LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarloonregeling bij verzekeringsmaatschappij.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Mart

Spaarloonregeling bij verzekeringsmaatschappij.

Ongelezen bericht door Mart »

Een aantal jaren geleden heb ik bij "Onderlinge 's Gravenhage" op aanraden van mijn toenmalige tussenpersoon mijn spaarloon laten onderbrengen bij deze verzekeringsmij.
De lijfrente kon ik elk jaar aftrekken bij de belasting.
Het ging fout toen deze op een gegeven moment niet meer aftrekbaar was.Er kwamen grote veranderingen en dat had tot gevolg dat ik het
maandelijkse bedrag moest gaan aanvullen uit eigen zak.
Ik ben daar niet mee akkoord gegaan.Nu is eigenlijk mijn vraag wat de gevolgen hiervan zijn.
Het liefst zou ik alles stop willen zetten.Uitbetalen kan pas met mijn pensioen.Wat is de beste oplossing

Mila

Re: Spaarloonregeling bij verzekeringsmaatschappij.

Ongelezen bericht door Mila »

Mart, ik loop ook met dezelfde vraag rond. Ik kom nu ook achter dat het bedrag wat erop staat geen garantie is, dus ik kan 30 jaar inleggen en aan het eind niets overhouden. Ik ben slechts 2,5 jaar mee bezig en zal het na de vakantie periode onderzoeken hoe ik ervanaf kom. Een collega van mij heeft de lijfrente afgekocht. Het heeft hem minder opgeleverd dan zijn inleg, maar hij is er vanaf.

Peter

Ongelezen bericht door Peter »

Tja, die tussenpersoon had jullie beter moeten voorlichten.

Het zit zo: jullie spaarloonbedragen zijn in een levensverzekering gestopt met een doorgaans vaste looptijd. De verzekeraar gaat ervan uit dat die periode, zeg 30 jaar, ook echt volmaakt. Er worden kosten in rekening gebracht voor de totstandkoming van de verzekering. Deze kosten zijn deels afhankelijk van de duur van de verzekering en de premiehoogte. De kosten worden gedurende de looptijd van de verzekering evenredig in rekening gebracht.

Als je nu besluit je verzekering af te kopen, dan zal de verzekeraar toch de volledige kosten in rekening brengen. Deze kosten gaan af van het "tegoed" wat je hebt staan op je verzekering. Daarom kan het zijn dat je de eerste jaren vrijwel niets terugkrijgt van je premie-inleg als je de verzekering afkoopt.

Ik vind het moeilijk om jullie te adviseren wat te doen. Je zou in elk geval kunnen vragen om een opgave van de afkoopwaarde van de verzekering en je beslissing daarvan af kunnen laten hangen.

Succes!
Peter

Marcel

Ongelezen bericht door Marcel »

Wat je ook kunt doen is de maandelijkse inleg van de lijfrentepolis verlagen naar het maximale van het spaarloon. Ik dacht iets van € 51,08 per maand. Dan hoef je voorlopig niet uit je eigen zak bij te betalen maar het is maar de vraag hoelang ze in "Den Haag" nog doorgaan emt de spaarloonregeling.

Anders kun je de polis nog altijd premievrij maken. Dat is altijd gunstiger dan afkopen, zeker als het contract pas 2,5 jaar loopt omdat de kosten voornameljik in de eerste 5 of 10 jaar verrekend worden. Vraag het eens aan je tussenpersoon, die kan je wel een goed advies geven.

Succes.

Marcel.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Allereerst bedankt voor jullie reacties/ adviezen.
Ik wil eerst eens gaan informeren hoeveel ik overhoud wanneer
ik de polis afkoop.
Mocht dat niet rendabel zijn, wil ik de premie geheel stopzetten.
Ik houd jullie op de hoogte en.... Mila,sterkte ermee.

Gast

lijfrente kan niet afgekocht worden. Hooguit premievrij worden gemaakt.

Peter

Ongelezen bericht door Peter »

ik lees net dat er wordt gezegd dat je je tussenpersoon om advies moet vragen. Even een kleine kanttekening: de beste man/vrouw werkt op provisiebasis. Als je je polis afkoopt of premievrij maakt, dan zal hij/zij doorgaans een deel van de ontvangen provisie terug moeten betalen. De tussenpersoon heeft er dus financieel belang bij dat je niet je polis afkoopt of premie vrij maakt.

Prima om naar het advies van je tussenpersoon te luisteren, maar vaar er vooral niet blind op!

Gast

Man *** toch niet zo dom
lijfrente kan niet afgekocht worden. Hooguit premievrij worden gemaakt.

Naar boven

Kim

Ongelezen bericht door Kim »

Mart,

je lijfrenteverzekering kan ook nu in termijnen uitgekeerd worden, afhankelijk van de zgn. sterftekans en de waarde van je verzekering op dit moment. Je hóeft dus niet te wachten tot je 65e!

Mogelijke andere oplossing is inderdaad premievrij maken.

Heb ook nog een andere oplossing voor je: je kunt de waarde van deze verzekering gebruiken als koopsom (of extra storting) voor een universal life verzekering (dan niet nogmaals aftrekbaar natuurlijk!). Bij dergelijke verzekeringen worden bedragen vanzelf in de juiste boxen geplaatst.

In jouw geval kan dus uitgezocht worden hoeveel geld er in box 1 valt (de (hopelijk opgerente) aftrekbare premies (minus de kosten natuurlijk)) en hoeveel er in box 3 valt (de opgerente premies die niet meer aftrekbaar waren (minus de kosten)).

Je zou dan zelfs verder kunnen gaan met spaarloonsparen (voor het bedrag van 51,08 (inderdaad Marcel, jij bent echt goed!), maar dan voor een kapitaalverzekering. Een beetje verzekeraar kan dat allemaal kwijt op 1 polis, zodat je dat ook nog poliskosten scheelt. En..op het moment van uitkeren valt alles automatisch in de juiste boxen, zodat je nooit teveel belasting betaalt!

(toelichting op dit laatste: als jij het geld laat staan zoals het is, zul je op het moment van uitkeren ook inkomstenbelasting moeten betalen over de niet-aftrekbare premies! Zonde natuurlijk, want je hebt geen fiscaal voordeel genoten...)

Gesloten