Hoi,
Een paar dagen terug heb ik een brief gekregen van een incassobureau. Zij hebben opdracht gekregen van mijn tandarts. De tandarts waar ik 5/6 jaar geleden naar toe ging.
Ik heb gebeld met incassobureau, verzekeraar en tandarts. Nu blijkt dat een tandartsbehandeling van januari 2001 (!) nooit is betaald. Volgens de tandarts komt dit omdat ik verzekeraar X heb opgegeven, terwijl ik was verzekerd bij verzekeraar Y. Bijna 3 jaar na deze behandeling is hij hier kennelijk achtergekomen en heeft volgens eigen zeggen een factuur gestuurd (gedateerd oktober 2003). Deze factuur heb ik nooit gekregen (ik was inmiddels verhuisd). De herinneringen heb ik ook nooit gekregen, totdat ik vorige week een brief kreeg van het incassobureau.
Ik wil dit bedrag van 500 euro niet betalen (oorspronkelijke rekening was 300 euro). Ook al had ik de rekening van de tandarts ontvangen in 2003, dan was dit nog te laat geweest om nog te kunnen declareren.
De tandarts vindt dat ik het maar moet uitzoeken met mijn verzekeraar, maar mijn verzekeraar vindt dat ik het niet meer mag declareren.
Weet iemand wat ik nu nog kan doen?
Moet ik de dupe worden van slechte administratie bij mijn tandarts? Ik heb de rekening nooit kunnen declareren omdat hij er zo laat mee kwam. Wanneer verjaart zijn vordering op mij?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te late rekening tandarts
Re: Te late rekening tandarts
Bij CZ kan een rekening tot 5 jaar na dato gedeclareerd worden....
Ik weet niet hoe dat bij andere verzekeraars geregeld is.
Geen verhuisbericht doorgegeven, tja, dan is het logisch dat je niks meer hoort. E.e.a. is geen enkele reden om de rekening niet te hoeven betalen; De behandeling heeft toch plaatsgevonden? Gewoon betalen dus.
Ik weet niet hoe dat bij andere verzekeraars geregeld is.
Geen verhuisbericht doorgegeven, tja, dan is het logisch dat je niks meer hoort. E.e.a. is geen enkele reden om de rekening niet te hoeven betalen; De behandeling heeft toch plaatsgevonden? Gewoon betalen dus.
-
Wie zegt dat Chantalle de tandarts niet van haar nieuwe adres in kennis heeft gesteld. Dat haal ik niet uit het verhaal.
Vorderingen inzake levering van goederen verjaren bij mijn weten na 2 jaar. Vorderingen inzake diensten na 5 jaar. Of een medische behandeling onder diensten valt, weet ik niet zo uit mijn hoofd. De behandeling dateert van januari 2001, het is nu april 2006, dus we zijn ruim 5 jaar verder. Het zit hem in die 2 maanden.
De behandeling zelf wordt niet betwist, maar de termijn om die vordering alsnog op Chantalle te verhalen, is mijns inziens ook verstreken. Tandarts is inderdaad ook het nodige te verwijten, in dit geval.
Vorderingen inzake levering van goederen verjaren bij mijn weten na 2 jaar. Vorderingen inzake diensten na 5 jaar. Of een medische behandeling onder diensten valt, weet ik niet zo uit mijn hoofd. De behandeling dateert van januari 2001, het is nu april 2006, dus we zijn ruim 5 jaar verder. Het zit hem in die 2 maanden.
De behandeling zelf wordt niet betwist, maar de termijn om die vordering alsnog op Chantalle te verhalen, is mijns inziens ook verstreken. Tandarts is inderdaad ook het nodige te verwijten, in dit geval.
Als ik jou was (tenzij je intussen al stappen hebt ondernomen) zou ik dit zeker melden bij de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Zij kunnen je waarschijnlijk meer vertellen over hoe te handelen in zo'n geval en kunnen hoogstwaarschijnlijk ook wel bemiddelen tussen jou en de betreffende tandarts. Hoe dan ook, de rekening is al met al veel te laat bij jou gekomen (waar ik mijn vraagtekens bij de tandarts plaats). Uiterste oplossing is de Ombudsman...
-
ik ben meer benieuwd naar hoe het nu is afgelopen, want de vraag dateert al van april...
In essentie overigens is de verjaringstermijn meen ik gewoon 5 jaar.
Dus bij verzending in 2003 niets aan de hand. Het recht van de tandarts na 2 jaar nog een nota te sturen staat los van het feit of de verzekering hem nog wel of niet wilt vergoeden. DIt soort zaken is al sinds 1995 losgekoppeld, toen de in ieder geval de zorg voor volwassenen in de aanvullende verzekering terecht kwam. Het hangt dus deels af van de inhoud van de overeenkomst die u met uw verzekering heeft of had of hij tot vergoeding moet overgaan.
Overigens zal een verzekering hem altijd wel moeten vergoeden indien aantoonbaar is dat het late insturen niet aan u te wijten is... In het geval u verhuisd bent en dit is doorgeven aan de tandarts is het u niet verwijtbaar. In het geval u geen verhuisbericht heeft doorgegeven is het wel verwijtbaar (met excuus voor de term verwijtbaar...).
In het uiterste geval kunt u het hoger opspelen , er is meen ik een overkoepelende organisatie voor problemen met verzekeraars.
In essentie overigens is de verjaringstermijn meen ik gewoon 5 jaar.
Dus bij verzending in 2003 niets aan de hand. Het recht van de tandarts na 2 jaar nog een nota te sturen staat los van het feit of de verzekering hem nog wel of niet wilt vergoeden. DIt soort zaken is al sinds 1995 losgekoppeld, toen de in ieder geval de zorg voor volwassenen in de aanvullende verzekering terecht kwam. Het hangt dus deels af van de inhoud van de overeenkomst die u met uw verzekering heeft of had of hij tot vergoeding moet overgaan.
Overigens zal een verzekering hem altijd wel moeten vergoeden indien aantoonbaar is dat het late insturen niet aan u te wijten is... In het geval u verhuisd bent en dit is doorgeven aan de tandarts is het u niet verwijtbaar. In het geval u geen verhuisbericht heeft doorgegeven is het wel verwijtbaar (met excuus voor de term verwijtbaar...).
In het uiterste geval kunt u het hoger opspelen , er is meen ik een overkoepelende organisatie voor problemen met verzekeraars.