LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon sluit zelfstandig nieuwe verzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
diara

Tussenpersoon sluit zelfstandig nieuwe verzekering.

Ongelezen bericht door diara »

Vanmiddag kwam ik erachter dat mijn tussenpersoon zonder mijn medeweten, voor mij in februari een nieuwe verzekering heeft afgesloten voor inboedel en WA verzekering.
Omdat de tussenpersoon ook nog niet mijn goede postcode heeft doorgegeven aan de nieuwe maatschappij, heb ik dus ook geen polis, rekeningen enz. op mijn adres kunnen ontvangen. Nu is er volgens de tussenpersoon ook nog een incassobureau ingeschakeld, omdat ik niet heb betaald. Ik heb ook geen overeenkomst voor een nieuwe overeenkomst getekend
T/m vandaag wist ik dus van het hele bestaan van deze polis niets af. Ik heb zelf per februari een andere verzekeringsafgesloten, maar niet meer via de tussenpersoon. Ook had ik keurig de oude verzekering opgezegd, en heb daar ook een beeindiging verzekering van ontvangen.
De tussenpersoon zegt, dat zij wettelijk is verplicht, om als ik bij haar een verzekering opzeg, dat zij dan een nieuwe voor mij moet afsluiten, en dat dat dus de reden is.
Volgens mij ben ik toch niet verplicht, een nieuwe verzekering perse bij mijn tussenpersoon weer aan te vragen?
De tussenpersoon vindt dat ik de premie en incassokosten moet betalen, maar ik heb dus nooit iets ontvangen, i.v.m. verkeerd adres.

witte angora

Re: Tussenpersoon sluit zelfstandig nieuwe verzekering.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de tussenpersoon het begrip tekenbevoegdheid te ruim opvat. Heb ik ook wel eens bij de hand gehad, ik was dan ook zeer snel bij die tussenpersoon vertrokken.

De tekenbevoegdheid houdt in dat de tussenpersoon gemachtigd is namens de verzekeraar een polis af te sluiten. Niet namens de verzekerde. Zolang de verzekerde geen blanco volmacht aan de tussenpersoon heeft gegeven, zal de verzekerde zelf zijn handtekening moeten zetten bij iedere nieuwe polis of wijziging.

Maar vergis je niet, dit soort praktijken komt vaker voor dan je denkt.

Het beste kun je even contact op nemen met het juridisch loket, of met je rechtsbijstandsverzekering.

In onderstaande link, derde en vierde alinea, zie je een voorbeeld van zo'n tekenbevoegdheid:

http://weblog.independer.nl/in-de-media ... voegdheid/

nevermind

Re: Tussenpersoon sluit zelfstandig nieuwe verzekering.

Ongelezen bericht door nevermind »

T/m vandaag wist ik dus van het hele bestaan van deze polis niets af. Ik heb zelf per februari een andere verzekeringsafgesloten, maar niet meer via de tussenpersoon. Ook had ik keurig de oude verzekering opgezegd, en heb daar ook een beeindiging verzekering van ontvangen.
Zoals ik het zie, heb je je plicht(en) gedaan, en de oude verzekering opgezegd.
Als je al een bevestiging hebt gekregen, ga ik er vanuit, dat je geen verdere verplichtingen had bij deze verzekering.
Schrijf de verzekering zonder tussenkomst van de tussenpersoon een brief, en verwijs naar deze persoon, dat je lastig wordt gevallen met rekeningen en incassobureau.

Gesloten