Sinds twee weken word ik gebeld door een callcenter namens Nuvema. Telefoonnummer een privénummer. Nuvema schijnt zich bezig te houden met uitvaart verzekeringen. Nu had ik uiteraard meteen moeten zeggen dat ik er niets van wilde weten, maar ik ben nooit eerder door callcenters gebeld. Bovendien ervaar ik het zo, dat bij uitvaartpolissen ik nooit heel goed weet of ik er nu wel bij aangesloten ben of niet, of dat het bedrijf wellicht is samengegaan met waar ik wél een verzekering heb lopen. Dus voordat ik ze ging vertellen dat ik niets meer van ze wilde weten, heb ik eerst mijn eigen administratie er op nagetrokken.
Enfin, ze belden dus al twee weken. Telkens kwam het mij slecht uit (op werk, in metro, etc.), en zeiden ze dat ze een andere keer terug zouden bellen. Één van deze keren lag het niet aan mij dat het slecht uit kwam, maar aan de callcenter medewerker. Het klonk alsof de callcenter medewerker op een feestje was. Één en al herrie op de achtergrond, de man was met geen mogelijkheid te verstaan. Dit vind ik sowieso niet kunnen, een zeer slechte zaak. Bovendien komt het erg onbetrouwbaar over.
Deze ochtend had ik dan eindelijk mijn administratie uitgezocht en kon ik de persoon (telkens een ander die mij belde overigens) te woord staan. Zo ging het gesprek ongeveer:
A. Hoe komen ze zomaar aan mijn naam en nummer... ok het kan, dat gebeurt vaker lijkt me.Ik: Hallo met [voornaam]
Callcenterman: Spreek ik met de heer of mevrouw [achternaam]? (achternaam klopte)
Ik: Ja.
Callcenterman: Bel ik u gelegen?
Ik: Mtja.
Callcenterman: Het gaat over uw uitvaartpolis bij Nuvema.
Ik: Die heb ik niet hoor.
Callcenterman: Die heeft u niet??
Ik: Uhm nee.
Callcenterman: Wanneer is er voor het laatst een adviseur van ons bij u langs geweest?
Ik: Nou nooit.
Callcenterman: Die is niet langsgeweest? O.
Callcenterman: Mag ik u vragen, hoe oud wordt u komend jaar?
Ik: Als ik klant ben bij jullie, hebben jullie die gegevens toch gewoon?
Callcenterman: Ja maar net zei u nog dat u geen klant bij ons was!
Ik: Dan hoeft u mij dus ook niet te bellen.
B. Wat me hier het meest tegen staat is de manier waarop dit bedrijf het gesprek begint. Het gaat over "uw uitvaartpolis bij Nuvema", alsof ik die zou hebben. Nu heb ik dat even uitgezocht, want nogmaals, het had gekund dat Nuvema en mijn verzekeraar waren samengegaan, of dat mijn ouders vroeger die verzekering hadden afgesloten voor mij en dat ik zelf mijn administratie niet op orde zou hebben. Bovendien heb ik zelf recentelijk nog een uitvaart van een naast familielid meegemaakt en het kon natuurlijk dat het hiermee te maken had. Dus zonder informatie uit te zoeken, zou iemand zomaar kunnen aannemen dat men inderdaad een polis bij Nuvema heeft. Door te beginnen met deze onjuiste informatie aan mij te vertellen, had ik hier verder op in kunnen gaan en hadden ze mij informatie kunnen ontfutselen. Ik begrijp dat ze enkel een polis willen aansmeren, maar op deze manier vind ik dit echt niet kunnen.
C. De medewerker die mij belt terwijl hij op een feest of een drukke locatie is. Erg onbeschoft.
Ik weet niet of dit vaker voorkomt en het wellicht de normale gang van zaken is. Voor mij is het de eerste keer dat ik door een dergelijke instantie lastig gevallen word, en het staat me meteen erg tegen. Mocht het niet de normale gang van zaken zijn, hebben meer mensen ervaring met deze werkwijze van Nuvema?