LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ohra geeft ongevraagd verzekeringsinformatie door aan derden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
walthanas

Ohra geeft ongevraagd verzekeringsinformatie door aan derden

Ongelezen bericht door walthanas »

Ik krijg vandaag een brief van Sucsez B.V., waarin gerefereerd wordt naar informatie over mijn donorpolis bij mijn zorgverzekering bij OHRA.

Nu heb ik geen zorgverzekering bij OHRA, maar wel andere verzekeringen.
Een telefoontje naar Sucsez maakte duidelijk dat OHRA mijn verzekeringsgegevens in een groot bestand aan Sucsez heeft gegeven. Ik vroeg aan de juffrouw van Sucsez om mijn gegevens uit het bestand te verwijderen, maar voor ik meer informatie had kunnen geven om de juiste gegevens te kunnen localiseren (ze had alleen maar aan het begin van het gesprek mijn achternaam gehoord, en die is anders gespeld dan hij klinkt) wilde ze al het gesprek beëindigen. Ze reageerde geërgerd toen ik haar daar nog even op wees.

Daarna belde ik met OHRA om te achterhalen waarom mijn gegevens zonder toestemming zijn doorgegeven aan Sucsez, en te bewerkstelligen dat dit in het vervolg niet meer zal gebeuren. De medewerker aan de lijn verkondigde doodleuk dat dit niet mogelijk was, tenzij ik mijn korting die ik d.m.v. die donorpolis krijg opgeef. Want die donorgegevens worden aan een andere instantie doorgegeven als onderdeel van die polis. Fijn dat mij dat verteld is toen ik die verzekering afsloot. Not!

Ik gaf de medewerker aan dat ik dan al mijn verzekeringen die nog bij OHRA lopen zal beëindigen, waarop die aangaf dat hij begrip had voor mijn standpunt en hoopte dat mijn brief wat in de directiekamer zou laten veranderen. Hij kon echter niks aan het doorgeven van mijn (in mijn ogen privacygevoelige) gegevens veranderen.

OHRANL

Re: Ohra geeft ongevraagd verzekeringsinformatie door aan derden

Ongelezen bericht door OHRANL »

Beste heer/mevrouw,

Zou u een e-mail willen sturen naar [email protected] met als onderwerp "Ohra geeft ongevraagd verzekeringsinformatie door aan derden"
Vermeld hierin uw N.A.W. gegevens, relatienummer en telefoonnummer dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

Rrobert

Ongelezen bericht door Rrobert »

Hmm, ik heb net ook zo'n brief ontvangen. De inhoud is erg onduidelijk, ik dacht eerst dat het om reclame ging.

Ook ik heb geen zorgverzekering bij Ohra, maar wel andere verzekeringen.

Dit valt me erg tegen van Ohra (voorheen nooit problemen gehad), en als ik je verhaal zo lees, is bellen naar Ohra of Sucsez verspilde moeite. Voor mij wordt het tijd een nieuwe verzekeraar te zoeken.

Goudsegabber

Ongelezen bericht door Goudsegabber »

Ik heb vandaag ook een dergelijke brief ontvangen. Ik heb direct een mail gestuurd aan Ohra, ik ben benieuwd hoe ze hierop reageren. Inderdaad valt het mij ook erg van hen tegen, het doorgeven van klantgegevens aan derden is tegen het privacyreglement van Ohra en m.i. ook in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens. Als ik een reactie omtvang, zal ik dat nog even laten weten.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

walthanas

rozemarijntje schreef:kijk hier even

http://www.donorpolis.nl/
Dat is er naar alle waarschijnlijkheid pas vandaag op komen te staan, n.a.vb. de klachten die ze hebben ontvangen.

Dat doet er echter niks aan af dat ze ongevraagd mijn privacygevoelige verzekeringsgegevens aan Sucsez hebben doorgespeeld.
Maar goed, daar heb ik inmiddels ook melding van gemaakt bij o.a. het CBP.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

walthanas

In een ander verband met een andere verzekering, is mij dit ook overkomen. Gevolg: binnen 4 dagen zat ik met mijn 6 verzekeringen bij een andere verzekeraar. T'is ronduit schandalig hoe ze met vertrouwelijke en persoonlijke gegevens omgaan.

Maxiem

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja, ik zou het ook niet goed vinden als dit bij mij zou gebeuren...
afkloppen tot op heden nog nooit gehad

OHRANL

Beste forum-leden,

OHRA vindt het heel vervelend dat er kennelijk iets mis is gegaan met een
mailing aan klanten die geen OHRA-zorgverzekering hebben. We onderzoeken
op dit moment wat er fout is gegaan met de bewuste mailing van Sucsez en
de klantgegevens die daarbij zijn gebruikt. We verwachten dit begin
volgende week duidelijk te hebben. Alle klanten die ten onrechte de
mailing van Sucsez hebben ontvangen, krijgen volgende week van OHRA een
persoonlijke mail of brief met uitleg over wat er is gebeurd. We zullen
dit dan ook nader toelichten in dit forum. Voor nu bieden we de klanten
die de mailing onterecht hebben onvangen alvast onze welgemeende excuses
aan voor het ongemak!

OHRA webcare

walthanas

OHRANL schreef:Beste forum-leden,

OHRA vindt het heel vervelend dat er kennelijk iets mis is gegaan met een
mailing aan klanten die geen OHRA-zorgverzekering hebben. We onderzoeken
op dit moment wat er fout is gegaan met de bewuste mailing van Sucsez en
de klantgegevens die daarbij zijn gebruikt. We verwachten dit begin
volgende week duidelijk te hebben. Alle klanten die ten onrechte de
mailing van Sucsez hebben ontvangen, krijgen volgende week van OHRA een
persoonlijke mail of brief met uitleg over wat er is gebeurd. We zullen
dit dan ook nader toelichten in dit forum. Voor nu bieden we de klanten
die de mailing onterecht hebben onvangen alvast onze welgemeende excuses
aan voor het ongemak!

OHRA webcare
Ik vrees n.a.v. dit bovenstaande bericht dat OHRA het nog niet helemaal begrepen heeft.

Het is 1 ding om een commerciële mailing te krijgen die niet voor die specifieke klant bedoeld is. Dat is natuurlijk prutswerk van OHRA, die het verkeerde bestand met Sucsez gedeeld heeft. Het is ook nog steeds ongevraagde commerciële post, en daar zit ik ook niet op te wachten: ik heb niet voor niks mijn telefoonnummers bij het belmeniet register aangegeven en ook niet voor niks een nee-nee sticker op de brievenbus.

Het is echter iets heel anders om te merken dat OHRA ongevraagd en zonder uitdrukkelijke toestemming van een klant de privacygevoelige gegevens van die klant aan een ander commerciëel bedrijf overhandigt. Dat eerste stoort mij, dat tweede zorgt ervoor dat mijn vertrouwen in de manier waarop OHRA met mijn privacy omgaat verdwenen is!

Tot slot verdient de manier waarop OHRA omgegaan is met deze klacht geen schoonheidsprijs. Als een klant je verzoekt om zijn of haar gegevens niet aan derden door te geven dan kom je niet met de opmerking aanzetten dit dit alleen mogelijk is als de klant daarop van zijn korting af wil zien.

Dit is wel een prima manier om snel trouwe klanten kwijt te raken.

OHRANL

Beste forumleden,

Zoals vorige week beloofd, hebben we uitgezocht wat er mis is gegaan met de bewuste mailing van Sucsez. Daaruit blijkt dat er een adressenbestand is gebruikt dat wij niet aan een ander hadden mogen leveren. We beseffen dat dit een ernstige fout is en dat dit niet goed is voor het vertrouwen van onze klanten in OHRA. Na het ontdekken van deze pijnlijke fout, hebben wij extra maatregelen genomen die moeten voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurt. Ook heeft Sucsez het adressenbestand op ons verzoek vernietigd. We vinden de gemaakte fout heel vervelend. Daarom biedt OHRA al haar klanten die ten onrechte de mailing hebben ontvangen haar oprechte excuses aan.

OHRA Webcare

MAXIEM

OHRANL

Excuses worden NIET aanvaard!!!. Zo'n domme fout mag nu eenmaal niet gemaakt worden. Bovendien heb je nu zelf geen zeggenschap meer over de ten onrechte afgegeven persoonlijke gegevens. DOM.DOM.DOM.

Maxiem.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

OHRANL schreef:OHRA vindt het heel vervelend dat er kennelijk iets mis is gegaan met een mailing aan klanten die geen OHRA-zorgverzekering hebben. We onderzoeken op dit moment wat er fout is gegaan met de bewuste mailing van Sucsez en de klantgegevens die daarbij zijn gebruikt.
Waarom meent u dat u gegevens van klanten die wel een OHRA-zorgverzekering hebben wel zou mogen doorgeven aan een andere partij?

Dit in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens. Zie ook:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... geven.html

MAXIEM

alfatrion

Je schrijft:
Waarom meent u dat u gegevens van klanten die wel een OHRA-zorgverzekering hebben wel zou mogen doorgeven aan een andere partij?
Goeie vraag!!!

Maxiem.

OHRANL

Beste Alfatrion en Maxiem,

Misschien zijn we in onze laatste posting niet geheel duidelijk geweest. We bedoelen inderdaad aan te geven, dat ook de gegevens van onze zorgklanten niet gedeeld hadden mogen worden. Het geldt voor alle klantgegevens.
Wij zijn ons bewust van de strikte regels die gelden in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens en bieden dan ook onze oprechte excuses aan.

OHRA Webcare

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

U geeft aan te hebben geleerd van dit incident, de andere partij de gegevens laten verwijderen en stappen te hebben ondernemen om er voor te zorgen dat het bij dit ene incident blijft. Veel meer kun u m.i. niet doen. Wat mij betreft is daarmee dan nu ook klaar.

walthanas

OHRANL schreef:Beste forumleden,

Zoals vorige week beloofd, hebben we uitgezocht wat er mis is gegaan met de bewuste mailing van Sucsez. Daaruit blijkt dat er een adressenbestand is gebruikt dat wij niet aan een ander hadden mogen leveren. We beseffen dat dit een ernstige fout is en dat dit niet goed is voor het vertrouwen van onze klanten in OHRA. Na het ontdekken van deze pijnlijke fout, hebben wij extra maatregelen genomen die moeten voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurt. Ook heeft Sucsez het adressenbestand op ons verzoek vernietigd. We vinden de gemaakte fout heel vervelend. Daarom biedt OHRA al haar klanten die ten onrechte de mailing hebben ontvangen haar oprechte excuses aan.

OHRA Webcare
Laat ik even beginnen met te zeggen dat de hele gang van zaken mij nog steeds bijzonder verbaast. Maar goed, het lijkt er op dat er in ieder geval iemand zich (na een reeks van klachten per telefoon en via o.a. dit forum) gerealiserd heeft dat dit echt ronduit illegaal was wat Ohra ons hier geflikt heeft.

Als datgene wat ik hierboven lees inderdaad waar is (mijn vertrouwen in Ohra heeft een forse knauw gekregen en ik neem alles dat vanaf deze flater door Ohra is gecommuniceerd dan ook slechts met de nodige skepsis en wantrouwen aan), dan lijkt Ohra zich voor de juridische kant van de zaak min of meer ingedekt te hebben.

Wat door mij echter als ronduit schrijnend wordt ervaren is de manier waarop er door de Ohra telefonische helpdesk naar klanten is gereageerd die n.a.v. deze hele blamage naar Ohra hebben gebeld.

Ik vind het echt te schofterig voor woorden dat Ohra zich er met een "U kunt niet uit die database verwijderd worden want wij hebben een overeenkomst met die instelling." en "We kunnen alleen voorkomen dat u nog meer mailings ontvangt als u aangeeft uw korting op de betreffende verzekering vanwege uw donorcodicil niet meer wenst te otvangen." vanaf heeft gemaakt.

Niet alleen is dat allebei feitelijk onjuist, maar het blijkt ook nog eens (zoals wij al meenden) ronduit illegaal te zijn.

Daar lees ik echter geen woord over in de brief die ik van Ohra heb ontvangen of in de berichten die ik hierboven uit naam van Ohra lees.

Wat mij betreft laat Ohra hier dus wederom steken vallen en dan helpt het in mijn ogen onvoldoende om hier door een (al dan niet ingehuurde) kracht (die dergelijke fora op negatieve berichten monitorde voor die verzekerngsmaatschappij) een paar van dergelijke halfslachtige excuusberichten te plaatsen.

Mijn vertrouwen in Ohra is dan ook nog steeds flink beschadigd, en ik ben nog steeds niet van plan om mijn lopende verzekeringen bij Ohra te verlengen.

MAXIEM

walthanas

Ik ben het met je eens. Deze verzekeraar (OHRA) heeft hier een zodanige idiote fout gemaakt, dat een excuus dat door de een of andere internetsnotaap (al of niet in opdracht) is geformuleerd en geplaatst, lachwekkend en onacceptabel is. Bovendien schuiven ze persoonlijke klantgegevens door aan derden (waarschijnlijk omdat ze er geld aan verdienen). Dat is een gotspe en dat moet je je heel goed realiseren als je (nog) klant wilt worden bij deze "verzekeraar".

Maxiem.

joud

Ongelezen bericht door joud »

Ik kreeg vandaag een brief van Sucsez binnen, vond dit vreemd en ben gaan Googelen, waarna ik hier terecht kwam.

Vandaag is 1 jaar later dan dit topic. Blijkbaar zijn de gegevens niet vernietigd - het is maar dat u het weet.

Gesloten