LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PME (pensioeninstantie) komt 5 jaar te laat

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ordoñez

PME (pensioeninstantie) komt 5 jaar te laat

Ongelezen bericht door Ordoñez »

Op 9 oktober jl. heeft mijn moeder een brief ontvangen (dagtekening 1 oktober) waarin PME aangeeft dat haar man per 1 april 2013 de pensioengerechtigde leeftijd van 65 zal bereiken en hij recht heeft op een pensioenuitkering.
Nu wil het geval dat mijn vader op 25 april 2013 niet 65 zou worden maar 70.
PME is als het ware 5 jaar te laat met deze pensioenuitbetaling welke, gezien de hoogte van het bedrag, in 1 keer uitbetaald zou worden.

Nu wil het trieste geval dat mijn vader op 6 oktober jl. is overleden en deze brief dus net te laat binnen is gekomen. Bij de brief waren namelijk formulieren bijgesloten welke door mijn vader ondertekend dienen te worden.
Direct heb ik contact opgenomen met PME en zij vertelden mij dat mijn moeder de formulieren kon invullen en ondertekenen en dat zij alsnog recht heeft op deze pensioenuitkering.

Als reactie op ons schrijven hebben we echter een brief ontvangen waarin PME aangeeft dat mijn moeder geen recht heeft op de pensioenuitkering van mijn vader. Zij geven aan dat, i.v.m. het overlijden van mijn vader, zij slechts recht heeft op het veel lagere partnerpensioen.

Gezien het feit dat mijn vader 5 jaar geleden al recht had op deze eenmalige uitkering ben ik van mening dat het overlijden van mijn vader daar los van staat en mijn moeder alsnog recht heeft op de uitkering van het totale bedrag, inclusief de wettelijk geldende rente.

Is het niet zo dat pensioeninstanties de pensioengerechtigden moeten informeren over een openstaand pensioen?
Is deze pensioeninstantie dan niet in gebreke gebleven?
Mag een pensioenuitkering zo handelen en mijn moeder nu afschepen met een veel lager partnerpensioen?

Vanzelfsprekend sta ik te popelen om een reactie te schrijven naar PME en alle input/informatie op bovenstaande vragen zou hiervoor welkom zijn.

rozemarijntje

Re: PME (pensioeninstantie) komt 5 jaar te laat

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Uh misschien rare vraag maar waarom toen je vader 65 werd niet om pensioen gebeld? Neem aan dat je toch weet dat je pensioen hoort te krijgen??????

Idd ze heeft dan recht op partner pensioen..

Is dit het hoofdpensioen of liep die nog van een vorige werkgever,meer mensen zijn ooit van baan verwisseld en hebben dus verschillende kleine pensioentjes lopen,heel vaak moet je er dus zelf achteraan...
Vind het beetje vreemd dat je niks doet als je 65 bent en je krijgt maar niks?

Zal wel aan mij liggen?

Overigens sterkte met het verlies !

Ordoñez

Ongelezen bericht door Ordoñez »

Beste Rozemarijntje,

Het gaat hierbij vanzelfsprekend niet om het hoofdpensioen.
Het is dus niet zo dat hij met zijn 65 niets heeft gedaan.

Mijn vader heeft bij verschillende werkgevers gewerkt en heeft vaak daar het pensioen laten staan.
Op deze instantie na, hebben alle andere pensioeninstanties, zelf aangegeven dat er recht was op een pensioenuitkering.

Je schrijft dat mijn moeder nu recht heeft op partnerpensioen. Ik ben echter van mening dat dit bedrag gaat over de periode dat mijn vader 65 geworden is en dus nog in leven was.
Als wij de brief van PME, gedateerd op 1 oktober, direct op 2 of 3 oktober hadden ontvangen, was mijn vader nog in leven geweest en had evengoed het pensioen uitgekeerd geworden en dan niet tegen het tarief van een partnerpensioen.

Iig bedankt voor je reactie

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Neem maandag eens contact op met het juridisch loket,deze weten precies de wegen.
Geven eenmalig gratis advies.

Neem aan dat het een klein pensieon zal zijn..denk ik?maar dat maakt geen snars uit,je hebt er recht op .
Idd sommige moet je echt zelf achteraan,wat ik absurd vind maar het is zo,naar mijn inzien heeft je moeder nig recht op vanaf je vaders 65 ste tot de dag dat hij overleed en daarna heeft ze recht op partner pensioen,als dat zo afgesloten is...sommige pensioen fondsen hebben dat je kan kiezen hoger pensioen en als je komt te overlijden dan..krijgt de vrouw niets.

Mijn man zit ook bij PME en heeft wel partner gedaan en op overzicht staat dat ook,wat staat er op het overzicht??

In elk geval,wat ik zeg naar mijn inziens heeft ze zo en recht op die jaren maar misschien denk ik te simpel,overal zitten altijd haken en ogen aan,daarom kan je beter maandag even bellen
Weet niet of ze vandaag open zijn ,denk het niet

Succes en sterkte

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Ordonez, Allereerst mijn deelneming met het verlies van uw vader. Natuurlijk is er recht op pensioen PME vanaf de dag dat uw vader 65 jaar werd. Als dat pensioen(tje) nooit ontvangen is tussen zijn 65ste levensjaar tot zijn overlijden is er iets drastisch misgegaan. Uw moeder heeft dus simpelweg recht op een som geld met terugwerkende kracht. Wat ik vreemd vind is dat, toen mijn man vorig jaar overleed, wij beiden hebben/hadden ook PME, dit allemaal automatisch geregeld wordt na een overlijden. AOW, Pensioenfondsen/Zorgverzekeringen en nog wat meerdere "instellingen" regelen dit automatisch. Als er diverse pensioenen zijn, krijgt uw moeder van elk Pensioenfonds een uitkering of het moet zo weinig zijn dat het in een eenmalige betaling word gedaan. Ik kreeg in ieder geval automatisch de weduwe uitkering van PME. Daar heb ik uiteraard geen inzicht in. Dus nog maar weer eens in contact treden met PME. Veel sterkte voor uw moeder en u.

Gesloten