Vorig jaar heb ik een ongeluk met de auto gehad op
een parkeerplein. Ik reed vooruit weg de ander reed
achteruit uit een parkeervak. Daar ik het ongeluk aan
zag komen
stopte ik. De ander rijdt door en jawel boem. Nu een
jaar later krijg ik te horen dat beide partijen voor de
helft fout zijn want ik stond niet lang genoeg stil ? Iets
wat verzekeraars onderling hebben afgesproken. Ja
mooi, beide partijen vallen nu dus terug in de no-claim.
Zo kan ik ook onderlinge afspraken maken!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] No claim korting
-
Erik
Re: No claim korting
Er zijn maatschappijen waarbij de voorwaarden juist in deze situaties soepel zijn. Informeer er naar voordat je de verzekering afsluit.
-
nvt
Het is niet zo dat maatschappijen onderling deze afspraken hebben gemaakt. Wel is zo dat in zo'n geval beide partijen nagenoeg gelijktijdig zijn weggereden vanuit parkeerstand en dus in feite allebei hetzelfde verwijt te maken valt. Alleen wanneer een van de partijen kan aantonen dat hij/zij al langere tijd stil stond, zodat de andere hierop had kunnen reageren, dan is een van de partijen voor 100% aansprakelijk te houden.Die stilstandsduur dient dan wel te zijn aangetoond door een getuige en dient toch zeker een aantal seconden te zijn geweest. Een en ander blijkt uit rechtszaken die hierover zijn gevoerd en aan de hand daarvan komt men aan dit soort schulddelingen.
-
Simon de Heus
Bij een aanrijding tijdens een 'bijzondere manouvre'(zoals acheruitrijden, wegrijden van een parkeerplaats, pakeren) ben je bijna altijd 'fout'. Indien beide partijen een 'bijzondere manouvre' verrichten, zijn beide partijen over het algemeen voor 50% aansprakelijk. Natuurlijk kun je de schade voor eigen rekening nemen, waardoor je niet terugvalt. Als je via een tussenpersoon je verzekering hebt lopen, rekent hij uit wat het beste is.