LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rree
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2010 16:09

polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door rree »

Goedendag,

een paar maanden geleden is mijn polis (beleggingspolis voor mijn hypotheek) door Reaal overgenomen van Zwitserleven.

In het jaaroverzicht staat ineens dat het verwachtte rendement enorm lager ligt. In april is door Zwitserleven een offerte uitgegeven met het verwachtte rendement (wegens aanpassing van de polis). Daarna is de polis overgenomen door Reaal.

Op de verwachtte einddatum kom ik nu ineens EUR 13.000,- te kort. De polis loopt nog tot 2031. Het verschil in historisch rendement is meer dan 1%. Dat verklaart het verschil wel.

Mijn tussenpersoon zegt dat er 2 mogelijkheden zijn:
* kijken wat het fonds van Reaal gaat doen: misschien verbetert het rendement
* kijken naar een andere fonds bij Reaal met een beter rendement (en mogelijk hoger risico profiel)

Ik vind het erg vervelend en vraag me af of dit zomaar kan en wat ik kan doen.

Thx voor jullie reacties, Roel.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door Mk »

Ik zou om te beginnen een tussenpersoon zoeken die verstand van zaken heeft. Een historisch rendement zegt namelijk weinig over het toekomstige rendement. Bovendien zou hij gewoon aan Reaal moeten gaan vragen waar dat verschil vandaan komt.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door thecure »

MIsschien is reaal gewoon ook wat realistischer dan zwitserleven?

toen ik mijn polis bij Woonfonds afsloot in 2006 had ik ook een historisch rendement op de einddatum van +/- 120.000 euro, nu slechts 30.000... tja... zegt weinig die voorspellingen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is dan ook een beleggingsproduct, en daarbij valt niet te garanderen of te voorspellen. Hoogstens kan je op basis van ervaringen een grove inschatting geven wat het eventueel op gaat leveren.

Ondanks dat de aandelen het nu weer goed doen zegt dat nog steeds niets over de resultaten. Misschien hebben ze na de problemen van een paar jaar terug wel gekozen om in "veilige" aandelen te gaan zitten, en daar zit nu juist niet de groei.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Goedemorgen Rree,

We snappen dat je schrikt van dit nieuwe rendement waarin jouw doelkapitaal ineens een stuk lager uitkomt. Wij leggen je graag uit waar dit vandaan komt.

Leeftijd
Zwitserleven bestaat al een stukje langer als Reaal. Zij hebben de "Gouden jaren 90" beleefd. In deze jaren zijn er rendementen geweest van soms wel 20% of hoger. Dit haalt het historische rendement behoorlijk omhoog. Dit historische rendement wordt dan ook gebruikt voor de berekening van je doelkapitaal. Maar biedt geen garantie voor de toekomst.

Slecht rendement
Reaal bestaat korter. De economische crisis van de afgelopen jaren wordt door bijna elk bedrijf gevoeld. Als je minder jaren bestaat drukt deze een grotere stempel op je historische rendement.

Verschil
Hier komt het verschil in doelkapitaal voor jou nu vandaan. Wat de toekomst brengt, dat zullen we moeten afwachten. Natuurlijk hopen wij, net als iedereen, op betere tijden.

Advies
Als je toch twijfelt over je verzekering, dan kun je altijd in gesprek gaan met je adviseur. Die kan voor je kijken. Hoe groot het risico is van het fonds waar je nu in belegd en wat de eventuele opties zijn voor je.

Ik hoop dat wij wat van je ongerustheid hebben kunnen wegnemen.

Vriendelijke groet,
Reaal webcare

rree
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2010 16:09

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door rree »

Mijn dank voor jullie reacties.

Ik begrijp dat nooit 100% vast staat dat een bepaald bedrag gehaald wordt. Dat is het risico van een fonds met aandelen. Een bewuste keuze overigens, want het levert meer op dan sparen bij ... iets of ergens.

Wat nu "zuur" is, is dat ik mijn polis bij Zwitserleven aangepast heb. Daarbij is door Zwitserleven een voorspelling gemaakt wat zij verwachten dat de polis op de einddatum op gaat leveren wanneer ik deze aanpassing doorvoer. Hoe die berekening gemaakt is, weet ik ook niet (misschien begrijpen zij die zelf ook niet). Hier zal ook met een historisch rendement gerekend worden verwacht ik.

De polis is overgenomen door Reaal. Dat betekent dat Reaal een keuze maakt voor een fonds. Het is niet mijn keuze geweest. Dit fonds heeft een ander rendement en Reaal geeft in een jaaroverzicht wat zij denken dat het oplevert.

Het verschil in tijd is 6 maanden. En het verschil in geld (op de einddatum) is EUR 13.000,-

De tussenpersoon heeft hierbij aan Zwitserleven een nieuwe offerte gevraagd, waarin een voorspelling is gedaan op het eindkapitaal.

De einddatum is nog niet bereikt en ik hoop inderdaad dat alles meer dan uitstekend gaat renderen. Mijn simpele consumenten-reactie is nu dat er EUR 13.000,- van mijn geld verdampt is (fictief geld... ik weet het).

Ik ga me maar eens verdiepen in een ander fonds met hetzelfde risico en mogelijk beter rendement. Maar het blijft koffiedik kijken. Mijn gevoel is anders dan mijn hoofd. En ik voel me nog steeds een beetje "genaaid".

Groegen Roel.

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Reaal... prima uitleg...

Een beleggingsinstelling dat wéét dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst, en dan tóch voorspellingen doen op basis van behaalde rendementen uit het verleden, en dat dan naast die van andere bedrijven leggen...

Vergeet ook niet dat degenen die in de jaren 90 bij Zwitserleven werkten en verantwoordelijk waren voor het toenmalige rendement misschien al lang weer vertrokken zijn, zodat het plaatje nu wel eens heel anders zou kunnen worden omdat andere medewerkers misschien andere keuzes maken, beter, of slechter...

Ik denk dat, áls ik ooit wat te beleggen heb, ik aan jullie deur voorbij ga. Lijkt me zéér, zéér verstandig. Dank voor de inzage in jullie gedachtegang.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: polis overgenomen - rendement wat erg tegen

Ongelezen bericht door Mk »

witte angora schreef:Nou Reaal... prima uitleg...

Een beleggingsinstelling dat wéét dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst, en dan tóch voorspellingen doen op basis van behaalde rendementen uit het verleden, en dat dan naast die van andere bedrijven leggen...
Banken en verzekeraars zijn verplicht om met een verwacht rendement te rekenen, simpelweg volgens de regels die de wet daaraan stelt...

Het is wel grappig om te lezen dat de webcare van Reaal ook niet helemaal begrijpt hoe eea werkt; het gaat er niet om hoe lang Reaal of Zwitserleven bestaat maar hoe lang het fonds bestaat waarin belegd wordt.

Gesloten