| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] polis beeindigen en uitbetalen - wachttijd
polis beeindigen en uitbetalen - wachttijd
Bij DBV Leven heb ik sinds 2001 een polis lopen waarbij je aan het einde van de looptijd een som uitgekeerd krijgt. Waarom ik eraan begonnen ben vraag ik me nu eigenlijk af: ik betaal €28 p/m, dus €336 p/jaar, na 27 jaar (want het zou eindigen in 2028) zou ik € 9072 hebben ingelegd, en voor de moeite krijg ik dan € 10.800 of daaromtrent ... in 2028. Bedragen even uit het hoofd, maar in grote lijnen gaat het daarom. Waarom begon ik daar in 2001 aan? Niet om het feit dat dit bedrag zou worden uitgekeerd aan nabestaanden bij voortijdig overlijden, want ik was toen volkomen vrijgezel. En trouwens, ik ben niet van plan dood te gaan 
Ik weet het echt niet meer. Kennelijk leek het toen een goed idee.
Maar als ik dat maandelijks op een spaarrekening zet met rente kom ik ook wel die richting op, in (pff) 2028.
Nou ja, doet er niet meer toe. Ik wil er vanaf, daar we een mega duur jaar hebben gehad waarin vaatwasser-koelkast-wasmachine stukging plus onze hond moest geopereerd worden: een stapel aan onverwachte kosten dus. In de valkuil van lenen wil ik niet vallen, dus ik liet mijn oog vallen op het potje bij DBV Leven.
Bekeek dat eens goed, vroeg me af waar ik dat nu eigenlijk voor deed; besloot ermee te kappen en uit te laten betalen wat er stond. Dan zit je met zo'n afkoopsom waarbij je aanzienlijk minder vangt dan dat je hebt ingelegd, maar goed, dat weet je als je eraan begint. Nogmaals, ik wilde niet lenen, dus dat verlies nam ik maar voor lief.
Heb berekend dat ik 2856 Euro heb ingelegd en de som die ik uitbetaald krijg is iets van 2380. Jammer dan, maar het dicht wel de gaten die we hebben opgelopen.
En nu heb ik bericht gekregen dat uitbetaling 6 tot 8 weken op zich laat wachten. Ik begrijp best dat er een paar administratieve handelingen nodig zijn - hoewel mij binnen een halve minuut was verteld op welk bedrag ik recht heb, dus van een uitzoekerij is geen sprake; een enorm bedrag is het (voor DBV Leven) ook niet.
Maar 6 tot 8 weken? Dit gaat nota bene om mijn eigen geld waarop ik €476 verlies: kassa(atje) voor DBV. Is dit gebruikelijk? Ik heb dat geld nodig. Nu, niet over 6 tot 8 weken. Ik heb een vriendelijke e-mail gestuurd waarin ik verzoek om een spoediger betaling. Geen reactie.
Of is dit gewoon een wijze les. Geef geen poen aan verzekeraars, maar doe het zelf, sparen.
Ik weet het echt niet meer. Kennelijk leek het toen een goed idee.
Maar als ik dat maandelijks op een spaarrekening zet met rente kom ik ook wel die richting op, in (pff) 2028.
Nou ja, doet er niet meer toe. Ik wil er vanaf, daar we een mega duur jaar hebben gehad waarin vaatwasser-koelkast-wasmachine stukging plus onze hond moest geopereerd worden: een stapel aan onverwachte kosten dus. In de valkuil van lenen wil ik niet vallen, dus ik liet mijn oog vallen op het potje bij DBV Leven.
Bekeek dat eens goed, vroeg me af waar ik dat nu eigenlijk voor deed; besloot ermee te kappen en uit te laten betalen wat er stond. Dan zit je met zo'n afkoopsom waarbij je aanzienlijk minder vangt dan dat je hebt ingelegd, maar goed, dat weet je als je eraan begint. Nogmaals, ik wilde niet lenen, dus dat verlies nam ik maar voor lief.
Heb berekend dat ik 2856 Euro heb ingelegd en de som die ik uitbetaald krijg is iets van 2380. Jammer dan, maar het dicht wel de gaten die we hebben opgelopen.
En nu heb ik bericht gekregen dat uitbetaling 6 tot 8 weken op zich laat wachten. Ik begrijp best dat er een paar administratieve handelingen nodig zijn - hoewel mij binnen een halve minuut was verteld op welk bedrag ik recht heb, dus van een uitzoekerij is geen sprake; een enorm bedrag is het (voor DBV Leven) ook niet.
Maar 6 tot 8 weken? Dit gaat nota bene om mijn eigen geld waarop ik €476 verlies: kassa(atje) voor DBV. Is dit gebruikelijk? Ik heb dat geld nodig. Nu, niet over 6 tot 8 weken. Ik heb een vriendelijke e-mail gestuurd waarin ik verzoek om een spoediger betaling. Geen reactie.
Of is dit gewoon een wijze les. Geef geen poen aan verzekeraars, maar doe het zelf, sparen.
Re: polis beeindigen en uitbetalen - wachttijd
Zo'n polis is ook niet bedoeld om snel bij te kunnen. Maar dat weet je zelf ook wel. De reden dat je zo lang moet wachten, is omdat je volgens mij na het opzeggen nog een paar weken 'bedenktijd' hebt. Pas als die om zijn, gaan ze dus het uitkeren in gang zetten. Dat wordt dan waarschijnlijk op een vaste dag in de maand allemaal verrekend (zal in de polis staan), waarna de definitieve afrekening kan komen. Dat duurt dus nog eventjes.
Mmmm ... bedenktijd? Da's niet zo benoemd door degene die ik aan de telefoon had: het kwam erop neer dat het "nu eenmaal zo is". En bedenktijd heb ik voor mezelf in acht genomen voordat ik de stap zette om de polis op te zeggen; die hoeft de verzekeraar niet voor me in te ruimen. Het idee dat ze geld 2 maanden vasthouden, geld dat toch echt van mij is terwijl ik er al honderden euro's op verlies (maar daar mekker ik niet over), vind ik krom.
Nou ja. Twee weken zijn nu om; ik heb het nodig maar dat zingen we dan ook nog wel uit. Mijn tweede ervaring met zo'n "je bent rijk over xx jaar!" concept; in de jaren '90 deed ik al mee aan zo'n Legio Lease geval, waarbij de schade goddank beperkt is gebleven in die zin dat er tenminste iets is uitgekeerd (met wat verlies). Door schade en schande etc. etc. ... sparen doe ik vanaf nu helemaal zelf, daar heb ik de discipline dan ook wel weer voor.
Nou ja. Twee weken zijn nu om; ik heb het nodig maar dat zingen we dan ook nog wel uit. Mijn tweede ervaring met zo'n "je bent rijk over xx jaar!" concept; in de jaren '90 deed ik al mee aan zo'n Legio Lease geval, waarbij de schade goddank beperkt is gebleven in die zin dat er tenminste iets is uitgekeerd (met wat verlies). Door schade en schande etc. etc. ... sparen doe ik vanaf nu helemaal zelf, daar heb ik de discipline dan ook wel weer voor.
Het is ook zo dat je een bepaalde opzegtermijn hebt, net als bij een abonnement. Volgens mij is er bij doorlopende polissen wettelijk een maximale opzegtermijn van 2 maanden.