LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuvema laat nabestaanden stikken

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rot_je_knor
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:11

Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door rot_je_knor »

Toen mijn vader eind 2013 na een kort ziektebed onverwachts overleed zaten wij (vrouw en 2 kinderen) niet alleen met het verdriet, maar ook met de kosten en het regelen van de crematie.
Hoewel mijn vader een ‘sommen uitvaartverzekering’ had bij NUVEMA werd al snel duidelijk dat we hier niet op hoefden te rekenen.

Conform mijn vader zijn wens is hij in beperkte kring en zonder toeters en bellen gecremeerd. De plechtigheid was waardig en ingetogen, en erg goed geregeld door de uitvaartverzorger (PC Hooft/Uitvaart Compact). Een dergelijke uitvaart kost nml. minder dan de helft dan een standaarduitvaart kost. Dit komt o.a. omdat deze rechtstreeks via het web of telefonisch wordt geregeld en on-line betaald wordt. Kortom eenvoudig, voordelig en transparant dus, zoals het anno 2013 hoort en conform onze wensen en budget. Echter liet Nuvema mij weten dat zij uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen uitkeren. Probleem dus: zonder betaling vooraf geen betaalbare uitvaart en ik zou het dus zelf moeten betalen, maar hoe kan ik het dan declareren? Ik wendde mij met deze kwestie tot NUVEMA.

De meneer die mij telefonisch te woord stond liet duidelijk merken dat hij totaal niet bereid was om mee te denken of op welke andere wijze dan ook zijn medewerking te verlenen. Hij was bot, kortaf en ontnam mij iedere hoop op een beetje medewerking. Hij herhaalde alleen keer op keer zijn standpunt: ‘uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen’ wordt uitgekeerd.

Ik heb dus uiteindelijk zelf de gewenste uitvaart geregeld en betaald. Met veel creativiteit en het nodige mail- en telefoonverkeer hebben we uiteindelijk, na 3 maanden, de kosten via de uitvaartonderneming kunnen terugkrijgen, waarbij NUVEMA als lachende derde nog het resterende bedrag (ruim €300) in zijn zak heeft weten te houden.

Als nabestaanden voelden we ons behoorlijk in de kou staan. Aanvankelijk verdriet, daarna boosheid en nu vooral verontwaardiging: je kunt als uitvaartverzekeringsmaatschappij toch niet juist op zo’n moment mensen laten stikken na eerst al die jaren premie op te strijken!?!

Tot mijn verbijstering durfden ze mijn moeder nog een brief te sturen:
Natuurlijk kunnen wij uw verdriet niet wegnemen. Wel kunnen wij u helpen met praktische ondersteuning [..] Wellicht heeft u nog vragen? Vanzelfsprekend kunnen we u ook hierbij van dienst zijn[..]

Ze hadden nog geen eens de moeite genomen om de spelling te controleren waardoor haar naam volledig onleesbaar is afgedrukt, maar staan wel meteen klaar om een sales-gesprekje aan te gaan.

Mijn advies: zet geld opzij voor het laatste afscheid of regel de uitvaart vooraf met een uitvaartondernemer. Maar vertrouw vooral NIET op NUVEMA !

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Allereerst gecondoleerd met uw vader.
Maar in deze zie ik niet hoe Nuvema verkeerd zit.
Volgens hun voorwaarden wordt kennelijk achteraf en aan de uitvaartondernemer betaald.
Dat lijkt mij helder en duidelijk.
Zij hebben achteraf de volledige uitvaart vergoed.
Dat de uitvaart goedkoper is dan het verzekerde bedrag, is werderom niet de schuld van Nuvema, u heeft de uitvaart geregeld zoals uw vader gewild zou hebben.
Dat lijkt mij belangrijker dan € 300,- die 'overblijft' (die blijft niet over, die hoeft niet te worden uitgekeerd).
Dat zij uw moeder een brief sturen met een verkeerd gespelde naam en een nieuw aanbod (wat ik niet terug las in de door u geschreven tekst uit de brief, maar oké) is inderdaad niet netjes.
Maar in mijn ogen is dat echt het enige dat u Nuvema zou kunnen verwijten.
Veel sterkte met uw verlies.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door kweenie »

Het heeft vooral te maken met de wet en regelgeving rond verzekeringen.

Een natura uitvaartverzekering valt onder andere regels dan een kapitaalverzekering. Zowel de wettelijke regels als de fiscale regels verschillen. Nuvema biedt daarom formeel alleen natura polissen aan. (dat kun je ook op hun website vinden.)

Om je toch de vrijheid te geven om alles tzt zelf te regelen zoals je zelf zou willen, hebben ze een tussenvorm bedacht: een natura uitvaartverzekering in geld. Om aan de regels te blijven voldoen, mogen ze dat geld alleen gebruiken om bij de uitvaartondernemers rechtstreeks de rekeningen te betalen. Ze mogen het geld dus niet aan jou uitkeren. Ook als er geld 'overblijft', mogen ze dat niet aan jou uitkeren. Daarmee zou het namelijk niet meer formeel een natura polis zijn.

Het enige wat je in dat geval zou kunnen doen is bepaalde andere kosten die je hebt gemaakt alsnog via je uitvaartverzorger regelen waarbij hij het dan weer bij de verzekeraar zou kunnen declareren.

rot_je_knor
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:11

Re: Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door rot_je_knor »

Blijkbaar kijkt men er al niet meer vanop dat je zelfs onder deze omstandigheden geen medewerking of service hoeft te verwachten...

NUVEMA had dit op een veel menselijkere manier kunnen aanpakken, die zowel in hun als ons voordeel was. Ze kozen er echter voor om van een verzoek een probleem te maken (door de indruk te wekken dat ze niets zouden vergoeden als ik van deze dienst gebruik zou maken), in plaats van te ontzorgen hebben zij ons met gezanik opgezadeld tijdens een van de donkerste gebeurtenissen die je als mens mee maakt. Als het aan hun lag hadden we ons ook nog financieel in de schulden moeten steken, omdat volgens hun een eenvoudige crematie al gauw €6000 moet kosten. Natuurlijk zijn zij er niet bij gebaat dat er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn en doen ze er alles aan om dit tegen te werken. Ze willen immers iedere gelegenheid aangrijpen om je te doen geloven dat je "niet voldoende bent verzekerd en je bij moet verzekeren". Dat ze alsnog hebben uitgekeerd is overigens niet aan hun te danken; ze konden er gewoonweg niet onderuit. Wel hebben ze het zo lang mogelijk proberen te rekken; 3 maanden voordat ze uiteindelijk over de brug kwamen met het geld dat mijn vader zelf jarenlang opzij heeft gezet.

Zonder dit soort organisaties zou de uitvaartbranche en de maatschappij een stuk beter af zijn. Vandaar mijn advies.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zou ook schelen als mensen voor het aangaan van een verzekering zouden nagaan wat ongeveer de voorwaarden zijn. En na het overlijden ook even contact met de verzekeraar zouden opnemen, of even zouden nagaan wat er verzekerd was.

Dan zou je weten dat deze verzekeraar niet met de gekozen uitvaartondernemer werkt en dat ze dus in principe misschien wek helemaal niets hadden hóeven te vergoeden. Maar dat ze toch zo menselijk zijn om de uitvaart alsnog te vergoeden.

rot_je_knor
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 20:11

Re: Nuvema laat nabestaanden stikken

Ongelezen bericht door rot_je_knor »

kweenie schreef:Het zou ook schelen als mensen voor het aangaan van een verzekering zouden nagaan wat ongeveer de voorwaarden zijn. En na het overlijden ook even contact met de verzekeraar zouden opnemen, of even zouden nagaan wat er verzekerd was.

Dan zou je weten dat deze verzekeraar niet met de gekozen uitvaartondernemer werkt en dat ze dus in principe misschien wek helemaal niets hadden hóeven te vergoeden. Maar dat ze toch zo menselijk zijn om de uitvaart alsnog te vergoeden.
Laat ik nou weten dat deze verzekeraar wél met de gekozen uitvaartondernemer (PC Hooft) samenwerkt en mijn rechten heel goed kennen, en het maakt me geen zak uit of ze aan mij of aan de uitvaartonderneming betalen wat ik wil is dat een organisatie zijn verantwoordelijkheid en zorgplicht serieus neemt en de moeite neemt om de klanten die zorgt dat zij kunnen bestaan op een fatsoenlijke manier te woord staan en te helpen. Blijkbaar ligt die lat niet voor iedereen even hoog en daarom komen dit soort organisaties daarmee weg. "Verhuftering van de samenleving", noemen we dat.

Gesloten