Beste Petra12
In de eerdere posting vroeg ik je:
Dan kwalificeer je de provisie die een tussenpersoon ontvangt voor het bemiddelen bij het totstandkomen van contracten en de service gedurende de looptijd als 'graaien'.
Ik neem aan dat je een baan hebt, ben wel benieuwd naar wat je doet in het dagelijks leven. Stel dat je leraar bent. Op een dag komt de directeur naar je toe en zegt: Petra12 in het vervolg betalen we nog 25% van je salaris uit, maar we verwachten wel dat je je werk gewoon zoals gebruikelijk voortzet. Jou redenatie volgend, doe jij dat dus gewoon. Of toch niet?
Ik zou hier toch wel graag een reactie op zien.
In jou reactie schrijf je:
Zoals Gast al heel treffend zegt: het is voor een klant wel van belang hoeveel hij kwijt is aan een tussenpersoon (via de provisie). Zolang de beloning voor de tussenpersoon in nevelen gehuld is, zal een klant nooit een goede afweging kunnen maken of hij bij een tp langs gaat, of dat hij naar een financieel planner (fp) gaat die per uur betaald wordt.
Ik begrijp het niet helemaal. Wil je nu via een direct writer, of via een fp zaken regelen. Eerst heb je het voortdurend over de dure tp in vergelijking tot de direct writer, hetgeen dus onjuist is, en nu verschijnt ineens de fp ten tonele.
Tp's werken op 'no cure no pay' basis. Dat is een wezenlijk verschil met een fp. Zodra je een fp om een advies vraagt gaat de teller lopen. Brengt een tp een advies uit, dan is dat advies kosteloos voor de klant, niet voor de tp. Besluit de klant niet op de aanbieding in te gaan, dan kost het de klant niets, de tp wel. Gaat de klant wel in op het advies, dan pas ontvangt de tp provisie van de maatschappij waar de zaak wordt ondergebracht.
Het punt onafhankelijkheid, je schreef:
Verder vind ik interessant dat je niet ingaat op mijn andere punt: de zogenaamde onafhankelijkheid van de tp.
Vraag is wat is de definitie van onafhankelijkheid.
Als onder onafhankelijkheid wordt verstaan "het kunnen onderbrengen van producten bij elke marktpartij in de financiele dienstverlening, gekoppeld aan het niet bestaan van enige financiele verbondeheid tussen aanbieder en bemiddelaar in welke vorm dan ook" dan kun je stellen dat niemand onafhankelijk is.
Niet laten we zeggen Ohra, ING-bank, Rabobank of Interpolis, hier krijg je alleen maar de eigen produkten aangeboden.
Niet de RVS-adviseur, of de Aegon-Axent of Spaarbeleg adviseur. Ook die bieden alleen maar de eigen produkten aan.
Niet de financieel planners, zij geven wel een advies, maar kunnen dit niet bij elke partij in de markt onderbrengen.
Niet de tp, ook deze kan niet met elke marktpartij zaken doen.
Als onafhankelijkheid is 'het kunnen geven van een advies waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende aanbieders, zonder dat de aanbieder in een of andere vorm mede eigenaar is van het bedrijf, dan scoren de zelfstandige fp en zelfstandige tp het best.
Vervolgens zeg je:
Verder vind ik interessant dat je ook niet ingaat op mijn aanklacht dat het "advies" van een tp productiegedreven is. Geen productie=geen provisie= geen dikbelegde boterham.
Vooropgesteld, het is een mening, geen aanklacht. Een tussenpersoon bestaat bij de gratie van klanten die het advies van de tp afnemen. Zonder procucten is het uitvoeren van het advies onmogelijk. Daardoor genereert de tp een inkomstenstroom om zijn bedrijf te draaien en een boterham te verdienen en als de tp het goed doet ook nog een goed beleg op de boterham. Dat mag jij kwalificeren als productiegedreven zijn, ik zie dat als goed ondernemerschap.
In jou werkkring zul je ook prestaties moeten leveren. Doe je dat goed, dan kun je wellicht meer verdienen of mag je promotie maken. Doe je dat niet goed dan verlies je je baan.
Goede tp's, en daar zijn er gelukkig genoeg van, luisteren eerst gedegen naar wat de klant wil, maken een advies voor de klant en bespreken dit. Als de klant dit wil regelt de tp vervolgens het afsluiten van de bijbehorende producten voor de klant en verleent service gedurende de looptijd van die producten.
De klant betaalt niets aan de tp, deze werkt op 'no cure no pay' basis. Komt het niet tot het opvolgen van het advies, dan zijn er geen kosten voor de klant.
Iedere klant weet dat een tp niet voor niets werkt, maar wie doet dat wel?
Jij?