LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen loont!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
JanTinusPlukvet

Overstappen loont!

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik ben al jaren verzekerd bij centraal Beheer voor WA/Inboedel, auto rechtsbijstand, auto.
Lekker makkelijk en ik ontvang een collectiviteitskorting via mijn werkgever.
Op de inboedel/WA is dat 10% en auto 21%.

Toevallig kreeg ik deze week de acceptgiro binnen van de WA en inboedelverzekering. Of ik € 194.- wilde overmaken.
Door de uitzending van afgelopen maandag 8 oktober, waarin werd vermeld dat pakketkortingen niet altijd zo voordelig zijn ben ik toch eens verder gaan kijken.
Eerst op verzekeringssite.nl. Die gaven echter alleen aparte verzekeringen op, dus WA en inboedel los van elkaar. Dat houdt dus ook 2x poliskosten in.
Aangezien de meeste NLers beide verzekeringen willen hebben wil ik die wel in een pakket. Naast dat je poliskosten bespaart krijg je vaak ook een pakketkorting van ca. 3%.
Doordat ze los werden aangeboden was vergelijken ook minder eenvoudig.

Toen maar eens naar Independer. Daar werden wel pakketten aangeboden.
Als goedkoopste kwam uit de bus Zelf.nl. dat scheelde al zo'n € 30.- met Centraal Beheer, voor een pakket met WA en Inboedel. Dekking inboedel tot max 125.000, wat meer dan voldoende zou moeten zijn voor mij, tegen een jaarpremie van € 167-
Zelfs Nationale Nederlanden, die toch niet bekend staat als goedkoop, was enkele euro's voordeliger dan Centraal Beheer.
Echter bij Centraal Beheer heb ik collectiviteitskorting. De premie voor dezelfde verzekering komt bij hen op € 194.- Zonder deze korting zou de premie nog hoger zijn, namelijk ca. € 213.-!

Ik was nog niet helemaal tevreden. Ik heb gebeld met Polis Direct. Ik heb daar mijn oldtimer verzekerd gehad. Twee keer schade gehad, twee keer prima en vlot geholpen.
Polis Direct kwam niet voor op beide verzekeringssites. Tóch bleken zij nog voordeliger!
Hiermee blijkt dat dergelijke sites ook niet zaligmakend zijn.

Bij Polis Direct bleek een combinatie WA en Inboedel nóg voordeliger dan Zelf.nl!
De premie was slechts € 144.-. inclusief garantie tegen onderverzekering.
Dat scheelde dus even € 50.- met Centraal Beheer! Dat komt neer op 25%!
Polis Direct biedt ook nog een All-Risks mogelijkheid aan voor slechts € 10.- per jaar.
Dat houdt dan in dat ook eigen schades in eigen huis gedekt worden. Nu is mijn vrouw zwanger en met een kleine kan dat zeer handig zijn. Dan kom ik dus op een jaarpremie van € 154.-, nog steeds 4 tientjes goedkoper dan mijn huidige verzekeraar, maar wel een uitgebreidere dekking.

Uiteraard was Centraal Beheer niet blij, maar zij konden niets doen. Ze deden me nog wel een voorstel dat ik ook all-risks kon krijgen, tegen een meerpremie die dan weer werd teruggestort. Da's leuk voor 1 jaar, maar niet de daaropvolgende. Het te betalen bedrag bleef gewoon hoger dan bij de concurrent.
Centaal Beheer bleef wel op het gemoed spelen met opmerkingen als 'bent u niet tevreden'. bent u altijd goed geholpen' enz enz.
Ik moet toegeven, ik heb nooit problemen met ze gehad,...maar dat heb ik ook niet gehad bij Polis Direct.

Toen maar eens verder geïnformeerd bij Polis Direct voor de auto. De premie daarvan bleek duurder, maar na hen te herinneren aan hun vroegere reclame dat zij altijd goedkoper zouden zijn dan een ander werd de premie alsnog aangepast, ondanks dat deze reclame al heel lang niet meer van toepassing is. Deze verzekering is nu 15.- goedkoper dan Centraal Beheer. Dat is niet veel, maar wél als je bedenkt dat Centraal beheer 21% collectiviteitskorting geeft bovenop de schadevrije jaren korting (75% in mijn geval).
Dan maar een verzekering zonder korting, maar toch goedkoper :mrgreen:

Ook geïnformeerd naar een rechtsbijstandverzekering (verkeer). Die bleek nagenoeg hetzelfde te kosten, echter door de combinatie met de WA/Inboedel toch nog 4% extra korting.
Alles op 1 polis, dus ook maar 1x poliskosten!

Overigens krijg je ook nog eens 25.- retour op je rekening bij afsluiten meer verzekeringen. Nog meer voordeel in het 1e jaar.

Alles bij elkaar heb ik dus met een uurtje bellen zo'n € 70.- (door de nog bijkomende verkeersverzekering) bespaart op de jaarlijkse premie. In het eerste jaar dus € 95.- door de extra korting van € 25.-

Ondanks dat de tv uitzending aangaf dat pakketten niet altijd voordelig zijn, heb ik nu mijn hele pakket ondergebracht bij de nieuwe verzekeraar.

Het feit dat je collectiviteitskorting krijgt via een werkgever zegt ook in het geheel niets. dat is hiermee wel bewezen!
Ik zal niet beweren dat iedereen moet overstappen naar Polis Direct.
Zelf.nl bleek ook erg goedkoop en goede recensies te hebben.
Ik zeg wel: kijk uw verzekeringen na en stap over!
het is alles bij elkaar 2 uurtjes werk en levert u jaar in jaar uit tientallen euro's voordeel op.

Nog een tip: betaal per jaar!
Dit doe ik al jaren zo. Probeer ervoor te zorgen dat verzekeringen niet in dezelfde maanden vallen.
Hou ook rekening met de maand waarin u uw Onroerendgoed en/of riool belasting moet betalen.
Dit voorkomt dat u in 1 maand wel érg veel hoge bedragen tegelijk moet betalen.
Zorg voor een spreiding van alle hoge bedragen door het jaar heen.
uiteindelijk maakt het niet zo'n verschil met de maandlasten. Als u eraan gewend bent zult u zelfs merken dat je enkele maanden hebt waarin je geen hoge rekeningen hebt en dus meer te besteden hebt voor een extraatje.
Het betalen per jaar levert nog eens 5% korting op in veel gevallen!

Als uw verzekering meer dan een jaar heeft gelopen kunt u per maand opzeggen! U kunt dus NU overstappen!

edit: taalfoutjes verbetert + extra tip toegevoegd.

JanTinusPlukvet

Re: Overstappen loont!

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik vond nog dit stukje op Geld en Recht.nl:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012- ... zekeringen

Overstappen doe je het beste NU. Na januari gaat de assurantiebelasting van 9,7 naar 21%, een fors verschil!

Besparen op verzekeringen
19 Oktober 2012Perry van Dijk

Zoals het er nu naar uitziet gaat de assurantiebelasting omhoog van 9,7% naar 21%. Dat is een flinke verhoging. Volgens het Verbond van Verzekeraars komt dat neer op een verhoging van €100 per huishouden. Tijd om kritisch naar de verzekeringen te kijken, en om te zien naar besparingen.

Jaarbetaling
Een gemakkelijke manier om te besparen is over te stappen naar premiebetaling per jaar. Wie voor januari 2013 overstapt naar jaarbetaling, betaalt over het hele jaar 9,7% belasting. Voor een gemiddelde autoverzekering scheelt dat €45 per jaar, voor inboedel- en opstalverzekering zo’n €30. Sommige verzekeraars geven bovendien korting bij een betaling per jaar. Dat maakt het extra interessant

Kritisch kijken
Kijk ook kritisch naar de verzekeringen. Zijn ze wel echt nodig? Nederlanders zijn een van de best verzekerde volkeren, en mogelijk zijn zaken wel dubbel of onnodig verzekerd. Menigeen heeft een doorlopende reisverzekering met werelddekking, terwijl de vakanties dicht bij huis zijn. Of er is een dure aanvullende zorgverzekering. Zijn al die extra dekkingen echt nodig, of is het slimmer daarop te bezuinigen. Ook loont het om regelmatig via een vergelijkingssite te controleren of er misschien een goedkopere verzekeraar is.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Begrijp de commotie héél goed maar het gaat er bij mij niet in dat mensen een verzekering alleen op basis van de prijzen rucksichtloos met elkaar vergelijken. Kijken we ook nog wel naar de voorwaarden, het verzekerde bedrag en de boeteclausules alsmede het uitkeringsbeleid?

Appels met peren vergelijken kan iedereen maar het wordt nu toch wel héél extreem! Let op: overstappen of consolideren zal soms best lonen maar om echt alles in een kosten-baten vergelijking tegen elkaar af te wegen is niet éénvoudig. Lagere premies betalen is natuurlijk héél fijn maar als u vervolgens bij de eerstvolgende schadeclaim niet- of véél minder uitgekeerd krijgt kan dàt de verklaring voor de lagere premies zijn.

TANSTAAFL! *

*There aint no such thing as a free lunch

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik persoonlijk heb toch het idee dat er soms toch echt wel verschillen zijn

Ik zeg maar wat natuurlijk kan je inboedel voor 10.000 verzekerd Zijn goedkoper bij een ander maar zijn de voorwaardes ook het zelfde.?? Alle kleine lettertjes?

Hoe vaak hebben we al niet gelezen dat mensen naar een oh zo goedkope verzekering zijn gegaan en later toch schade hadden en ellende!

Bij mij is vorig jr door tussen persoon alles uitgezocht en wilde ik dezelfde condities dan zat ik toch bij de beste nu,alleen polis kon ik beter wel vernieuwen had nog oude condities,betaal nu zelfde maar betere voorwaardes..

Ik snap dat mensen geld willen besparen echt! Maar kijk uit ,het lijkt zo mooi..

grun

Ongelezen bericht door grun »

newmikey schreef:Begrijp de commotie héél goed maar het gaat er bij mij niet in dat mensen een verzekering alleen op basis van de prijzen rucksichtloos met elkaar vergelijken. Kijken we ook nog wel naar de voorwaarden, het verzekerde bedrag en de boeteclausules alsmede het uitkeringsbeleid?
Bij de meeste verzekeringen, voor bijvoorbeeld de inboedel, doe ik dat idd wel. Maar bij de basisverzekering in de zorg weer veel minder. Ik dacht dat het wettelijk voorgeschreven was wat daar minimaal in moet zitten en dat is altijd voldoende gebleken, zelfs in perioden waarin ik praktisch dagelijks in het ziekenhuis moest zijn.

rozemarijntje

Basis is volgens mij redelijk in grote lijnen het zelfde..

Alleen de ene heeft misschien iets meer vergoeding betreft cosmetische ingreep,bv besnijdenis????
Maar dr enz moet allemaal....

newmikey

grun schreef:
newmikey schreef:Begrijp de commotie héél goed maar het gaat er bij mij niet in dat mensen een verzekering alleen op basis van de prijzen rucksichtloos met elkaar vergelijken. Kijken we ook nog wel naar de voorwaarden, het verzekerde bedrag en de boeteclausules alsmede het uitkeringsbeleid?
Bij de meeste verzekeringen, voor bijvoorbeeld de inboedel, doe ik dat idd wel. Maar bij de basisverzekering in de zorg weer veel minder. Ik dacht dat het wettelijk voorgeschreven was wat daar minimaal in moet zitten en dat is altijd voldoende gebleken, zelfs in perioden waarin ik praktisch dagelijks in het ziekenhuis moest zijn.
Bij zorgverzekeringen heb je gelijk voor wat betreft de dekking, maar niet de service of het gemak van het proces. Heb zelf gewoon via de werkgever een collectieve maar mijn betere helft is zelfstandig dus apart verzeker via een ander. Beide zijn grote zorgverzekeraars en beiden pakken de zaken geheel anders aan.

Waar je bij de één betaalt en later terugclaimt, verrekent de ander direct met de zorgverlener of apotheek. Waar bij de ander een prima overzicht van het gebruik van het eigen risico wordt geleverd moet je er bij de één naar raden. Zo kan ik nog wel een aantal zaken opnoemen.

Dus zelfs in het specifieke geval van een zorgbasis verzekering zijn er nòg argumenten te bedenken buiten de prijs alleen, waarop je een keuze zou moeten baseren. Bij andere verzekeringen zijn er uiteraard véél en véél meer factoren die meespelen zoals servicebereidheid, bereikbaarheid (ook in het buitenland), snelheid van afhandelen en de reeds genoemde dekkingsfactoren.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier is een onderwerp over geweest bij Radar. Daaruit bleek dat het opsplitsen van een pakketverzekering en deze onderbrengen bij verschillende verzekeraars zeer zeker 20 a 30% voordelig kan zijn en onder vergelijkbare voorwaarden. Daarnaast zijn besparingen te realiseren doordat je niet altijd alles uit een pakketverzekering nodig hebt.

newmikey

alfatrion schreef:Hier is een onderwerp over geweest bij Radar. Daaruit bleek dat het opsplitsen van een pakketverzekering en deze onderbrengen bij verschillende verzekeraars zeer zeker 20 a 30% voordelig kan zijn en onder vergelijkbare voorwaarden. Daarnaast zijn besparingen te realiseren doordat je niet altijd alles uit een pakketverzekering nodig hebt.
Het onderwerp bij Radar heb ik uiteraard gezien. Uiteraard kan het goedkoper/voordeliger en natuurlijk moet eenieder goed bij zichzelf te rade gaan of er géén sprake is van oververzekering, dat spreekt voor zich. Het vergelijken van de verschillende voorwaarden is niet altijd even eenvoudig en het onderbrengen bij verschillende verzekeraars levert als nadeel op dat de consument zèlf meer tijd en moeite moet investeren. TANSTAAFL dus.

Om daaruit te concluderen dat het voor iedereen te allen tijde beter èn voordeliger is de boel op te splitsen, gaat te ver IMHO. Individuele situaties en eisen zullen een grote rol spelen, alsmede de opbrengst van de "oogst". We hebben al gezien dat overstappen soms tientjes oplevert, in het uiterste geval een paar honderd euro per jaar maar wat "kost" overstappen eigenlijk. Is één betwist schadegeval niet voldoende om die hele vermeende "winst" over meerdere jaren in één keer weg te vagen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Soms twijfel ik enigszins aan je leesvaardigheid. Ik schreef dat het 20 a 30% voordeliger kan zijn om de boel op te splitsen, wat totaal iets anders is dan dat het voor iedereen altijd gegarandeerd voordeliger zou zijn. Ik wijs ten slotte slechts op een mogelijkheid.

grun

Ongelezen bericht door grun »

newmikey schreef:Om daaruit te concluderen dat het voor iedereen te allen tijde beter èn voordeliger is de boel op te splitsen, gaat te ver IMHO. Individuele situaties en eisen zullen een grote rol spelen, alsmede de opbrengst van de "oogst". We hebben al gezien dat overstappen soms tientjes oplevert, in het uiterste geval een paar honderd euro per jaar maar wat "kost" overstappen eigenlijk. Is één betwist schadegeval niet voldoende om die hele vermeende "winst" over meerdere jaren in één keer weg te vagen?
Maar het principe van verzekeren is toch juist dat je een situatie afdekt waarvan je tegelijkertijd vurig hoopt dat het jou nooit zal overkomen? Ik vind het moeilijk om dan in termen van winst en verlies te praten, zolang het tenminste over geld gaat. Zelf heb ik er geen moeite mee een bescheiden bedrag aan premie kwijt te zijn, de winst voor mij zou dan voornamelijk een ongestoorde nachtrust zijn of zoiets.
alfatrion schreef:Daarnaast zijn besparingen te realiseren doordat je niet altijd alles uit een pakketverzekering nodig hebt.
Dat klopt. Neem nu een rechtsbijstandverzekering. Die bestaat vaak uit de modules Arbeidsrecht, Verkeer, Consumentenzaken en Eigen Huis. Woon je in een huurhuis dan kan die laatste al vervallen. Ben je lid van de vakbond, dan heb je ook de eerste module niet nodig.

rozemarijntje

Maar het principe van verzekeren is toch juist dat je een situatie afdekt waarvan je tegelijkertijd vurig hoopt dat het jou nooit zal overkomen? Ik vind het moeilijk om dan in termen van winst en verlies te praten, zolang het tenminste over geld gaat. Zelf heb ik er geen moeite mee een bescheiden bedrag aan premie kwijt te zijn, de winst voor mij zou dan voornamelijk een ongestoorde nachtrust zijn of zoiets.

Volledig mee eens,betaal liever iets meer en goed verzekerd wat helemaal door tussen persoon uitgeplozen is( ja weet ik die betaal ik ook,maar is geld dubbel en dwars waard die van mij)

Zelf kijk ik over dingen heen en nu slaap ik rustig ...is meer wat waard als 30 euro op jaarbasis,al snap ik!!!! Dat dat voor veel mensen veel geld is...maar ik denk altijd zo,als je grootste nachtmerrie uit komt ( brand ) heb je niks meer

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik vond nog dit stukje op Geld en Recht.nl:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012- ... zekeringen

Overstappen doe je het beste NU. Na januari gaat de assurantiebelasting van 9,7 naar 21%, een fors verschil!

Besparen op verzekeringen
19 Oktober 2012Perry van Dijk

Zoals het er nu naar uitziet gaat de assurantiebelasting omhoog van 9,7% naar 21%. Dat is een flinke verhoging. Volgens het Verbond van Verzekeraars komt dat neer op een verhoging van €100 per huishouden. Tijd om kritisch naar de verzekeringen te kijken, en om te zien naar besparingen.

Jaarbetaling
Een gemakkelijke manier om te besparen is over te stappen naar premiebetaling per jaar. Wie voor januari 2013 overstapt naar jaarbetaling, betaalt over het hele jaar 9,7% belasting. Voor een gemiddelde autoverzekering scheelt dat €45 per jaar, voor inboedel- en opstalverzekering zo’n €30. Sommige verzekeraars geven bovendien korting bij een betaling per jaar. Dat maakt het extra interessant
Reken u niet te rijk de regering wil kost wat kost de verhoging incasseren,blijkt u navolgende bericht
Door Consumentenlijn Verzekeringen op: 2012-10-02 20:43:49

De assurantiebelasting gaat per 01 januari 2013 omhoog van 9,7% naar 21%.

Gemiddeld betekent dit een verlaging van de koopkracht van zo’n 100 euro per gezin.

Schandalig, zo vind de Consumentenlijn Verzekeringen, maar kan dit omzeild worden?

Er wordt door velen geadviseerd om in december 2012 alle polissen om te laten zetten naar jaarbetaling.

De premienota van de verzekeringsmaatschappij zal dan met "slechts" 9,7% assurantiebelasting zijn.

Helaas zijn er nu alweer allerlei stafmaatregelen in de maak om dit te voorkomen.

De gemakkelijkste strafmaatregel zou zijn dat de consument geconfronteerd zal worden met een naheffing voor de door de staat misgelopen assurantiebelasting.

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil voorkomen dat mensen stijgende premies omzeilen nu de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 procent wordt verhoogd.

“Desnoods krijgen consumenten een naheffing” aldus Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën.

... U bent dus gewaarschuwd!
Dus reken u niet rijk,ons toekomstig kabinet heeft het geld hard nodig om de begroting rond te krijgen.
Kijk ook nooit naar de goedkoopste,maar kies een verzekering die bij u past.
Kijk de verzekerings maatschappijen hebben natuurlijk allemaal het liefst de premie 1 jaar vooruit
ontvangen en lokken de mensen nu met de assurantie belasting voordeel.Dit voordeel zal denk ik voor 99% volgend jaar geincasseerd gaan worden door die zelfde maatschappijen met de kreet sorry overmacht
wettelijke maatregel.

gr Henk

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Overduidelijk Henk :wink:

Ik blijf gewoon waar ik al ben, geloof niet zo in weggevertjes, en nu weet ik wat ik heb.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Verstandig om af en toe je verzekeringen na te lopen, maar kijk wel of de dekking vergelijkbaar is. En als er verschillen zijn, of dat voor jou van belang is. Als je bijvoorbeeld polis direct en CB vergelijkt, volgens mij heb je bij polis direct bij total loss al na een jaar dat je de marktwaarde vergoed krijgt, bij CB is het volgens mij 3 jaar nieuwwaarde. Ook met no-claim beschermer etc. zijn er verschillen.

Dus altijd ook kijken naar de voorwaarden.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik kocht in juli vorig jaar een andere auto, Polis direct wilde deze niet eens verzekeren omdat ze hem te duur vonden. Gelukkig zit ik al jaren bij CB, dus daar ben ik nu gewoon weer verzekerd.
Het fijne van CB is dat je nooit gezeur hebt als je een schade meld, je wordt direct geholpen.

Gesloten