Ben bezig om mijn spaarhypotheek over te sluiten.
Dit heeft tot gevolg dat ik mijn contract eigenlijk beeindig. Hiervoor betaal ik dan ook een boeterente.
Nu is mij niet duidelijk of de hypotheekverzekering onder dezelfde voorwaarden, kan worden doorgezet.
Dit zijn toch twee gescheiden contracten of niet soms.
Wie kan mij dit simpel uitleggen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarhypotheek beeindigen/hypotheekverzekering niet
Re: Spaarhypotheek beeindigen/hypotheekverzekering niet
www.prikpagina.nl/list.php?f=662
TIP. Daar kun je allerlei vragen stellen mbt hypotheken, heb er persoonlijk heel veel aangehad.
Groetjes,
Gerda
TIP. Daar kun je allerlei vragen stellen mbt hypotheken, heb er persoonlijk heel veel aangehad.
Groetjes,
Gerda
Re: Spaarhypotheek beeindigen/hypotheekverzekering niet
Nee,
bij een spaarhypotheek is het spaardeel (van de verzekering) gekoppeld aan de rente van de hypotheek. Als je het goed gedaan hebt heb je een HOGE rente.
De spaarpremie wordt dan obv DIE hoge rente berekend zodat het eindbedrag gegarandeerd is.
Zodra je de hypotheek inlost wordt de spaarpremie losgekoppeld en als je diezelfde garantie wilt hebben dan wordt uitgegaan van een garantierendement van die verzekeraar. Gemiddeld ligt dit op ongeveer 3-3.5%. Dit houd in dat je moet kiezen:
Of dezelfde premie handhaven en een lagere uitkering
Of de premie verhogen zodat je dezelfde einduitkering ontvangt
Er zijn echter maatijen die geen garantieverzekering kennen (bijv Reaal) maar die hebben wel allen een beleggingsverzekering waarbij je bijv. kunt kiezen uit een obligatiefonds o.i.d. zodat het risico uiterst gering is dat je je geld verliest.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
bij een spaarhypotheek is het spaardeel (van de verzekering) gekoppeld aan de rente van de hypotheek. Als je het goed gedaan hebt heb je een HOGE rente.
De spaarpremie wordt dan obv DIE hoge rente berekend zodat het eindbedrag gegarandeerd is.
Zodra je de hypotheek inlost wordt de spaarpremie losgekoppeld en als je diezelfde garantie wilt hebben dan wordt uitgegaan van een garantierendement van die verzekeraar. Gemiddeld ligt dit op ongeveer 3-3.5%. Dit houd in dat je moet kiezen:
Of dezelfde premie handhaven en een lagere uitkering
Of de premie verhogen zodat je dezelfde einduitkering ontvangt
Er zijn echter maatijen die geen garantieverzekering kennen (bijv Reaal) maar die hebben wel allen een beleggingsverzekering waarbij je bijv. kunt kiezen uit een obligatiefonds o.i.d. zodat het risico uiterst gering is dat je je geld verliest.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.