LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Leo Peeters

Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Leo Peeters »

Per 1 januari heb ik een ziektekostenverzekering bij C.A.K. Dordrecht / National Academic afgesloten voor mijzelf en mijn gezin. Op bais van de folder kwam ik uit op een bepaald bedrag aan premie en wetteljke bijdragen die me, in combinatie met de dekking, wel aanstond en dus heb ik de verzekering genomen. Ik machtigde C.A.K. om, bij acceptatie, mijn oude verzekring namens mij op te zeggen. Inderdaad kreeg ik van mijn oude verzekeraar een bericht van beeindiging van de verzekering. Van C.A.K./National Academic hoorde ik echter helemaal niets. Totdat de eerste rekening van een zorgverlener binnenkwam en ik die bij National Academic wilde declareren. Omdat ik nog steeds geen polis ontvangen had, belde ik C.A.K. op met de vraag hoe een en ander zat. Men vertelde mij dat ik de polis en declaratieformulieren zeer binnenkort zou krijgen. En inderdaad: enkele dagen later waren de papieren er. Het was inmiddels half februari. De polis is op mijn naam, alle gezinsleden staan erop, alleen: er staat geen polisnummer op. Dat zou mij binnen enkele weken toegezonden worden. (Trouwens: nu pas werden de premies van januari en februari van mijn rekening geschreven!) Ik heb de nota van de zorgverlener gedeclareerd,zonder polisnummer, en de rekening werd vergoed. Niets aan de hand dus?
Toch wel! Het is inmiddels half april, en ik heb nog steeds geen polisnummer. De premie wordt inmiddels elke maand afgeschreven, maar: er worden nu per maand 1,95 euro aan 'prolongatiekosten' in rekening gebracht (en dat terwijl de verzekering een contractsduur heeft van drie jaren!). Over die 2,95 euro werd helemaal niet gesproken in de folder op basis waarva ik de verzekering genomen heb, noch op het aanvraagformulier. Ik werd pas met deze kosten geconfronteerd toen ik de polis half februari ontving. Ik heb hierover verschillende e-mails naar C.A.K. gestuurd, maar daarop wordt gewoon nooit geantwoord. Om een en ander uit te testen heb ik me via een ander e-mailadres onder een anagram van mijn achte naam (Peter Eeslo) voorgedaan als een potemtiele klant die niet tevreden was over zijn huidige verzekeraar en die graag wilde overstappen naar C.A.K en die wilde weten hoe dat het beste geregeld kon worden. Binnen 24 uur had ik antwoord. Ik heb uiteraard een mailtje teruggestuurd om de man/vrouw aan de andere kant van de lijn te confronteren met deze vreemde situatie: een herhaalde klacht wordt gewoon niet beantwoord, op geen enkele manier, ook niet na een uitdrukkelijk verzoek om eem reactie, terwijl een email van een potentiele klant wel meteen beantwoord wordt. De reactie hierop was dat mijn mail 'doorgegeven zou worden aan de betreffedne afdeling'. Daarna? U raadt het al: totale radiostilte.
Dus maar gebeld naar C.A.K. met dezelfde klachten over het ontbrekende polisnummer en de onterecht geinde 'prolongatiekosten'. Antwoord: u had dat kunnen zien op de offerte (die ik nooit gehad heb; en dat was ook niet te verwachten, omdat ik zoals gezegd meteen een aanvraagformulier ingediend had) of ik had de polis binnen veertien dagen kunnen terugsturen (maar die kreg ik pas half februari, dus dan zou ik anderhalve maand onverzekerd zijn geweest, terwijl, zoals gezged, de eerste rekening van een zorgvrlener al binnen was.
Inmiddels ben ik ermaar toe overgegaan om de geincasserde premie te laten terugboeken, maar wel pas NADAT ik het volgend aanvraag verschuldigde bedrag aan permie op de rekening van het C.A.K. overgemaakt had: C.A.K. kan aldus nooit zeggen dat ik op enig moment de premie niet betaald had.
Een heel verhaal, ik weet het.
Kan iemand mij vertellen wat voor bedrijf dat C.A.K. (Centraal Administratie Kantoor) te Dordrecht is en of er meer klachten over zijn? Ze noemen zich de grootste intermediair van Nederland, maar in hun opstelling naar klant zijn ze zonder meer de kleinste.
En heeft iemand tips? Kan ik me tot een oezichthouder wenden? Welek? Waar zit die?

schadebehandelaar

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door schadebehandelaar »

Ik zou eerst alles op schrift zetten en de klacht aan de directie sturen.
Mocht hier geen (bevredigend) antwoord op komen kan je kontakt op nemen met het Klachteninstituut Verzekeringen.
Zie ook www.klachteninstituut.nl

succes

Blond en slim
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 mar 2005 00:22

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Blond en slim »

Inmiddels ben ik ermaar toe overgegaan om de geincasserde premie te laten terugboeken, maar wel pas NADAT ik het volgend aanvraag verschuldigde bedrag aan permie op de rekening van het C.A.K. overgemaakt had: C.A.K. kan aldus nooit zeggen dat ik op enig moment de premie niet betaald had.
Wat staat daar nu precies?
Kun je geincasseerde premie terug laten boeken?

".... het volgend aanvraag verschuldigde bedrag aan permie.." U bedoelde waarschijnlijk .... het volgens de aanvraag verschuldigde bedrag aan premie.....". Lijkt mij geen passende maatregel.

Eens, een absurde service;
Eens, zeer klant onvriendelijk om niet eerder die polis te verzenden. Volgens mij zelfs tegen de wettelijke regels in;
Eens, klacht indienen en principe zaak van maken

Echter,

Wie heeft volgens u de verantwoordlijkheid om niet eerst een reeds lopende polis op te zeggen en te beeindigen zonder de zekerheid te hebben over de polis(voorwaarden) van die nieuwe?

Wie heeft er gekozen om alles te laten verlopen via en door de nieuwe verzekeraar? Ja, u mocht er wellicht formeel op vertrouwen dat ze hun service goed en geheel zouden volbrengen echter u lijkt mij een persoon met zo'n maatschappelijke positie dat klachten bij verzekeraars, zeker hierover, u eigenlijk niet als donderslag bij heldere hemel in de oren klinken.

Al met al:
U had er dus voor kunnen kiezen om de regie strak in eigen hand te houden. U had erop kunnen staan ruim van tevoren uzelf ervan te kunnen vergewissen hoe alle voorwaarden eruit zouden zien. U had de keuze kunnen maken, zeker bij een zo'n kostbaar goed als deze verzekering, pas over te stappen als alles rond en duidelijk was.

In mijn ogen hebt u dat niet gedaan. Doet HELEMAAL NIETS af aan uw verhaal richting de verzekeraar echter hiermee wil ik mijn visie op uw eigen verantwoordelijkheid als "huisvader" benoemen. Dat zal namelijk ook aangedragen kunnen worden binnen een procedure. Dan bent u vast voorbereid.

Gast

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Gast »

Niet zo'n vreemd verhaal van C.A.K. Men doet zich voor als een onafhankelijk administratiekantoor, terwijl het in werkelijkheid een commerciele verkooporganisatie pur sang is.

Ook in het blad Wegwijs, waar Bert Geijsendorpher eindredacteur van is wordt tegen alles wat deel uitmaakt van de financiele wereld aangeschopt, op een bijzonder stuitende manier, maar... met uizondering van de verzekeraars en maatschappijen waar CAK zaken mee doet, die worden als bijzonder goed bestempeld. Wel bijzonder dat Geijsendorpher naast eindredacteur van dat blad ook directeur van CAK is en ook van National Academic. National Academic is een volmacht van Amico zorgverzekeraar. Reden dat deze ogenschijnlijk goedkoop is, is dat de maatschappen die Geijsendorpher met zelfstandig ondernemers vormt hier vrijwel geen provisie over betaald krijgen.

Het feit dat u onvermoedde kosten in rekening worden gebracht is ook des Geijsendorphers. In de promotie om mensen als verkoper te winnen, wordt gesproken van een 50/50 verdeling van de opbrengst uit de maatschap die iemand met CAK vormt. In werkelijkheid is de verhouding 80% voor Geijsendorpher's CAK en 20% voor de maat.

Dat beleid wordt ook richting personeel gevolgd. Dus geen wonder dat er geen polissen kunnen worden afgegeven, of polisnrs bekend zijn. Het personeel loopt huilend weg... En dan kun je niet aan je verplichtingen voldoen...

Jammer Bert, maar ik zeg maar zo, uiteindelijk komt boontje om zijn loontje...

Frans Daalman

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Frans Daalman »

In december 2004 heb ik aangegeven mijn ziektekostenpolis van Amicon te willen laten vervangen door de verzekering van National Academic/CAK Dordrecht. Van de afdeling Acceptatie kreeg ik medische vragenlijsten toegestuurd. Na invulling heb ik van de afdeling acceptatie een bericht gekregen over uitsluiting van gehoorverbeterende operatie bij mijn vrouw.

Een brief aan de directie in januari over het uitblijven van de polis, waarin ik mijn bezorgdheid uitsprak over de behandeling van declaraties in de toekomst, leverde geen antwoord uwerzijds op.

Een telefoontje in februari van dit jaar bracht me bij een antwoordapparaat met de ingesproken tekst dat door het grote aantal aanmeldingen er een stagnatie was ontstaan in het versturen van polissen. Vóór eind februari zou het probleem opgelost zijn en de polissen verstuurd zijn.

Het is 18 april. Ik heb nog geen polis, sterker nog ik krijg van Amicon nog post (o.a. uitkeringsspecificatie waarop de vergoeding van een rekening van februari 2005 staat).
Een telefonisch onderhoud met één van de medewerkers van CAK leert me dat er geen gegevens zijn over de aangevraagde Nat. Ac.-polis.
De medewerkster kan in de computer niets over een aanmelding vinden. Ik vertel haar over de brieven van de afdeling acceptatie die ik kreeg. Helaas is er op dat moment niets over mijn aanvraag te vinden. “Ik zal het voor u uitzoeken”, aldus uw medewerkster.
De hele week hoor ik niets van National Academic.

F. Daalman
Apollolaan 10
6373 HB LANDGRAAF

[email protected]

Gast

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb ook moeten wachten op een (nummerloze) polis tot half februari. Inmiddels heb ik een week geleden een brief ontvangen met mijn polisnummer. Wel is bij mij steeds de premie door CAK/National Academic ge-ind. Dus in zoverre is er duidelijk bewijs van een overeenkomst.
Is dat bij u miet gebeurd dan?

Leo Peeters,
Merselo.

Ilona

Re: Rare gang van zaken bij National Academic / C.A.K.

Ongelezen bericht door Ilona »

In tegenstelling tot de klachten in de eerdere berichten geen problemen gehad met de verwerking van mijn aanvraag en verkrijgen van polisnummer, ookal stapte ik pas eind januari over. Maar moet toch wel even wat kwijt.
In de haast om over te stappen heb ik kennelijk niet goed de voorwaarden gelezen; tot mijn schrik ontdekte ik dat ik de kosten voor logopedie (1 x per week) voor mijn dochtertje niet vergoed krijg. Ik heb kennelijk het begrip 'specialistische hulp op verwijzing van een huisarts' verkeerd opgevat. Gisteren hierover gebeld met het CAK en dan krijg je zeer onbevredigende antwoorden van niet ter zake kundige personen - die volgens mij tussendoor ook enquetes over wasmiddelen afnemen of krantenabonnementen proberen te slijten. Bij de derde keer bellen eindelijk een klantgericht iemand aan de telefoon die me adviseerde een schriftelijk verzoek voor vergoeding van de kosten in te dienen met onderbouwing van de medische noodzaak etc. Er is dan een kans dat de medisch adviseur van NA alsnog besluit de kosten te vergoeden. Dat ga ik dus maar doen.

Als je verder de voorwaarden goed leest. lees je ook dat kosten voor bijvoorbeeld psychotherapie, de orthopedagoog en abortus provocatus uitgesloten zijn van vergoeding. Deze kosten zitten vaak wel standaard in pakketten van andere verzekeraars. Ik snap dus nu hoe zij de goedkoopste kunnen zijn...

Dat ik e.e.a. niet goed gelezen heb ik stom natuurlijk maar de slechte beantwoording en bejegening vanuit NA kan ik helemaal onderschrijven. Behoorlijk frustrerend en ik weet dat ik volgend jaar zeker overstap op een andere verzekeraar.

Gesloten