LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzegging levensverzekering (inmiddels afbetaald) DeltaLloyd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Rayfra

opzegging levensverzekering (inmiddels afbetaald) DeltaLloyd

Ongelezen bericht door Rayfra »

Hallo, een vraagje over de levensverzekering van Delta Lloyd, ik hoop dat iemand hier iets meer verstand heeft hiervan dan de medewerker van DL.

In 1987 hebben mijn ouders een levensverzekering afgesloten bij DL en deze is in 2002 overgezet op mijn naam (toentertijd waren zij de begunstigden, nu ben ik dat).
Afgelopen december heb ik de laatste premie betaald. De verzekerde som is 2290 euro en ik heb in die 20 jaar in totaal 900 euro aan premie betaald.

In december heb ik besloten dat ik deze verzekering op wil zeggen, omdat ze overbodig is (ben al voldoende elders verzekerd) en ik niet tevreden ben over de verzekeraar.
Volgens de medewerker was dit geen probleem, maar er hing wel een boete aan. Dat begrijp ik en ik vroeg wat de boete ongeveer zou zijn. Dit konden ze niet zomaar vertellen en dit zou per post worden toegezonden.

Eind april heb ik eindelijk een brief ontvangen waarin staat dat de afkoopwaarde 600 euro bedraagt.

Ik vroeg me af wat dit betekende, en belde daarom DL maar weer eens op. De medewerker was erg onduidelijk en had het over een bedrag van 350 euro dat ik uitgekeerd kon krijgen op dit moment. Bovendien vertelde hij me dat ik een begrafenisverzekering had - in de papieren die ik heb staat niets over begrafenisverzekering, er wordt alleen gesproken van een levensverzekering.
Ik vroeg waarom ik minder geld kreeg dan ik heb ingelegd (bij een andere verzekeraar was dit namelijk niet zo) en zijn antwoord was dat dit kwam omdat DL de verplichting had om méér uit te keren dan ik had ingelegd mocht ik nu komen te overlijden.
Ik begrijp die reden niet zo goed en ik snap ook niet waarom hij over begrafenisverzekering spreekt terwijl ik toch echt op papier heb staan dat het om een levensverzekering gaat.

Op hun website kan ik geen algemene voorwaarden vinden over beide verzekeringsvormen en ik kan ook nergens achterhalen hoe de boetes werken en waarom er zo'n hoog (en nog steeds onduidelijk) bedrag wordt afgetrokken van mijn inleg.

Daarnaast gaat er ook door mij heen dat ik geen idee heb wat er met de inleg gedaan wordt. Waarschijnlijk belegd (er staat wel vast dat ik een winstuitkering krijg bij overlijden van ruim 300 euro bovenop de verzekerde som) en dus blijkbaar wist op gemaakt, toch krijg ik volgens de medewerker hoe dan ook veel minder dan de inleg als ik nu de verzekering laat vervallen.

Hoe kom ik erachter of de 'boete' goed berekend is en of dit allemaal klopt? Weet iemand dat? Alvast bedankt voor de moeite van het reageren.

oplettend

Re: opzegging levensverzekering (inmiddels afbetaald) DeltaLloyd

Ongelezen bericht door oplettend »

het is zo deze polis zou in geval van overlijden de verzekerde som uitkeren. De verzekeraar speculeert erop dat dit nog wel ff zal duren ...........dus in hun ogen hoeven ze voorlopig nog niet uit te keren. Nu jij vervroegd (dus voor de datum van overlijden) al centjes wil hebben maken ze in hun ogen verlies (renteverlies) en dat zgn verlies haalt men bij jouw terug. Zoals je weet rekenen verzekeraars altijd in HUN voordeel ............................

Gesloten