LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pleziervaartuig verzekeren bij Ohra

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jsp

Pleziervaartuig verzekeren bij Ohra

Ongelezen bericht door jsp »

Onlangs heb ik een klein kajuitbootje (motorkruisertje) met een stevige buitenboordmotor gekocht. Omdat deze boot sneller dan 20 km per uur zou kunnen varen geldt het volgens het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) als een "snelle motorboot". Hiervoor is een vaarbewijs verplicht (heb ik dus gehaald), een kenteken (registratiebewijs, heb ik ook) en het leek me ook wel slim om de boot te verzekeren (ook verplicht). Bij Ohra, waar al mijn verzekeringen lopen. Volgens de info op internet en van de jongeman die ik aan de telefoon had geen enkel probleem, dus aanmeldformulier ingevuld. Gisteren kreeg ik de polis thuis. Hierin staat dat het motorvermogen 20 PK is (ipv de door mij opgegeven 35 Pk). Verder ook geen vermelding van het door mij opgegeven registratienummer (kenteken van de boot). Het leek me verstandig hier toch even met Ohra over te bellen.

De shagrijnige meneer die ik aan de telefoon kreeg zei dat ik onjuiste gegevens had opgegeven. Ik had verzwegen dat het een (open )speedboot betrof, en Ohra verzekert die niet. Dus zou hij de polis per 1 mei a.s beëindigen. Het lijkt mij dat de juridische term "snelle motorboot" hem niet helemaal duidelijk is. Nochtans, het is volgens BPR een "snelle motorboot", echter geen speedboot en ook niet open, maar gewoon een motorkruiser(tje) met een buitenboordmotor, zoals ook op het formulier door mij aangegeven. Bovendien heb ik bij de aanmelding keurig het kenteken en het motorvermogen opgegeven. Naar snelheid werd helemaal niet gevraagd.

Volgens de Ohra-website verzekeren zij boten die tot 30 km per uur kunnen, tenzij je geen vaarbewijs hebt of deelneemt aan wedstrijden. Het laatste is niet aan de orde. Ik schat dat de boot geen 30 km haalt maar heb het (nog) niet uitgeprobeerd. In de voorwaarden, brochure, website of polis is geen sprake van uitsluiting van 'snelle motorboten'. Sterker nog, er worden daarvoor juist aanvullende voorwaarden gesteld waaraan ik juist voldoe. Mag Ohra mij nu weigeren voor deze verzekering? Mogen zij de afgesloten polis opzeggen ondanks dat ik op alle vragen oprecht geantwoord heb? Wie heeft er een goed alternatief voor een pleziervaartuigverzekering en voor de 8 andere verzekeringen die ik bij Ohra heb lopen?

resp00112469

Re: Pleziervaartuig verzekeren bij Ohra

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Jaren heb ik een verzekering gehad bij Delta Lloyd, deze is later over gezet naar Z A, Zwolse Algemene, en de laatste jaren is hij onder gebracht bij Allianz. Dat is steeds door de verzekeraars zelf geregeld en was dus geen bezwaar.
Bij mij gaat het over een 17 ft cabin cruiser, deze is verzekerd voor transport over de weg, op de trailer, in alle wateren binnen Nederland en tot 5 mijl buiten de Nederlandse kustwateren. Wel is een vaarbewijs verplicht, een certificaat tot het bevaren van de kustwateren en een jaarlijkse verplichte keuring.
Deze verzekeringen heb ik al vanaf 1980 en er zijn nog nooit problemen mee geweest.
Ook deze boot gaat sneller dan 20 KM per uur met een 28 PK buitenboord motor.

Vr. Gr. Hans.

jsp

Re: Pleziervaartuig verzekeren bij Ohra

Ongelezen bericht door jsp »

Het bootje is inmiddels zonder problemen verzekerd bij Noord Nederland UA uit Heerenveen. Is ook nog eens goedkoper dan Ohra (die de verzekering van pleziervaartuigen trouwens zelf weer onderbrengt bij Delta Lloyd). Kan-ie? Ja hoor, maar niet bij Ohra.

Gesloten