 maanden van deze verzekering af kan.
Dus ik moet lijdzaam toezien hoe over 10 maanden ik de keuze krijg om de slechte voorwaarden te gaan accepteren of dan pas op te zeggen? Dat laatste met alle gevolgen van dien want dan heeft mijn hondje een leeftijd bereikt waar ik nagenoeg nergens meer zonder meer geaccepteerd zal worden gezien haar leeftijd.

Dit is toch van de zotte! Ik sta met de rug tegen de muur nu.
Juridisch gezien kan dit toch helemaal niet zomaar, zo heb je als consument echt een probleem terwijl je er niets aan kan doen. Het is ook wel lekker voordelig voor hunzelf. Prolognatie is pas over 5 jaar, dan is de overeenkomst afgelopen. In de voorwaarden wordt ook met geen woord gerept over prolognatiemomenten van 1 jaar. Dit bedenken ze dan zelf. Bovendien werd ik ook nog eens fout voorgelicht.

Het kan toch niet zo zijn dat ik nu een dubbele verzekering af moet gaan sluiten voor mijn hondje ivm de leeftijd? En omdat Petplan dit op deze wijze doet?
Laatst gewijzigd door egi op 04 apr 2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door berndv »

Wanneer gaan nu die nieuwe voorwaarden voor u gelden, ik lees 1 mei en1 februari?

Zijn deze gewijzigde voorwaarden nadelig voor u als verzekerde? Dan zou u per datum van wijziging van voorwaarden er van af mogen. Ook als dit pas na 1 jaar zou zijn, in het geval van 1 februari. Als u een verzekering van 5 jaar afsluit, is de prolongatiedatum pas na 5 jaar. Prolongatie betekent de datum waarop uw verzekering verlengd wordt.

egi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2012 19:27

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door egi »

berndv schreef:Wanneer gaan nu die nieuwe voorwaarden voor u gelden, ik lees 1 mei en1 februari?

Zijn deze gewijzigde voorwaarden nadelig voor u als verzekerde? Dan zou u per datum van wijziging van voorwaarden er van af mogen. Ook als dit pas na 1 jaar zou zijn, in het geval van 1 februari. Als u een verzekering van 5 jaar afsluit, is de prolongatiedatum pas na 5 jaar. Prolongatie betekent de datum waarop uw verzekering verlengd wordt.
Telefonisch heeft men mij een datum van 1 mei aanstaande doorgegeven en via de mail een datum van 1 februari 2013 dat ik van de verzekering af kan vanwege de voorwaarden. De voorwaarden zijn een heel stuk nadeliger voor mij.

Wat bedoelt u met die 1 jaar? De voorwaarden zijn per 1 april 2012 van kracht voor elke nieuwe klant, voor bestaande klanten hanteren zij de prolognatiedatum. Ondanks dat ik een 5 jarige overeenkomst heb hanteren ze een jaar. Maar ik wil er dan nu vanaf en niet over 10 maanden pas (februari 2013).
In mijn ogen is een prolognatie ook einde contractsdatum maar blijkbaar denkt Petplan hier heel anders over....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door berndv »

Artikel 4.2 Duur van de overeenkomst
De overeenkomst wordt aangegaan voor de op de polis genoemde termijn en wordt vervolgens telkens stilzwijgend voortgezet voor dezelfde termijn, tenzij de overeenkomst wordt beëindigd, met inachtneming van hetgeen hieronder in artikel 4.3 is vastgelegd.
Uit de algemene voorwaarden
http://beta.petplan.nl/wp-content/uploa ... 200705.pdf

Je moet dus even op je overeenkomst kijken wat daar op staat. Staat daar 5 jaar dan gelden of de voorwaarden voor de volledige looptijd of ze gelden niet voor de volledige looptijd, dan gaan ze dus per 1 april/mei in en mag je kosteloos opzeggen.

Daarnaast twijfel ik uberhaupt aan de rechtsgeldigheid van deze AV, aangezien er hier geen rekening wordt gehouden met de wet van Dam. Ook de opzegtermijn van 2 maand is niet conform deze wet.

egi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2012 19:27

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door egi »

Hoi,

Op mijn polis staan de voorwaarden genoemd "Petplan Zorgverzekering 2010/01".
De link die je aangeeft zijn al weer oudere voorwaarden volgens mij.

De voorwaarden op mijn polis:
http://beta.petplan.nl/wp-content/uploa ... 010_01.pdf

Daar staan bijna hetzelfde in opgenomen.

Op mijn polis staat:
Duur verzekering: 5 jaar.

Ingangsdatum is 16 februari 2012 en einddatum is 1 februari 2017.

Er staat wel opgenomen dat er een en bloc is toegestaan, daar valt dit denk ik wel onder. Maar naar mijn weten kun je er dan vanaf en niet op een door hun bepaalde datum wat zij een prolognatiedatum noemen, voor mij na 1 jaar ipv 5 jaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals ik al zei, je mag er van af. Het is dan even afhankelijk van wanneer de voorwaarden in gaan. Als de voorwaarden voor u in mei wijzigen zou u nu kunnen opzeggen, wijzigen ze pas per 1 februari, dan weet ik het niet exact.

egi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2012 19:27

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door egi »

Dag Berndv,
Wilde je toch nog even laten weten hoe het vervolg ging.
Vandaag nogmaals een mail ontvangen dat ik niet van de verzekering af zou kunnen. Na telefonisch contact kregen we een discussie waar we niet uit kwamen. Pp hield er aan vast dat zij zondermeer konden aangeven wanneer voor mij de voorwaarden in zouden gaan, dat dit niet per 1 april is of over 5 jaar daar had men geen boodschap aan. Juristen hadden zich er over gebogen en wat zij doen is volkomen legaal.
Ik betwijfel dat toch ten zeerste want bij aandringen op welk artikel hierin voorziet in de voorwaarden kwam pp niet veel verder om mij het duidelijk uit te leggen.

Uiteindelijk zijn we er uit gekomen en is mijn polis per direct toch beeindigd. Gelukkig maar want dan kan ik ook nog verder zoeken naar een geschikte verzekering voordat het te laat is en op basis van haar leeftijd nergens meer terecht zou kunnen.

Bedankt voor je advies hierin.

Groet,
Inge

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe voorwaarden

Ongelezen bericht door berndv »

Gelukkig is het opgelost, en laat je de uitkomst hier ook weten. Dat is iets wat hier op dit forum vaak niet gebeurt. Hopelijk heb je meer gelukmet je nieuwe verzekering.

Gesloten