LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tandarts rekening
Tandarts rekening
Ik vraag me af waarom ik in godsnaam nog een uitgebreide tandarts verzekering heb. Bij zilveren kruis, mijn vorige verzekeraar, had ik een tandartsrekening ingediend die in het weekend had plaats gevonden. Ik had een ontsteking en moest een zenuwbehandeling ondergaan, je begrijpt dat dit echt niet kon wachten daar ik barstte van de pijn.
Als patient met pijn ben je allang blij dat je geholpen wordt. Rekening was ongeveer 300 euro en moest ik contant betalen. Stuur vervolgens de rekening op naar zilveren kruis en hoppa grote bedragen worden niet vergoed omdat een code in combinatie met een eerdere code niet samen kan. Lekker vaag. Ik emailen maar een zinnig antwoord krijg ik niet, kortom betalen maar.
Vervolgens ben ik bij IZZ verzekerd en wordt de zenuwbehandeling afgemaakt. Hop weer +- 50 euro niet vergoed want elektrische lengte bepaling vergoeden ze niet. Moet ik dit allemaal van te voren weten en dan tegen de tandarts zeggen nee doe dit maar niet want het wordt niet vergoed? absurd!!
Als patient met pijn ben je allang blij dat je geholpen wordt. Rekening was ongeveer 300 euro en moest ik contant betalen. Stuur vervolgens de rekening op naar zilveren kruis en hoppa grote bedragen worden niet vergoed omdat een code in combinatie met een eerdere code niet samen kan. Lekker vaag. Ik emailen maar een zinnig antwoord krijg ik niet, kortom betalen maar.
Vervolgens ben ik bij IZZ verzekerd en wordt de zenuwbehandeling afgemaakt. Hop weer +- 50 euro niet vergoed want elektrische lengte bepaling vergoeden ze niet. Moet ik dit allemaal van te voren weten en dan tegen de tandarts zeggen nee doe dit maar niet want het wordt niet vergoed? absurd!!
Re: Tandarts rekening
Lees de voorwaarden daar staat precies in wat er wel en niet vergoed wordt. En anders gewoon bellen dan leggen ze het ook gewoon uit.
Lijkt me nuttiger om de verzekering dan maar op te zeggen in plaats van hier te komen klagen.Ik vraag me af waarom ik in godsnaam nog een uitgebreide tandarts verzekering heb.
ok dan hou ik mijn bek wel. waar is dit forum eigenlijk voor ? om niets te zeggen natuurlijk! Sukkel
Ik kan ook niet volgen waarom nl1sms zijn verhaal niet kan vertellen zonder dit soort l*llig commentaar ! Kan dit hele forum net zo goed opgedoekt worden.
Joopataa
Joopataa
OK, dan wil ik het gesprek graag weer heropenen.
Beste nl1sms,
Als jij je in godsnaam afvraagt waarom je nog een tandartsverzekering hebt, waarom heb je deze dan nooit opgezegd? Waarom maak je ieder jaar de keuze deze verzekering weer door te laten lopen?
Beste nl1sms,
Als jij je in godsnaam afvraagt waarom je nog een tandartsverzekering hebt, waarom heb je deze dan nooit opgezegd? Waarom maak je ieder jaar de keuze deze verzekering weer door te laten lopen?
-
Nl1sms stelt zijn tandartsverzekering gewoon ter discussie. Hij zorgt dat meer consumenten te weten komen dat de tandartsverzekering bepaalde behandelingen niet vergoedt. En hij vraagt zich terecht af, hoe hij kan voorkomen dat hij behandelingen krijgt die niet vergoed worden. In de tijd van het ZF (inclusief tandarts) was het eenvoudiger: de tandarts diende de rekening in bij het ZF OF de tandarts deelde de patient mee dat een bepaalde behandeling niet vergoed zou gaan worden. Dan kon de patient beslissen. Maar er is nu veel onduidelijkheid.
Ik ben het met hem eens dat het onaangenaam is om met de tandarts in onderhandeling te gaan. Hij is gewoon teleurgesteld over zijn tandartsverzekering. Misschien zijn er anderen die een betere tandartsverzekering hebben?
Om dat te bepalen moet hij wat specifieker zijn in zijn uitspraken, zodat de verzekeringen vergeleken kunnen worden. Overigens is dit wrsch. al mogelijk: hij kan zelf via internet de polisvoorwaarden van andere tandartsverzekeringen nakijken. Maar ik waardeer het wel dat de tandartsverzekering ter discussie wordt gesteld.
Ik ben het met hem eens dat het onaangenaam is om met de tandarts in onderhandeling te gaan. Hij is gewoon teleurgesteld over zijn tandartsverzekering. Misschien zijn er anderen die een betere tandartsverzekering hebben?
Om dat te bepalen moet hij wat specifieker zijn in zijn uitspraken, zodat de verzekeringen vergeleken kunnen worden. Overigens is dit wrsch. al mogelijk: hij kan zelf via internet de polisvoorwaarden van andere tandartsverzekeringen nakijken. Maar ik waardeer het wel dat de tandartsverzekering ter discussie wordt gesteld.
Maar het is je eigen keuze om een tandartsverzekering af te sluiten toch?
Dus ik neem aan dat je voordat je die verzekering afsluit al gaat bekijken wat er vergoed wordt en of dat wel opweegt tegen de kosten?
Dus ik neem aan dat je voordat je die verzekering afsluit al gaat bekijken wat er vergoed wordt en of dat wel opweegt tegen de kosten?
-
je gaat er gewoon vanuit dat als je een uitgebreide tandartsverzekering afsluit (en daarvoor betaald elke maand) het meeste daar toch wel onder valt. En als je eens een keer wat aan je gebit hebt en je moet je kosten nog uit eigen zak betalen (door allerlei onzinnige codes op basis waarvan geen vergoeding mogelijk zou zijn) dan kan ik me goed voorstellen dat je goed baalt. En dit op dit forum onder de aandacht brengt, en als allerlei gasten dan met onzinnige antwoorden komen is een beetje kinderachtig.
Mijn reactie van 23 mei werd inderdaad niet gewaardeerd door nl1sms, dus daarom heb ik mijn reactie vervangen door een eerlijke, open vraag op 28 mei. Maar ja, daar geeft nl1sms helaas geen antwoord op.
mjah. misschien moet je je tandarts eens gaan vragen waarom hij van die niet conventionele technieken gebruikt en waarom die niet vergoed worden. Daar zal hij toch ook wel het een en ander van weten?
Het moet toch niet zo zijn dat als ik in een tandarts stoel zit dat ik dan met de tandarts in discussie moet of hij e.e.a. wel of niet omdat omdat het wel of niet vergoed wordt? daar gaat het mij om... als jij een zenuwbehandeling krijgt dan lig je met pijn en laat je de tandarts alles doen wat hij of zij denkt dat op dat moment nodig is en het juiste is. Het is extra zuur als je daarna te horen krijgt van je verzekering dat dit en dat niet vergoed wordt. En ja ik ben overgestapt van tandartsverzekering. MAar wat ik hierboven schets blijft bestaan. Je kan immers toch niet steeds met je tandarts onder de behandeling door gaan overleggen of iets wel of niet vergoed wordt....
Kennelijk heb jij een tandartsverzekering die niet alles vergoed. Als je dat wel wilt, dan zul je op zoek moeten gaan naar een tandartsverzekering die alles vergoedt. (ik weet niet of die bestaan).
Overigens heb ik zelf de keuze gemaakt om de tandartsverzekering er helemaal uit te gooien. Ik was het zat om dingen niet, of niet helemaal, of voor x % vergoed te krijgen. Ik weet nu precies waar ik aan toe ben: ik kan alles zelf dokken. Kost een paar cent, maar uiteraard bespaar je ook de premie van de verzekering. Met die premie betaal je dan zelf je tandartsrekeningen.
Overigens heb ik zelf de keuze gemaakt om de tandartsverzekering er helemaal uit te gooien. Ik was het zat om dingen niet, of niet helemaal, of voor x % vergoed te krijgen. Ik weet nu precies waar ik aan toe ben: ik kan alles zelf dokken. Kost een paar cent, maar uiteraard bespaar je ook de premie van de verzekering. Met die premie betaal je dan zelf je tandartsrekeningen.
Dan moet je misschien eens aan je tandarts gaan vragen waarom delen van zijn behandeling niet vergoed worden. Hij weet in tegenstelling tot jij als patient wel uit welke onderdelen zijn behandeling bestaat.
Misschien gebruikt hij wel hele fancy en dure technieken waarvan de verzekering denkt: "dikke doei, gebruik die goedkopere techniek maar." Daar zal die tandarts toch ook wel het een en ander over weten (onderhandelingen met verzekering enzo)
Misschien gebruikt hij wel hele fancy en dure technieken waarvan de verzekering denkt: "dikke doei, gebruik die goedkopere techniek maar." Daar zal die tandarts toch ook wel het een en ander over weten (onderhandelingen met verzekering enzo)
Dus toch gaan discussieren met je tandarts terwijl jij daar op die stoel ligt om gevuld te worden of een zenuwbehandeling te ondergaan? hoe moet ik me dat voorstellen???? Tijdens, ervoor of erna ?
Erna is te laat, dan is het al gebeurd. Ervoor lijkt me ook beetje raar als je verrekt van de pijn en tijdens... tja.... je raad het al....
het is toch raar? Wat werd er niet vergoed? Een elektronische lengte bepaling van de wortelkanaal. Dat wordt nooit vergoed vertelde de verzekeringsmaatschappij mij.... tja dan zakt mijn broek af hoor.
Erna is te laat, dan is het al gebeurd. Ervoor lijkt me ook beetje raar als je verrekt van de pijn en tijdens... tja.... je raad het al....
het is toch raar? Wat werd er niet vergoed? Een elektronische lengte bepaling van de wortelkanaal. Dat wordt nooit vergoed vertelde de verzekeringsmaatschappij mij.... tja dan zakt mijn broek af hoor.
Dan heb je voor deze keer pech idd, maar daar kun je achteraf ook je tandarts nog op aanspreken lijkt mij. (Dan weet je dat voor de volgende keer, kan je wellicht afspraken maken of een andere tandarts zoeken)
Tja, maar toch koos je ervoor deze verzekering af te sluiten. Is die verzekering nu wel of niet het geld waard?tja dan zakt mijn broek af hoor.
al sinds februarie wacht ik al op de bataling van mijn nota's van de tandarst,moet behoorlijk veel betalen voor een aanvullende verzekring hiervoor maar mijn zorgverzekeraar het zilverenkruis weigert deze te betalen,na 7 keer contact gehad te hebben ben ik nog geen stap dichterbij een uitbetaling gekomen,ik ben alleen een vermogen aan telefoon kosten kwijt.
kan niet wachten tot het eind van het jaar zodat ik weg kan bij deze zorgverzekeraar.
lang leven het omgooien van de zorgwet,en de politiek,die zwijgt weer eens.
kan niet wachten tot het eind van het jaar zodat ik weg kan bij deze zorgverzekeraar.
lang leven het omgooien van de zorgwet,en de politiek,die zwijgt weer eens.
lang leven het omgooien van de zorgwet
De tandartsverzekering viel vorig jaar al en valt nu nog steeds BUITEN de basisverzekering. Ik snap dan ook niet wat de tandartsverzekering te maken heeft met het omgooien van de zorgwet.
Het is inderdaad heel erg vervelend, alle regeltjes, voorwaarden en eigen bijdrages... Maar de reden dat verzekeraars bepaalde behandelingen/codes afwijzen (want: mag niet in combinatie met een andere behandeling etc.) heeft onder andere te maken met het feit dat zij handelen volgens de Nederlandse Maatschappij tot bevordering de Tandheeldkunde, kortweg de NMT. Conform de voorwaarden van de NMT (en natuurlijk uw polisvoorwaarden) wordt bepaald of een bepaalde behandeling wel, gedeeltelijk of niet vergoed wordt. Officieel is het zelfs zo dat tandartsen van de door de NMT opgestelde regels op de hoogte moeten zijn; zij zouden dus moeten weten welke behandelingen/codes wel of niet gezamenlijk uitgevoerd en gedeclareerd mogen worden...
Als bij u een code met genoemde reden afgewezen is, wordt doorgaans geadviseerd met de nota naar te tandarts terug te gaan. Deze kan dan, als oplossing, middels een zgn. gecorrigeerde nota een van de behandelingen laten vervallen. Hierdoor kan vaak in ieder geval een van de twee behandelingen/codes (gedeeltelijk) vergoed worden.
Mocht de tandarts hier niet mee akkoord gaan (maar dat geldt overigens voor alle eventuele 'onenigheden' met tandartsen/declaraties) kunt u terecht bij de NMT zelf, www.nmt.nl. Hier kunt u bijvoorbeeld ook terecht met klachten over behandelingen bij en communicatie met tandartsen.
Daarnaast nog even de kanttekening dat doorgaans alle vergoedingen en voorwaarden duidelijk omschreven worden in speciaal daarvoor opgestelde 'folders'. Desalniettemin blijft het zeer raadzaam om dit goed door te nemen alvorens een verzekering af te sluiten (maar dat spreekt eigenlijk voor zich...) zodat u niet tijdens de lopende verzekering voor verrassingen komt te staan!
Succes ermee!
Als bij u een code met genoemde reden afgewezen is, wordt doorgaans geadviseerd met de nota naar te tandarts terug te gaan. Deze kan dan, als oplossing, middels een zgn. gecorrigeerde nota een van de behandelingen laten vervallen. Hierdoor kan vaak in ieder geval een van de twee behandelingen/codes (gedeeltelijk) vergoed worden.
Mocht de tandarts hier niet mee akkoord gaan (maar dat geldt overigens voor alle eventuele 'onenigheden' met tandartsen/declaraties) kunt u terecht bij de NMT zelf, www.nmt.nl. Hier kunt u bijvoorbeeld ook terecht met klachten over behandelingen bij en communicatie met tandartsen.
Daarnaast nog even de kanttekening dat doorgaans alle vergoedingen en voorwaarden duidelijk omschreven worden in speciaal daarvoor opgestelde 'folders'. Desalniettemin blijft het zeer raadzaam om dit goed door te nemen alvorens een verzekering af te sluiten (maar dat spreekt eigenlijk voor zich...) zodat u niet tijdens de lopende verzekering voor verrassingen komt te staan!
Succes ermee!