LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe zorgstelsel c.q. basisverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
sylvasun2

nieuwe zorgstelsel c.q. basisverzekering

Ongelezen bericht door sylvasun2 »

Meneer Wiegel geeft in zijn tv-spotje over het nieuwe zorgstelsel/ basis verzekering duidelijk aan dat mensen , ziek of niet, geaccepteerd dienen te worden door hun huidige ziektekostenverzekeraar. ook als ze over willen stappen moet dat zonder al te veel gedoe te realiseren zijn. Het gewenste pakket mag je zelfs t/m maart , bij gerezen twijfel, wijzigen.
Erg fijn allemaal (iedereen gaat uiteindelijk gewoon meer betalen, maar dit voor nu even terzijde). Maar realiseren mensen zich wel dat die zogenaamde makkelijke acceptatie er over een jaar opeens heel anders uit kan zien. Wanneer je dan je verzekering zou willen herzien, moet je er niet gek van opkijken, wanneer de verzekeraar je vraagt, of je eerst even langs de keuringsarts wilt gaan. Realiseer ook dat de huidige "mooie"aanbiedingen dan opeens ook niet meer zullen gelden.
Meneer Wiegel laat deze addertjes maar even achterwege :wink:

Dilbert29

Re: nieuwe zorgstelsel c.q. basisverzekering

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Niemand gaat meer betalen, je wordt aan alle kanten gecompenseerd door middel van de zorgtoeslag, het verlagen of zelfs verdwijnen van diverse premies etc.

En de acceptatie voor de basisverzekering is verplicht, maar voor de aanvullende verzekeringen mag elke verzekering zelfs nu al eisen gaan stellen en die heb je dan maar op te volgen. Dat gaat in het komende jaar ook niet veranderen kan ik je verzekeren.

helaas zijn er vele mensen die weigeren na te denken en blindelings een ander napraten. Het is allemaal niet zo negatief als je denkt.

sylvasun2

Mijn waarschuwing geldt inderdaad ook voor naieve mensen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

iedereen gaat uiteindelijk gewoon meer betalen, maar dit voor nu even terzijde
Door dat te stellen bewijs je maar 1 ding: dat je niet kunt rekenen.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Maar die bestaan toch niet in dit land? Iedereen schijnt het beter te weten dan de overheid, de mensen die er voor aangesteld zijn.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb het geluk dat ik weinig ziektekosten heb. Ik heb vandaag mijn loonstrookje over januari ontvangen, en zoals ik eerder al in een ander topic aangaf, het is een kwestie van plussen en minnen.

Ik ga er per saldo op vooruit.

Ik zal het met een rond loonbedrag aangeven, hoe dat zit.

1600 euro bruto loon. Hierbij hoorde tot 31/12 een inkomensafhankelijk deel voor de ziektekosten, van 6,75 procent, ofwel 108 euro. Dat percentage is met een kwart gedaald, en is nu dus 6,5 procent. Wie goed rekent, komt op 4 euro verschil uit. Maar dan zijn we er nog niet. Er vervalt ook een bedrag, dat je kwijt was aan de premie awbz, dat was 1 procent, ofwel 16 euro. Bij elkaar 20 euro (wel bruto), dat je erbij krijgt.

Nu gaan we naar de verhoogde premie. Bij mij was dat in totaal 109 euro. Daar gaat 10 procent af (je kan via united consumers of je eigen werkgever 10 procent korting krijgen). Blijft over: 98 euro. Ik krijg 31 euro zorgtoeslag. Dan blijft er nog 67 euro over. Ik rond even af: de eerdere premie van het ziekenfonds was 49 euro, en ik kom dus nog 18 euro tekort om quitte te spelen.

Het blijkt nu dat ik iets meer dan 26 euro bruto erbij heb gekregen, en dat is netto ongeveer die 18 euro. Per saldo ga ik er dus niet op vooruit, maar ook niet op achteruit. Er zitten wat verschillen in de bedragen, maar die komen door het afronden.

Een klein stapje verder: als je kijkt naar het totaalplaatje, dan moet je ook naar de andere vaste lasten kijken, zoals het gas/water/licht, waarvan de voorschotten omhoog gaan, maar waar tegenover staat, dat het gebruikersdeel van de OZB gaat vervallen. In een aantal gevallen compenseren die twee bedragen elkaar weer (bij mij, onder andere).

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Niemand gaat meer betalen, je wordt aan alle kanten gecompenseerd door middel van de zorgtoeslag, het verlagen of zelfs verdwijnen van diverse premies etc.
Beste Dilbert: eens even kijken hoe ik niet meer ga betalen. Ik betaal de maximale zorgpremie (162 euro bruto per maand). Daarentegen is mijn WW premie zo'n 22 euro lager geworden (bruto per maand). Dat is dus 140 euro brutoloon meer per maand, waardoor mijn nettosalaris 82 euro toeneemt. Daar gaat echter weer 162 euro zorgpremie vanaf, netto ga ik er qua salaris dus 80 euro op achteruit (en dan had ik zelfs geen werkgeversbijdrage in de ziektekosten, die bij een hoop mensen nu dus ook is verdwenen).

Dus vertel me aub ff waar ik die compensaties kan halen. Mijn verzekeringspremie is 20 euro afgenomen en de afschaffing van het OZB-gebruikersdeel levert me 5 euro per maand op. Ik kom niet in aanmerking voor zorgtoeslag, dus waar komt de rest vandaan?

sylvasun2

ik zou zeggen: praat ook eens met mensen aan de onderkant van de samenleving.
en: figuren die hier menen hun commentaar een lichtelijk persoonlijk sausje te moeten meegeven wil ik graag t advies geven hier hun adres achter te laten.

bodejosm43

Lang niet iedereen gaat erop vooruit. Het is niet zo dat je zonder meer wordt gecompenseerd. Ik krijg de zorgtoeslag alleen maar omdat ik met mijn inkomen ruim onder de bovengrens daarvoor val.

Dat het loonstrookje er per 1 januari voor iedereen anders uitziet, betekent niet dat het in alle gevallen gunstig is. Ik heb dan toevallig nu eens geluk, maar loop op andere gebieden tegen de nadelen van het alleen zijn aan.

Ik ken inderdaad ambtenaren, die nu met lagere premies te maken hebben, maar tegelijk hun compensatie voor hun ziektekosten zien vervallen. Vroeger heette dat de interimregeling. Daarbij kon het weleens gebeuren dat je minder premie betaalde dan je aan interimregeling binnen kreeg.

Soms gaan ze er dus 200 euro op achteruit. Per maand, dus.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik ga er per saldo zo'n 60 euro op vooruit, daarentegen betaal ik nu 97 euro voor mijn ziektekosten, dus eigenlijk ga ik er 37 euro op achteruit. Valt me eigenlijk nog mee, ik had het veel dramatischer verwacht. Ook moet ik nog even kijken hoe het uitpakt met de vergoedingen die ik van de baas krijg.

bodejosm43

Die weet je toch al? Je schrijft zelf dat je er 60 euro op vooruit gaat. Qua inkomen.

Aan het bedrag te zien dat je kwijt bent aan de ziektekostenpremie, heb jij een collectief contract ergens afgesloten.

Waar je dus naar moet kijken: de ww-premie is met zes-tiende procent gedaald, de awbz-premie is met 1 procent gedaald, of geheel vervallen, dat kan ik niet terugvinden, maar de pensioenpremie is weer met een halve procent gestegen.

Je hebt het niet over zorgtoeslag, als je die niet krijgt, heb je ook een inkomen, dat daar te hoog voor is, of beter gezegd: meer dan 25000 euro bruto.

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat de ziekenfondsgrens daar een stuk boven lag, en ik vraag me dus af, wat er gebeurt met de mensen die rond ie ziekenfondsrens zweefden. Te weinig verdienen om je particulier te verzekeren, teveel voor de zorgtoeslag in het nieuw stelsel.

Gesloten