LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] telefonisch een auto verzekering afgesloten bij ophalen auto
telefonisch een auto verzekering afgesloten bij ophalen auto
Hoi,
Gisteren heb ik bij het ophalen van mijn nieuwe auto telefonisch een verzekering afgesloten zodat ik verzekerd naar huis kon rijden.
nu blijkt echter dat deze verzekeraar vele malen duurder is dan anderen kan ik hier nu nog vanaf zien of zit ik er aan jaar aan vast nu?
Gisteren heb ik bij het ophalen van mijn nieuwe auto telefonisch een verzekering afgesloten zodat ik verzekerd naar huis kon rijden.
nu blijkt echter dat deze verzekeraar vele malen duurder is dan anderen kan ik hier nu nog vanaf zien of zit ik er aan jaar aan vast nu?
-
Re: telefonisch een auto verzekering afgesloten bij ophalen auto
Het probleem is dus dat je hem al gebruikt hebt als het ware. 'Aangebroken' dus. De verzekeraar heeft al een risico gelopen. Dus ik denk dat opzeggen lastig gaat worden. Het beste kun je even in de bijgeleverde voorwaarden kijken (of die even op internet opzoeken). Die geven hierover meer duidelijkheid.
Maar je hebt zelf gebeld? Voordat je belt kijk je toch wie je gaat bellen? Dan denk ik niet dat je nu van de koop af kan zien, zoals de vorige poster al schreef, heb je de polis al gebruikt
-
Daar komt u niet meer vanaf, contract van een jaar denk ik, maar niet zo handig om zomaar een verzekering te nemen, zonder voorstudie.
U bent teminste wel verzekerd.
U bent teminste wel verzekerd.
U had bij vrijwel elke verzekeraar dit kunnen regelen.
Bij bellen van Centraal Beheer krijg je naast dekking ook gelijk de prijs te horen, alles kan
doorgegeven worden en die is niet de aller goedkoopste maar best redelijk meestal.
Bij bellen van Centraal Beheer krijg je naast dekking ook gelijk de prijs te horen, alles kan
doorgegeven worden en die is niet de aller goedkoopste maar best redelijk meestal.
Vroeger was er uit mijn hoofd een bedenktijd van twee weken..
U heeft recht op 14 dagen bedenktijd op alle afgesloten verzekeringen. De 14 dagen gaan in vanaf het moment dat u de polis heeft ontvangen. Op basis van de wettelijke bedenktijd kan de afgesloten verzekering zonder opgave van redenen kosteloos worden beëindigd. Op sommige kortlopende direct ingaande verzekeringen is de wettelijke bedenktijd niet van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan een direct ingaande aflopende reisverzekering met een verzekeringsduur van 2 dagen.
ja gewoon van vroeger een oude verzekering daarna jaren een oldtimer gereden spec verz enz enz dus nu de oude vertrouwde even ingelicht de codes doorgeven en klaar.
maar zoals vd de dag je alles via internet kan doen dat thuis maar eens even gedaan en via independer of welke dan ook kom ik uit op 42 euro voor een pakket waar ik nu 74 voor moet gaan betalen als ik er niet meer onderuit kan
maar zoals vd de dag je alles via internet kan doen dat thuis maar eens even gedaan en via independer of welke dan ook kom ik uit op 42 euro voor een pakket waar ik nu 74 voor moet gaan betalen als ik er niet meer onderuit kan
-
Ehmmm... Hermelot.... De verzekering is al ingegaan, doordat er dekking is verleend. De verzekeraar heeft al risico gelopen. Wat als de topicstarter direct al een ongeluk had veroorzaakt? Had hij dan ook de verzekering terug kunnen (en willen) draaien? Kortdurend of langdurend maakt niet uit. Dat is het gebruikelijke verhaal, maar... in dit geval kon het verhaal iets anders zijn.
@ Jeroen: ik snap precies hoe je het geregeld hebt. Zo doe ik het ook als ik een andere auto koop. De nieuwe op de huidige polis, en zo gauw de oude verkocht is, de oude er af. En hier zit voor jou, met een beetje geluk, een ontsnappingsmogelijkheid op niet al te lange termijn. Bij sommige (en misschien bij allemaal, dat weet ik niet, in ieder geval wel bij de ANWB) gaat het er niet om hoe lang welke auto verzekerd is. Het gaat om de ingangsdatum van de polis. Die bepaald de datum waarop je op kunt zeggen.
Bijvoorbeeld: mijn polis loopt van 21 januari tot 20 januari van het komende jaar. Als ik in september een andere auto koop, dan kan ik mijn polis per 20 januari opzeggen. Sterker nog: ik heb een aantal maanden zonder auto gezeten; de dekking werd gewoon opgeschort. Vervolgens een auto gekocht in mei 2008, maar de polis eindigt nog steeds op 20 januari van het jaar er op.
De andere mogelijkheid die je had gehad is inderdaad een andere verzekering afsluiten op de nieuwe auto, en bij verkoop van de oude de oude verzekering beëindigen. Nu dit niet is gebeurd, is opzegging per einde polisdatum misschien een mogelijkheid om er niet een vol jaar aan vast te zitten.
@ Jeroen: ik snap precies hoe je het geregeld hebt. Zo doe ik het ook als ik een andere auto koop. De nieuwe op de huidige polis, en zo gauw de oude verkocht is, de oude er af. En hier zit voor jou, met een beetje geluk, een ontsnappingsmogelijkheid op niet al te lange termijn. Bij sommige (en misschien bij allemaal, dat weet ik niet, in ieder geval wel bij de ANWB) gaat het er niet om hoe lang welke auto verzekerd is. Het gaat om de ingangsdatum van de polis. Die bepaald de datum waarop je op kunt zeggen.
Bijvoorbeeld: mijn polis loopt van 21 januari tot 20 januari van het komende jaar. Als ik in september een andere auto koop, dan kan ik mijn polis per 20 januari opzeggen. Sterker nog: ik heb een aantal maanden zonder auto gezeten; de dekking werd gewoon opgeschort. Vervolgens een auto gekocht in mei 2008, maar de polis eindigt nog steeds op 20 januari van het jaar er op.
De andere mogelijkheid die je had gehad is inderdaad een andere verzekering afsluiten op de nieuwe auto, en bij verkoop van de oude de oude verzekering beëindigen. Nu dit niet is gebeurd, is opzegging per einde polisdatum misschien een mogelijkheid om er niet een vol jaar aan vast te zitten.
Hij heeft gewoon 14 dagen bedenktijd. Dus kan er gewoon bij de andere maatschappij worden afgesloten. Dit kan je ook teruglezen op de website waar je hebt afgesloten( vaak wel goed zoeken.)
Er zit 1 adder onder het gras.... ga niet wachten op de polis. De eerste verzekering wordt per ingangsdd gestopt, dus als je eerst wacht dan heb je kans op een boete bij de RDW....( wegens onverzekerd een auto op naam hebben.) Bel liever maandagochtend naar de maatschappij en cancel de polis of vraag meteen waarom ze zoveel duurder zijn.... Het kan zo maar zijn dat je bij die goedkope maatschappij een toeslag krijgt omdat je een GTI oid blijkt te kopen terwijl je geen ervaring hebt...Of dat blijkt dat ze je helemaal niet accepteren. Een goedkope maatschappij wil alleen de beste bestuurders hebben, dus een 40 jarige vrouw met 20 schadevrije jaren....Alle jonge mannen worden gewoon geweigerd. Dus nog beter: eerst daar afsluiten! Zekerheid voor alles!
Moraal: verzekeringen niet in een impuls aanschaffen.....
Er zit 1 adder onder het gras.... ga niet wachten op de polis. De eerste verzekering wordt per ingangsdd gestopt, dus als je eerst wacht dan heb je kans op een boete bij de RDW....( wegens onverzekerd een auto op naam hebben.) Bel liever maandagochtend naar de maatschappij en cancel de polis of vraag meteen waarom ze zoveel duurder zijn.... Het kan zo maar zijn dat je bij die goedkope maatschappij een toeslag krijgt omdat je een GTI oid blijkt te kopen terwijl je geen ervaring hebt...Of dat blijkt dat ze je helemaal niet accepteren. Een goedkope maatschappij wil alleen de beste bestuurders hebben, dus een 40 jarige vrouw met 20 schadevrije jaren....Alle jonge mannen worden gewoon geweigerd. Dus nog beter: eerst daar afsluiten! Zekerheid voor alles!
ofwel net zo is de war als ik het begin en geen steek verder de ene zeg van ja en de ander niet pfff drama en nee angora zoals vermeld was het eerst een speciale oldtimer verzekering bij een compleet andere speciale oldtimer verzekeraar. en voor de oldtimer had ik een gewone auto verz bij delta... toen was indender en internet er nog niet maar ik dus als vroeger bij de garage ff de gegevens doorbellen en hopa alles geregeld tot ik dus thuis online op oa independer ging kijken snappie? maarja wie van jullie heeft het bij het juiste eind nu
Morgen gewoon die vraag voorleggen aan je verzekering en deze vraag even stellen bij het Juridisch loket.
Eh nou, dit waag ik toch sterk te betwijfelen.Frantic2 schreef:Hij heeft gewoon 14 dagen bedenktijd. Dus kan er gewoon bij de andere maatschappij worden afgesloten. Dit kan je ook teruglezen op de website waar je hebt afgesloten( vaak wel goed zoeken.)
De bedenktijd zoals u die noemt is van toepassing op telefonische verkopen (colportage). De eis is hierbij dat de verkoper het initiatief moet hebben genomen. Als de koper het initiatief neemt kun je er immers van uitgaan dat hij hierover heeft nagedacht alvorens een contract aan te gaan en hij dus niet is overvallen of overdonderd door gladde verkooppraatjes.
De tweede opt-out is dan de wet verkoop op afstand. Deze stelt dat de koper een koop op afstand (ook telefonisch dus) binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen kan ontbinden...Dus niks aan het handje zou je zeggen. Maar die vlieger gaat ook hier niet op. De wet maakt namelijk een uitzondering voor dienstverlening die op verzoek van de koper eerder in gaat dan de 14 dagen bedenktijd. De verzekering ging op verzoek van koper direct in, dus gaat ook deze vlieger niet op.
TS ik ben bang dat je er aan vast zit...Voor een jaar wel te verstaan, daarna ben je vrij en zou ik me eens goed informeren over de mogelijkheden en prijzen.
Bedenktijd
Als u een autoverzekering afsluit, dan heeft u een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit betekent dat u binnen deze 14 dagen altijd van uw autoverzekering kunt afzien - kosteloos en zonder een reden op te geven.
Hoe werkt het opzeggen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd kunt u uw verzekeraar laten weten dat u toch van uw autoverzekering wilt afzien. De verzekering wordt dan met terugwerkende kracht opgezegd. Dit betekent dat uw verzekering wordt beëindigd vanaf de datum dat deze is ingegaan. Stel: u heeft een autoverzekering afgesloten die op 1 juni is ingegaan en u zegt deze binnen de bedenktijd op. De verzekering wordt dan zonder kosten gestopt per 1 juni.
Als u de verzekering binnen de bedenktijd opzegt, dan hoeft u ook niets aan deze verzekeraar te betalen. Dit betekent ook dat u nooit verzekerd bent geweest bij deze verzekeraar. Zorg er daarom wel voor dat u nog wel ergens anders een autoverzekering heeft lopen als u opzegt tijdens de bedenktijd. Anders bent u onverzekerd.
Bron
https://www.nederlandenvannu.nl/autover ... ogle.nl%2F
Deze informatie is op allerlei websites te vinden en zo heb ik het ook altijd ervaren. Het probleem zit hem alleen in het feit dat niet alle maatschappijen even happig zijn op het verzekeren van een auto met terugwerkende kracht. Ik weet dat Interpolis dat bijvoorbeeld niet doet. Als je tijdens je bedenktijd je autoverzekering ongedaan wilt maken, dan raad ik je aan eerst een maatschappij te vinden die de verzekering wil in laten gaan op het moment dat jij de auto op je naam hebt laten zetten.
Als u een autoverzekering afsluit, dan heeft u een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit betekent dat u binnen deze 14 dagen altijd van uw autoverzekering kunt afzien - kosteloos en zonder een reden op te geven.
Hoe werkt het opzeggen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd kunt u uw verzekeraar laten weten dat u toch van uw autoverzekering wilt afzien. De verzekering wordt dan met terugwerkende kracht opgezegd. Dit betekent dat uw verzekering wordt beëindigd vanaf de datum dat deze is ingegaan. Stel: u heeft een autoverzekering afgesloten die op 1 juni is ingegaan en u zegt deze binnen de bedenktijd op. De verzekering wordt dan zonder kosten gestopt per 1 juni.
Als u de verzekering binnen de bedenktijd opzegt, dan hoeft u ook niets aan deze verzekeraar te betalen. Dit betekent ook dat u nooit verzekerd bent geweest bij deze verzekeraar. Zorg er daarom wel voor dat u nog wel ergens anders een autoverzekering heeft lopen als u opzegt tijdens de bedenktijd. Anders bent u onverzekerd.
Bron
https://www.nederlandenvannu.nl/autover ... ogle.nl%2F
Deze informatie is op allerlei websites te vinden en zo heb ik het ook altijd ervaren. Het probleem zit hem alleen in het feit dat niet alle maatschappijen even happig zijn op het verzekeren van een auto met terugwerkende kracht. Ik weet dat Interpolis dat bijvoorbeeld niet doet. Als je tijdens je bedenktijd je autoverzekering ongedaan wilt maken, dan raad ik je aan eerst een maatschappij te vinden die de verzekering wil in laten gaan op het moment dat jij de auto op je naam hebt laten zetten.
twijfel wat je wilt, maar ik doe dit werk al jaren! en het is gewoon heel vervelend hoeveel mensen gebruik maken van de weekend openstelling om ff snel te verzekeren en de maandag erop weer opzeggen.... Soms denk ik zelfs dat ze de tip krijgen van de verkopers van de auto's om het zo te doen! De post hierboven spreekt voor zich!
Als ik vrijdag een auto koop en verzeker... en maandag elders verzeker en de eerste terug draai ben ik van vrijdag tot maandag onverzekerd en krijg ik boete......
en die is.... ja dat bedrag hoor ik vaker op dit forum en is hoger als de besparing....
en die is.... ja dat bedrag hoor ik vaker op dit forum en is hoger als de besparing....
Ik vind het ook zo idioot dat mensen pas na de koop zich gaan verdiepen in de verzekering. Ik doe dat soort dingen altijd van tevoren zodat ik op het moment dat ik de sleutels in ontvangst neem gewoon definitief de verzekering bij partij x kan sluiten.Frantic2 schreef:twijfel wat je wilt, maar ik doe dit werk al jaren! en het is gewoon heel vervelend hoeveel mensen gebruik maken van de weekend openstelling om ff snel te verzekeren en de maandag erop weer opzeggen.... Soms denk ik zelfs dat ze de tip krijgen van de verkopers van de auto's om het zo te doen! De post hierboven spreekt voor zich!
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer autobedrijven die als "service" ook verzekeringen proberen te sluiten. Irritante ontwikkeling vind ik, maar het zal wel nodig zijn om het hoofd boven water te houden. Net zoals alle financieringsmogelijkheden die je tegenwoordig krijgt aangeboden bij een autobedrijf. Je hoort er niet meer bij als je je klant geen financieringsmogelijkheid kan bieden.