LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersonen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Sjoerd

Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Tot voor kort woonde ik in het Z.W. van het land. Ziekenfondsverzekerd bij Stad Rotterdam via een tussenpersoon. Nu woon ik in het noorden en ben ik op zoek gegaan naar een andere tussenpersoon. Stad Rotterdam gaf me een fiks aantal namen door en ik belde de dichtst in de buurt zijnde.
Ik vertelde mijn voornemen aan een mevrouw en die gaf dit door aan een ander. Die heer nam het over en vroeg, of ik meerdere verzekeringen wilde afsluiten. Toen dat niet het geval bleek te zijn, gaf hij botweg aan, dat ik dan niet interessant voor hem was. Ik heb hem te kennen gegeven, dat ik het door zou geven aan de verzekering en ook aan de ledenraad (waar ik lid van ben). De verzekeringsmaatschappij was ook verontwaardigd, maar gaf aan, op dit moment niet meer te kunnen doen dan registreren en onderzoekenof er niet vaker iets dergelijks aan de hand is met dit Bureau v.d. Witte uit Leeuwarden. Wellicht dat ze dan besluiten, om hun product niet meer door hen aan te laten bieden.
Mocht iemand dezelfde ervaring hebben met een tussenpersoon, meldt dit dan aan de verzekeringsmaatschappij. Daar worden we uiteindelijk beter van.
Overigens heeft een andere tussenpersoon mij wel geacepteerd. Aamos komt binnenkort zelfs even langs om kennis te maken. Zo kan het dus ook.

Henk V

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Henk V »

Ik kan mij voorstellen dat Sjoerd teleurgesteld is in de houding van de afwijzende tussenpersoon. Ik kan mij ook voorstellen dat de tussenperson een standpunt heeft dat zijn verzekeringsklanten rendabel moeten zijn.

Immers de provisie op een ziekenfondsverzekering zonder aanvullende dekking bedraagt nihil en de provisie voor een aanvullende dekking is het aantal euro's is echt op een hand te tellen. Daarbij heeft de aanvullende ziekenfondsverzekering een bepaalde contractsduur en moet de tussenpersoon de oude tussenpersoon gedurende de looptijd de provisie af dragen.

Ik neem aan dat die tussenpersoon net als iedereen die werkt graag gehonoreerd wordt voor zijn werkzaamheden/kunde en in het kader van de GIDI dat de tussenpersoon niet graag geconfronteerd wordt met eventuele aansprakelijkheidsschade omdat de tussenpersoon Sjoerd niet juist geinformeerd heeft over (aanverwante) en andere verzekeringsvormen.
Ik denk dat de tussenpersoon neen gezegd heeft tegen Sjoerd omdat hij een specifiek klantensegment in zijn portefeuille wenst te hebben.

Het zou echter wel charmanter geweest als de assurantiebemiddelaar daar enige uitleg over had gegeven, maar het is bekend dat Friezen bekend staan als rechtdoorzee sprekers zonder franje.

PS dat komt door de zware zeeklei die zij vroeger moesten omploegen.
Veel Zeeuwen hebben die zelfde instelling

Geert E.

Ongelezen bericht door Geert E. »

Tussenpersonen zijn voor mij een noodzakelijk kwaad, ik zal met ze moeten leven. (of mijn verzekering opzeggen)

Er zit een behoorlijk verschil tussen een verzekering/hypotheek afsluiten en vervolgens service verlenen, helaas.

Ik heb kortgeleden mijn hypotheek laten oversluiten om deze reden.

De tussenpersonen die ik ken zijn premie-jagers!!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als er toch 1 verzekering is waarvoor je geen tussenpersoon nodig hebt is het wel een ziekenfondsverzekering.

Tussenpersonen kunnen daar weinig service voor verlenen, goed dat ze eerlijk zeggen dat je dat beter zelf kunt doen.

Gast

Bij welke verzekering heb je tegenwoordig nog wél een tussenpersoon nodig.

Verzekeren kun je toch zelf? (verrek, leuke reclame leus... :lol: )

EchteMeisje

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Geplaatst op 15 Dec 2004 11:15 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

Bij welke verzekering heb je tegenwoordig nog wél een tussenpersoon nodig.

Verzekeren kun je toch zelf? (verrek, leuke reclame leus... )
Ja, maar dat is alleen voor mensen die hun huiskamer afkitten, daarna de kraan openzetten en daarna proberen baantjes te trekken in hun huiskamer.

Dat soort klanten heeft een tussenpersoon toch liever niet.

Gast

de laatste opmerking snap ik niet... :roll:

Gast

EchteMeisje

Geplaatst op 16 Dec 2004 06:45 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

de laatste opmerking snap ik niet...
De bewuste slogan is van FBTO.

In één van hun reclames zie je een wat oudere vrouw eerst een badmuts (je kan zelf een badmuts kopen), dan haar spulletjes opbergen (zelf je spullen opbergen) en haar huis afkitten (en ook zelf je huis dichtkitten). Dan zet ze de kraan open omdat ze graag in haar huiskamer wil zwemmen.

Maar zoals ik al zei: Ik heb zulke klanten liever niet en verwijs ik met veel plezier door naar FBTO.

Gast

Vooral mensen uit de oudere generatie zijn je klanten denk ik zo, ook al wil je ze niet. Dat zijn ze zo gewend he..

EchteMeisje

Misschien dat jouw moeder dat soort fratsen uithaalt...

Gast

Immers de provisie op een ziekenfondsverzekering zonder aanvullende dekking bedraagt nihil en de provisie voor een aanvullende dekking is het aantal euro's is echt op een hand te tellen. Daarbij heeft de aanvullende ziekenfondsverzekering een bepaalde contractsduur en moet de tussenpersoon de oude tussenpersoon gedurende de looptijd de provisie af dragen.

Petra12

Ongelezen bericht door Petra12 »

Tja, Echtemeisje verkoopt liever verzekeringen waar hij/zij het meeste op verdient. Dus haalt deze persoon zijn/haar neus op voor kritische klanten die zich liever niet het vel over de oren willen laten halen door de tussenpersoon.

Nou, verheug je maar op de WFD. mag je bekend gaan maken hoeveel provisie je vangt op een verzekering. Wedden dat je meeste klanten dan hard weghollen?

tp

Ongelezen bericht door tp »

als dat zou kunnen....

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

beste Petra,

ik denk het niet. Ik werk zelf bij een tussenpersoon. In de tak waarin wij werkzaam zijn is het al jaren gebruikelijk retourprovisie te geven. Zo zijn er zelfs tussenpersonen die alleen nog producten aanbieden die een hoog rendement hebben, waarop ze vervolgens weer een flinke korting kunnen geven.
Voor een inboedelverzekering hoef je bij deze tussenpersoon niet aan te komen.

Aangezien wij natuurlijk niet achter konden blijven bij de concurrentie, hadden al onze klanten in 2001 de mogelijkheid te kiezen voor een 'low care' status. Een deel van de provisie (tot meer dan 50%) kon men terugkrijgen. De dienstverlening zou worden beperkt tot alleen bemiddeling. Geen huisbezoeken, geen financial planning enz meer. Wanneer dit toch gewenst was, werd er een uurtarief in rekening gebracht.
De klanten hadden de mogeliijkheid een schatting op te vragen van de provisieinkomsten en daarna eventueel kiezen voor de low care status. 10% heeft de gaschatte inkomsten opgevraagd. Enkele tientallen klanten kozen voor een low-care status.

De ontwikkelingen zijn helemaal niet nieuw. Er wordt aan alle kanten al geanticipeerd op de nieuwe wetgeving. Ik noemde al de tussenpersonen met alleen (zeer) rendabele producten. Ik weet dat banken bezig zijn met het ontwikkelen van een doorlopende provisie op hypotheken. Op de afsluiitpovisie kan gemakkelijk korting gegeven worden. de rente zal alleen 0,2% hoger uitvallen.

Ik denk niet dat al onze klanten opeens uit principe overstappen naar de OHRA.
Nog een feitje: ziekenfondspremie OHRA: € 29,85; ziekenfondspremie Delta Lloyd: € 29,85.

grt. Simon

EchteMeisje

Aan Petra12:

Voor iemand die zelf bij een verzekeraar werkt ben je behoorlijk hypocriet.

En daarbij: een discussie volgen is ook al moeilijk voor je.

Het maakt mij niet uit of iemand alleen een AVP-tje bij mij heeft of zijn hele verzekeringspakket. Wat mij wél uitmaakt is dat ik klanten heb die hun gezond verstand gebruiken.

Petra12

aan echtemeisje:

Klanten die hun gezond verstand gebruiken, nemen NOOIT een tussenpersoon. Klauwen vol provisie betalen voor een partij afhankelijk advies, dat krijg je als je naar een tussenpersoon gaat. Het is niet verwonderlijk dat in de WFD-discussie de NVA en de NBVA zich faliekant tegen openheid over provisie hebben opgesteld. Tissenpersonen hebben iets te verbergen, dat is wel duidelijk.

en aan de rest van Nederland:
Als u ook 30% van de premie van uw schadeverzekering in eigen zak wilt houden, regel dan op die regenachtige zondagmiddag uw verzekeringen zelf. Dat scheelt handen vol geld en u bent zeker niet slechter af dan bij een graaiende tussenpersoon.

Gast

Gewoon Centraal Beheer bellen goed en goedkoop doe ik al 30- jaar :lol:

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

Petra,

De afhankelijkheid van tussenpersonen valt in het niet bij die van elke direct writer.
Als ik jou bel om een Volvo XC90 van € 85.000,-- te verzekeren hebben jullie waarschijnlijk geen mogelijkheden (tenzij je bij CB werkt). De premie van CB t.o.v. de intermediairsmaatschappijen is bij een dergelijke auto zeker geen 30% goedkoper. En dan heeft een ruitschade ook nog een keer geen no-claimgevolgen.

Leg eens uit hoe een heel callcenter van bijv. OHRA gratis is? Je zegt immers dat elke direct writer zonder meer 30% goedkoper is.

Verder is het belachelijk om te veronderstellen dat elke verzekering 30% provisie oplevert. Wij hebben ziektekostenverzekeringen die ons 2% provisie opleveren (andere wel 5%). en zo kan ik nog wel even doorgaan.

gr. Simon

Petra12

beste Simon,

Verklaar mij dan maar eens waarom onze ziektekostenverzekering bij Ohra 116,70 per maand kost en bij NN 160,80. Dat zijn toch wel zeer forse verschillen.

Verder zal het best zo zijn dat er ook verzekeringen zijn die een tp niet veel provisie opleveren. Maar ik weet wel dat verreweg de meeste schadeverzekeringen zo'n procentje of 30 aan provisie opleveren.

Een direkt writer als Ohra zal inderdaad hogere kosten hebben voor reclame ed dan NN. Maar in de praktijk is het echt zo dat direkt writers doorgaans wel degelijk goedkoper zijn.

Verder zet ik grote vraagtekens bij de zogenaamde onafhankelijkheid van tussenpersonen. Doorgaans komt een bezoek bij een tp neer op een partij afhankelijk advies ipv onafhankelijk advies. De grote tp's zijn ofwelcaptives (eigendom van een verzekeraar! bijv. Meeus van Aegon) of er zijn allerlei bonusprovisieregelingen die maken dat een tp zijn productie het liefst sluit bij 1 maatschappij.

En als je dan zo'n tp vraagt hoe dat zit met zijn provisie, dan luidt het antwoord gerust dat hij bij alle maatschappijen waarmee hij zaken doet evenveel afsluitprovisie krijgt dus dat hij daarom er geen belang bij zou hebben om zijn productie bij 1 bepaalde verzekeraar te sluiten. Dat is dus maar het halve verhaal, want via de bonusprovisieregelingen zijn er wel degelijk perverse prikkels.

Tja, Simon, je hebt de beerput zelf opengetrokken, dan mag wat miij betreft iedereen die dit Forum leest zien hoe het zit met jouw " onafhankelijkheid" ........

Gesloten