LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Gio Keulen
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2017 10:07

Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door Gio Keulen »

In oktober 2016, waren wij met onze camper op weg naar Hamburg voor een weekje vakantie. Op de autobaan, nabij Münster werd ik ingehaald en aangereden door een Duits bestelbusje die mijn camper links voor flink beschadigde. De politie was ter plekke en maakte rapport op. De camper werd gerepatrieerd naar Nederland. In Nederland heb ik via mijn rechtsbijstandverzekering de schade geclaimd bij de Duitse verzekeraar. Deze erkende schuld, aangezien ik aangereden werd door een slingerend bestelbusje, dat uiteindelijk tegen de vangrail tot stilstand kwam. De schade aan de carrosserie werd gerepareerd. Echter, toen de camper, na twee maanden gerepareerd was en ik de camper ben gaan ophalen, liep deze niet meer goed. De dieselinjectiepomp bleek ook stuk. Voor de aanrijding reed de camper voortreffelijk, was goed onderhouden en niets was stuk. Na de aanrijding en reparatie, niet meer. De reparatie aan de dieselpomp kostte meer dan €3000,- Deze schade wordt niet geclaimd bij de tegenpartij aangezien niet is komen vast te staan dat dit gevolgschade is van de aanrijding. Mijn vraag is...wat is het dan wel? Wat is er in de tussentijd met de camper gebeurd? Waarom moet ik opdraaien voor reparatie kosten van de camper die voor de aanrijding wel heel goed reed en erna niet meer?
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mei 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, stond al een topic met deze titel op forum

NeoDutchio
Berichten: 12638
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U zult moeten aantonen dat dit gevolgschade is. Oftwel, aantonen dat de camper voor de aanrijding zo perfect reed. Helaas is dit nagenoeg onmogelijk. Tenzij deze pomp toevallig voor de aanrijding vervangen is.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door newmikey »

Gio Keulen schreef:Waarom moet ik opdraaien voor reparatie kosten van de camper die voor de aanrijding wel heel goed reed en erna niet meer?
Omdat er géén objectieve link aangetoond kan worden tussen de aanrijding en het stuk gaan van de dieselpomp. Dat is toch niet zó moeilijk te bevatten? Dat het zuur voor u is, is een andere zaak. Ik voel met u mee, héél vervelend. U kunt hier echter niets aan doen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door Appie83 »

Gio Keulen schreef:Voor de aanrijding reed de camper voortreffelijk, was goed onderhouden en niets was stuk. Na de aanrijding en reparatie, niet meer. De reparatie aan de dieselpomp kostte meer dan €3000,- Deze schade wordt niet geclaimd bij de tegenpartij aangezien niet is komen vast te staan dat dit gevolgschade is van de aanrijding. Mijn vraag is...wat is het dan wel?
Domme toevallige pech?
Om schade vergoedt te krijgen moet de schade een gevolg zijn van het ongeval. Dit wordt naar redelijkheid vastgesteld. In uw geval zal worden gekeken waar de andere camper uw camper heeft geraakt en wat de schade is. Daarbij zal men afvragen of de de schade die men ziet wel het redelijk gevolg kan zijn van uw aanrijding. Blijkbaar heeft men niets aan de dieselpomp kunnen zien of is een kapotte dieselpomp niet een redelijk te verwachten gevolg van uw aanrijding.

U hebt uw rechtsbijstandverzekeraar ingeschakeld. Mogelijk is het toegestaan om zelf een schade expert te vinden (op eigen kosten) die een kapotte dieselpomp wel met de aanrijding kan linken.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Wat hier gezegd wordt is zeker niet zonder meer juist. Een deskundige zou best iets zinvols kunnen zeggen over de mogelijke gevolgschade aan de dieselpomp door de aanrijding. Ik ben niet technisch geschoold dus ik heb er geen verstand van, maar een schade expert kan hier zeker iets over zeggen. U geeft aan dat de zaak al bij de rechtsbijstand liep of loopt. Ik zou bij hen aandringen op nader onderzoek hierover door een expert. Expertise kan wel kostbaar zijn, 1000 a 1500 Euro ben je zomaar kwijt voor een onderzoek en rapport. Met vriendelijke groet, Joost Niederer

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Gio Keulen schreef:Mijn vraag is...wat is het dan wel? Wat is er in de tussentijd met de camper gebeurd?
Althans moet het verband tussen schade aan de pomp en de aanrijding ondubbelzinnig worden bewezen; zie b.v. https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsge ... tige-daad/ .
Als de (z.g.) rbv dat niet doet, dat mag (z.g.) verzekerde het dus gewoon zelf proberen/uitzoeken.

stofzuigertje

Re: Toch reparatiekosten na aanrijding door andermans schuld

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de schade links voor is en de dieselpomp zit redelijk ver weg gebouwd....

Die afstand tussen deze 2 is bepalend of er een kans is op gevolg schade.
De motor onder de kap, dan moet de schade wel flink geweest zijn om die te raken.
En 2 maanden herstel is wel erg traag of waren delen moeilijk leverbaar.

Zonder plaatwerk kunnen ze hem meestal gewoon verrijden en ging deze zelf rijdend op transport en bij plaatwerker?
En is het wel de pomp, of is er een leiding of brandstof filter geraakt die dichter bij plaatwerk kunnen zitten en dat geeft zelfde storingen.

Gesloten