LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
GerritKraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door GerritKraal »

Ik heb een vraag n.a.v. een auto schade waarbij een vuilnisauto mij van de weg heeft gereden.
Mijn verzekeraar (Achmea) keert niet uit want de (oude) auto is WA verzekerd. Dit klopt.
De tegenpartij wordt nu aansprakelijk gesteld via mijn rechtsbijstands verzekering (ook Achmea)
De verzekeraar van de tegenpartij is echter ook Achmea (CB)

Mijn rechtsbijstands bemiddelaar komt nu met een vergoeding die ver onder het schade bedrag ligt - en ver onder de dagwaarde van de auto.
Schade is 2900,- Dagwaarde 2500 en voorgestelde vergoeding 1500 euro. Wat moet / kan ik doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door berndv »

GerritKraal schreef:Mijn rechtsbijstands bemiddelaar komt nu met een vergoeding die ver onder het schade bedrag ligt - en ver onder de dagwaarde van de auto.
Schade is 2900,- Dagwaarde 2500 en voorgestelde vergoeding 1500 euro. Wat moet / kan ik doen?
Zijn er opkopers benaderd voor uw auto? Normaliter bij een total-loss verklaring wordt de auto aangeboden aan opkopers. Die kunnen vervolgens bieden op uw auto. Het hoogste bod wordt vervolgens in mindering gebracht op de dagwaarde van de auto.

Als de dagwaarde getaxeerd is op 2500 euro en het hoogste bod van de opkopers is 1000 euro, dan zal de verzekering vervolgens 1500 euro uitkeren, en de rest zult u via de opkoper ontvangen. U hoeft niet met deze opkoper in zee te gaan, maar dat betekent dan niet dat die 1000 euro opeens wel door de verzekering vergoed wordt.

Ik neem trouwens aan dat er een schade-expert bij is geweest, en dat die de dagwaarde van de auto heeft bepaald?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door crazyme »

Contra-expertise inschakelen. Of dmv bijvoorbeeld marktplaats aannemelijk maken dat de dagwaarde hoger is.

stofzuigertje

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De schade van €2900,- is wat herstel gaat kosten.
De dagwaarde zou je moeten krijgen, dus €2500,- en de restwaarde is ook voor hun na inleveren.

De geboden €1500,- is wel erg laag, en hoeveel kost een gelijkwaardige met zelfde KM stand en bouwjaar op gaspedaal.nl?
Wegens garantie mag die iets hoger liggen maar dan weet je wat je auto waard was voor de schade.

Herstel en bijbetalen mag maar meestal is andere kopen voordeliger.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door Appie83 »

stofzuigertje schreef:De schade van €2900,- is wat herstel gaat kosten.
De dagwaarde zou je moeten krijgen, dus €2500,- en de restwaarde is ook voor hun na inleveren.

De geboden €1500,- is wel erg laag, en hoeveel kost een gelijkwaardige met zelfde KM stand en bouwjaar op gaspedaal.nl?
Wegens garantie mag die iets hoger liggen maar dan weet je wat je auto waard was voor de schade.

Herstel en bijbetalen mag maar meestal is andere kopen voordeliger.
De auto is economische total loss aangezien het schadebedrag hoger ligt dan de dagwaarde. Vervolgens zet de verzekeringsmaatschappij de auto met foto's van de schade en ook oude schade op een website waar allerlei opkopers toegang tot hebben. Het hoogte bedrag wat door een opkoper Is geboden bepaalt ook restwaarde van de auto. Blijkbaar is de auto niet rijp voor de sloop maar moet er dusdanig veel gerepareerd worden of is het al een oudere auto dat er 1500,- geboden is.

Het verschil tussen de dagwaarde en de restwaarde is het bedrag dat je van de verzekeraar krijgt: TS kan dat kiezen uit:
- Of je de auto laat repareren bij het schadeherstelbedrijf van de WA verzekeraar van de tegenpartij (boven de 1000,- is voor eigen rekening)
- Je zelf ergens de auto laat repareren (je krijgt dan de 1000,- op je rekening overgemaakt)
- De schadeauto zelf verkoopt, mogelijk krijg je meer dan 1500,-. Je krijgt daarnaast ook het schadebedrag (= dagwaarde minus restwaarde) van de verzekeraar
- De auto verkoopt aan de opkoper: als het goed is krijg je dan de dagwaarde uitgekeerd van de verzekeraar of het schadebedrag van de verzekeraar en de 1500,- van de opkoper

Twee tips:
- Je kan adhv ANWB koerslijst kijken wat de dagwaarde is als de auto niet ouder is dan 15 jaar (indicatie). Ook op bijvoorbeeld marktplaats of gaspedaal kan je kijken wat vergelijkbare auto's waard zijn. Schade aan de auto die er al op zat verminderd de dagwaarde. Mogelijk kan je de verzekeraar overtuigen dat dagwaarde 100 euro meer is.
- Schadeherstel is vaak erg duur omdat ze originele onderdelen gebruiken en het feit dat bepaalde onderdelen moeten worden gespoten. Aftermarket en slooponderdelen kosten veel minder. Misschien lukt het met de 1000,- en een kennis.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 02 dec 2016 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lijkt me niet te kloppen wat Appie hier schrijft. De tegenpartij is aansprakelijk voor de werkelijk geleden schade. Dit is onafhankelijk van wat de RbV of de schade expert zegt uit te keren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:Lijkt me niet te kloppen wat Appie hier schrijft. De tegenpartij is aansprakelijk voor de werkelijk geleden schade. Dit is onafhankelijk van wat de RbV of de schade expert zegt uit te keren.
Zoals ik het afgelopen jaar heb meegemaakt komt het redelijk overeen met wat appie schrijft. Mijn auto werd als dagwaarde bepaald op 3000 euro. Dit werd door de schade-expert gedaan door te kijken naar gelijkwaardige auto's op bijvoorbeeld marktplaats, en de aankoopfactuur, aangezien ik de auto zelf pas 2 maand had. Gezien de schade was herstel überhaupt niet meer aan de orde en de kosten voor reparatie werden dan ook niet berekend, aangezien er ook schade was aan de kooiconstructie. Vervolgens werd de auto inderdaad aangeboden aan bedrijven binnen het netwerk van de schade-expert. Hier kwam een hoogste bod uit van iets minder dan 500 euro. Dit betekende dat de claim die bij de tegenpartij neergelegd werd ook een totaalbedrag was van 3000 minus het hoogste bod van de opkopers.

Van de tegenpartij ontving ik dus iets meer dan 2500 euro, en ik kon zelf kiezen of ik inging op het bod van de opkoper, of dat ik de auto zelf ging opknappen/verkopen. Ik heb gekozen voor de opkoper, via hen ontving ik dus het bedrag dat ze geboden hadden, zodat ik in totaal dus weer op die 3000 euro uit kwam.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Schade aan auto, tegenpartij heeft zelfde verzekeraar

Ongelezen bericht door Appie83 »

olaf79 schreef:Lijkt me niet te kloppen wat Appie hier schrijft. De tegenpartij is aansprakelijk voor de werkelijk geleden schade. Dit is onafhankelijk van wat de RbV of de schade expert zegt uit te keren.
De schadevergoeding kan nooit hoger zijn dan de dagwaarde omdat je er als verzekerde er niet op vooruit mag gaan. De hoogte van de dagwaarde kan zoals ik al opmerkte een discussiepunt zijn. Het zou verstandig zijn dat TS kijkt of dit wel klopt.

Tegelijkertijd is het gewoon erg vervelend. Je hebt totaal geen schuld en zo heb je een goed rijdende auto die misschien goed onderhouden is en een moment later... :S
Je weet bijvoorbeeld niet of een evt 'nieuwe' auto een goede, betrouwbare auto zal zijn.

Gesloten