LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadevrije jaren autoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Paulien1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014 10:23

Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door Paulien1987 »

Beste lezer(s),

Ben ik de enige die dit raar vind? Ik ben sinds november 2010 in het bezit van een auto. In die (bijna) 4 jaar tijd heb ik wel eens een nieuwere of grotere auto aanschaft. Ik ben dan ook wel eens gewisseld van autoverzekering. Dit is nooit een probleem, want de autoverzekeringen zijn 'dagelijks opzegbaar' (adverteren ze allemaal mee). Tot mijn schrik kom ik er echter achter dat, als je je auto minder dan een jaar zekert bij een verzekeraar, je geen schadevrije jaren opbouwt! Oftewel, je mag elke maand een andere autoverzekering afsluiten als je daar zin in zou hebben, of als je dat leuk zou vinden, maar je bouwt niets op. Het gaat ook om 4 maanden of 7 maanden of wat voor maanden dan ook onder 12 maanden. Dat is toch gewoon diefstal van je schadevrije jaren? Waarom wordt er gewerkt met zo'n log programma als men wel zo vaak mag overstappen? Je zou dus 4 autoverzekeringen in één jaar tijd kunnen hebben, geen schade hebben gehad in dat hele jaar, maar je krijgt er geen schadevrij jaar voor terug? Hoe gaan andere mensen hier mee om? Of ben ik de enige die dit echt heel raar vind?

Groet, Paulien

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door kokka »

waarom denk je dat het een schadevrij jaar heet?

Je overstap drift, ongetwijfeld op zoek naar de aller laagste prijs, heeft dit tot gevolg.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door Dirkie »

Paulien1987 schreef:Tot mijn schrik kom ik er echter achter dat, als je je auto minder dan een jaar zekert bij een verzekeraar, je geen schadevrije jaren opbouwt!
Ik denk dat je schrikt van je eigen interpratie van schade vrije jaren........

Paulien1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014 10:23

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door Paulien1987 »

Het gaat er toch om dat je een jaar geen schade maakt, niet dat je overstapt van verzekeraar naar verzekeraar? Ze zetten alles in een gezamenlijk systeem (roydata). Mijn huidige verzekeraar vind het wel zonde om mijn 7 maanden weg te gooien en wil een royementsverklaring voor die 7 maanden. Die maken zij wel voor hun klanten. Alleen mijn vorige verzekeraar weigert dat te doen. Maar blijkbaar ben ik de enige die het raar vind dat je die 7 maanden kwijt bent....

witte angora
Berichten: 31977
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

* ZUCHT *

Definities:

Jaar: 12 maanden
Maand: 30 dagen
Dag: 24 uur
Schadevrije jaren bouw je op tijdens de periode dat jouw autoverzekering loopt.
Een en ander impliceert dat als je geen volledige periode van 12 maanden bij een verzekeraar loopt, je dus ook geen schadevrij jaar hebt bij die verzekeraar. Een verzekeraar is niet verplicht uit te zoeken hoeveel maanden je bij een voorgaande verzekeraar hebt gelopen.

Het aantal schadevrije jaren wordt simpelweg door de voorgaande verzekeraar vastgesteld en naar je opgestuurd. Met dat formulier kun je naar je volgende verzekeraar. Het gaat dan dus om jaren; niet om het aantal jaren + maanden.

Dus:

verzekeraar 1: geen volledig jaar verzekerd, dus geen schadevrij jaar, dus geen briefje
verzekeraar 2: vanwege geen briefje start je met 0, geen volledig jaar verzekerd, dus geen schadevrij jaar, dus geen briefje
verzekeraar 3: vanwege geen briefje start je met 0, geen volledig jaar verzekerd, dus geen schadevrij jaar, dus geen briefje.

Enzovoorts.
Laatst gewijzigd door witte angora op 02 okt 2014 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door kokka »

Paulien1987 schreef:Het gaat er toch om dat je een jaar geen schade maakt, niet dat je overstapt van verzekeraar naar verzekeraar? Ze zetten alles in een gezamenlijk systeem (roydata). Mijn huidige verzekeraar vind het wel zonde om mijn 7 maanden weg te gooien en wil een royementsverklaring voor die 7 maanden. Die maken zij wel voor hun klanten. Alleen mijn vorige verzekeraar weigert dat te doen. Maar blijkbaar ben ik de enige die het raar vind dat je die 7 maanden kwijt bent....
nee,
het gaat erom dat je verzekeraar je na een jaar schadevrij rijden, korting geeft op je premie voor het volgende jaar.
ben wel heel erg benieuwd of jouw huidige verzekeraar (welke is dat eigenlijk) jou straks gewoon een verklaring geeft voor die paar maanden dat je bij hun schade vrij hebt gereden. Maargoed, dan zit je nog steeds met het probleem dat andere maatschappijen geen korting geven als je 5 maanden, 2 dagen en 3 uur schadevrij hebt gereden

Paulien1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014 10:23

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door Paulien1987 »

Ik ben er klaarblijkelijk ten onrechte vanuit gegaan dat als men per november 2010 een auto bezit, daar nooit schade mee maakt, men in november 2014 vier schadevrije jaren heeft. Oftewel; ik ben de enige die het raar vind.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door ciske »

Paulien1987 schreef:Oftewel; ik ben de enige die het raar vind.

Ja het is vrij raar wat jij zegt. Lees nog eens goed hierboven wat Kokka zegt. Je krijgt korting op je premie als je schadevrij rijdt.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ts
waarom moet een verzekeraar met u grillen meegaan, u neemt het niet ze nou met verzekeraars, volgens u posts, u wisselt nog al eens, als het u uitkomt.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Schadevrije jaren autoverzekering

Ongelezen bericht door Appie83 »

Tja misschien toch meten met 2 maten?
Als je namelijk binnen een jaar overstapt na een andere verzekeraar maar bij verzekeraar nummer 1 schade claimt ga je er qua schadevrije jaren gelijk wel 5 jaar :? op achteruit.
Of zie ik dat verkeerd?

Gesloten