LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stilzwijgende verlenging reisverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MichielC31
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2014 13:36

Stilzwijgende verlenging reisverzekering

Ongelezen bericht door MichielC31 »

Hallo,

Ik ben vorig jaar 5 weken naar Amerika op vakantie geweest.
Hiervoor heb ik destijds een doorlopende reisverzekering afgesloten via Nedasco (verzekeraar) en verzekeringssite.nl (tussenpersoon, inmiddels hoyhoy.nl)
De verzekering zou jaarlijks verlengd worden en liep van 19 juni 2013 tot 19 juni 2014.
Nu wil ik eigenlijk de verzekering laten ophouden per 1 september 2014, omdat ik dit zomer nog een week op vakantie ga, maar ik kreeg een aantal weken terug een factuur voor weer een jaar, dus tot 19 juni 2015.
Deze heb ik nog niet betaald.

Wat ik op internet lees, is dat na afloop van het eerste jaar, de verzekering maandelijks opzegbaar moet zijn, agv de wetswijziging per 1 januari 2010.
Dit geldt als ik het goed begrijp echter alleen voor verzekeraars die aangesloten zijn bij de 'Gedragscode geïnformeerde verlenging en contracttermijnen'.

Hoe kan ik nou controleren of Nedasco (of hoyhoy.nl) hierbij aangesloten is?

En kan ik dus deze verzekering nu maandelijks opzeggen?


Groet,

Michiel

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stilzwijgende verlenging reisverzekering

Ongelezen bericht door sjohie »

MichielC31 schreef:Hallo,

Ik ben vorig jaar 5 weken naar Amerika op vakantie geweest.
Hiervoor heb ik destijds een doorlopende reisverzekering afgesloten via Nedasco (verzekeraar) en verzekeringssite.nl (tussenpersoon, inmiddels hoyhoy.nl)
De verzekering zou jaarlijks verlengd worden en liep van 19 juni 2013 tot 19 juni 2014.
Nu wil ik eigenlijk de verzekering laten ophouden per 1 september 2014, omdat ik dit zomer nog een week op vakantie ga, maar ik kreeg een aantal weken terug een factuur voor weer een jaar, dus tot 19 juni 2015.
Deze heb ik nog niet betaald.

Wat ik op internet lees, is dat na afloop van het eerste jaar, de verzekering maandelijks opzegbaar moet zijn, agv de wetswijziging per 1 januari 2010.
Dit geldt als ik het goed begrijp echter alleen voor verzekeraars die aangesloten zijn bij de 'Gedragscode geïnformeerde verlenging en contracttermijnen'.

Hoe kan ik nou controleren of Nedasco (of hoyhoy.nl) hierbij aangesloten is?

En kan ik dus deze verzekering nu maandelijks opzeggen?


Groet,

Michiel
Als ik het zo even google, zie ik staan dat na het eerste jaar, er nog een keer met een jaar verlengd mag worden, en dat de verzekering dáárna per maand opzegbaar is. Dat is geen site met werkelijke wetteksten, maar als dat zo is, wordt hier dus niks geks gedaan.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Stilzwijgende verlenging reisverzekering

Ongelezen bericht door Emcede »

Je verzekering heeft een jaar gelopen. Na dat eerste jaar mag je de verzekering opzeggen wanneer je wilt, met een opzegtermijn van een maand.

Je kunt dus eind juli opzeggen per 1 september. De premie moet natuurlijk wel betaald worden. Twee opties:
- nu de jaarpremie betalen, het teveel krijg je na 1 september terug
- nu vragen er een maandpremie van te maken. Let op: dit brengt wel kosten met zich mee meestal, en als een niet al te groot bedrag is doen ze dit misschien niet eens.
Optie 1 lijkt dus de beste.

MichielC31
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2014 13:36

Re: Stilzwijgende verlenging reisverzekering

Ongelezen bericht door MichielC31 »

Emcede schreef:Je verzekering heeft een jaar gelopen. Na dat eerste jaar mag je de verzekering opzeggen wanneer je wilt, met een opzegtermijn van een maand.

Je kunt dus eind juli opzeggen per 1 september. De premie moet natuurlijk wel betaald worden. Twee opties:
- nu de jaarpremie betalen, het teveel krijg je na 1 september terug
- nu vragen er een maandpremie van te maken. Let op: dit brengt wel kosten met zich mee meestal, en als een niet al te groot bedrag is doen ze dit misschien niet eens.
Optie 1 lijkt dus de beste.
Dank voor de reacties.
Zo had ik het dus inderdaad ook geïnterpreteerd.
Alleen wist ik niet of dat voor alle verzekeraars zo is.
Ik zal het bedrag gewoon betalen en contact opnemen om aan te geven dat ik de verzekering wil laten beëindigen.

Gesloten