LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

Waarschijnlijk heb ik een zeer ongebruikelijke vraag, want niet een van de door mij via Internet aangeschreven verzekeringsmaatschappijen heeft tot nu toe de moeite genomen om te reageren....

Ben ruim zevenenhalfjaar woonachtig op Kreta en voor mij staat al een geruime periode vast dat ik hier, mocht mijn tijd gekomen zijn, niet begraven wil worden. Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld zullen weten is er zowel hier als op het vasteland geen crematorium.

Welke verzekeringsmaatschappij biedt de mogelijkheid om voor repatriëring en crematie te zorgen zonder verdere ceremonie? Of vraag ik echt het onmogelijke?

Alvast bedankt voor het meedenken!

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee hoe oud je bent, maar geen een verzekeringsmaatschappij verzekert een brandend huis. Oftewel: wat je vraagt kost vermoedelijk nogal wat. Terwijl het vrijwel zeker is dat de maatschappij, aangezien je er woont, die kosten van de repatriëring moet dragen als ze een polis afsluiten. Dit heeft weinig met verzekeren (dekken van onvoorziene gebeurtenissen) te maken.

Dat er op Kreta geen crematiorium is, is voor mij trouwens nieuw. Ik ben niet zo bekend met Kreta, en wie wel in Nederland eigenlijk?

Wat je kunt doen, alhoewel dat ook een flinke stuiver gaat kosten, is de maatschappijen bellen. Dan zullen ze je in ieder geval te woord moeten staan.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door sjohie »

graciosameisje schreef:Waarschijnlijk heb ik een zeer ongebruikelijke vraag, want niet een van de door mij via Internet aangeschreven verzekeringsmaatschappijen heeft tot nu toe de moeite genomen om te reageren....

Ben ruim zevenenhalfjaar woonachtig op Kreta en voor mij staat al een geruime periode vast dat ik hier, mocht mijn tijd gekomen zijn, niet begraven wil worden. Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld zullen weten is er zowel hier als op het vasteland geen crematorium.

Welke verzekeringsmaatschappij biedt de mogelijkheid om voor repatriëring en crematie te zorgen zonder verdere ceremonie? Of vraag ik echt het onmogelijke?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Je zou het eens bij een internationale verzekeraar als deze kunnen proberen, of eens op een forum voor expats kijken?

Overigens kan je het ook zelf regelen via een levensverzekering, die keert dan gewoon geld uit, waarmee je wensen te betalen zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door tenormin »

Dit: http://crematorium.eu/greece-welcome.html lees ik hier, een artikel uit 2011. U zit dichter bij de bron dus mag ik aannemen dat de plannen van toen niet zijn doorgegaan?

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

tenormin schreef:Dit: http://crematorium.eu/greece-welcome.html lees ik hier, een artikel uit 2011. U zit dichter bij de bron dus mag ik aannemen dat de plannen van toen niet zijn doorgegaan?
Nee, helaas is er vanwege het Orthodoxe geloof nog niets van gekomen.

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

witte angora schreef:Geen idee hoe oud je bent, maar geen een verzekeringsmaatschappij verzekert een brandend huis. Oftewel: wat je vraagt kost vermoedelijk nogal wat. Terwijl het vrijwel zeker is dat de maatschappij, aangezien je er woont, die kosten van de repatriëring moet dragen als ze een polis afsluiten. Dit heeft weinig met verzekeren (dekken van onvoorziene gebeurtenissen) te maken.

Dat er op Kreta geen crematiorium is, is voor mij trouwens nieuw. Ik ben niet zo bekend met Kreta, en wie wel in Nederland eigenlijk?

Wat je kunt doen, alhoewel dat ook een flinke stuiver gaat kosten, is de maatschappijen bellen. Dan zullen ze je in ieder geval te woord moeten staan.
In feite zijn we toch allemaal brandende huizen? Vrijwel iedereen in Nederland sluit een overlijdensverzekering af. Het gaat mij niet om een uitgekeerd bedrag, want ben er al jaren voor aan het sparen. Neen, alleen de vraag of er bedrijven in Nederland zijn die dit kunnen laten gebeuren. Misschien zit ik wel in de verkeerde richting te denken met verzekeraars?

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

sjohie schreef:
graciosameisje schreef:Waarschijnlijk heb ik een zeer ongebruikelijke vraag, want niet een van de door mij via Internet aangeschreven verzekeringsmaatschappijen heeft tot nu toe de moeite genomen om te reageren....

Ben ruim zevenenhalfjaar woonachtig op Kreta en voor mij staat al een geruime periode vast dat ik hier, mocht mijn tijd gekomen zijn, niet begraven wil worden. Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld zullen weten is er zowel hier als op het vasteland geen crematorium.

Welke verzekeringsmaatschappij biedt de mogelijkheid om voor repatriëring en crematie te zorgen zonder verdere ceremonie? Of vraag ik echt het onmogelijke?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Je zou het eens bij een internationale verzekeraar als deze kunnen proberen, of eens op een forum voor expats kijken?

Overigens kan je het ook zelf regelen via een levensverzekering, die keert dan gewoon geld uit, waarmee je wensen te betalen zijn.
Ga zeker even verder snuffelen op Internet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door tenormin »

graciosameisje schreef:In feite zijn we toch allemaal brandende huizen? Vrijwel iedereen in Nederland sluit een overlijdensverzekering af. Het gaat mij niet om een uitgekeerd bedrag, want ben er al jaren voor aan het sparen. Neen, alleen de vraag of er bedrijven in Nederland zijn die dit kunnen laten gebeuren. Misschien zit ik wel in de verkeerde richting te denken met verzekeraars?
Tjeetje, dat is werkelijk een waar statement wat je schrijft. Behoorlijk adrem antwoord. En geen speld tussen te krijgen. Misschien de uitvaartwereld eens benaderen: als je geld hebt moet dat toch mogelijk zijn dat je gerepatrieerd kan worden naar Nederland? Hoop dat je nog lang op Kreta mag verblijven.

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

tenormin schreef:
graciosameisje schreef:In feite zijn we toch allemaal brandende huizen? Vrijwel iedereen in Nederland sluit een overlijdensverzekering af. Het gaat mij niet om een uitgekeerd bedrag, want ben er al jaren voor aan het sparen. Neen, alleen de vraag of er bedrijven in Nederland zijn die dit kunnen laten gebeuren. Misschien zit ik wel in de verkeerde richting te denken met verzekeraars?
Tjeetje, dat is werkelijk een waar statement wat je schrijft. Behoorlijk adrem antwoord. En geen speld tussen te krijgen. Misschien de uitvaartwereld eens benaderen: als je geld hebt moet dat toch mogelijk zijn dat je gerepatrieerd kan worden naar Nederland? Hoop dat je nog lang op Kreta mag verblijven.
Da's een goeie! Ga zeker de uitvaartwereld benaderen. Vermoedde door de reacties al dat ik op de verkeerde weg zat. Vond je het echt zo'n statement? :shock: Was me er niet van bewust :D Hoop er uiteraard zelf ook op dat ik hier nog lang zal mogen blijven wonen, maar vind het prettig voor degenen die achterblijven als dit stuk helemaal duidelijk is. Normaal gesproken heb je hier maar een dag de tijd om alles te regelen, hé?

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het gaat om het regelen van de repatriëring en de crematie zou een uitvaartonderneming inderdaad wel eens heel zinvolle informatie kunnen geven.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door wieder »

Wel gek dat je wel op Kreta wil wonen maar er niet verbrand wil worden. En als je dood bent heb je er toch geen last van dat je lekker warm ligt ipv op olde groand...

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

wieder schreef:Wel gek dat je wel op Kreta wil wonen maar er niet verbrand wil worden. En als je dood bent heb je er toch geen last van dat je lekker warm ligt ipv op olde groand...
Als we hier of op het vastenland van Griekenland een crematorium hadden gehad zou ik de vraag niet hoeven stellen, hé? :wink:

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door wieder »

Crematies zijn, volgens mij, zelfs uitgevonden door de oude grieken. Lijkt me sterk dat ze daar geen crematoria hebben. En anders laat je je bij die brandende vuilnisbelt gooien langs de Pachnes.
Maar goed. Wat ik vind maakt verder niet uit. Als jij gerepatrieerd wil worden en je wil dat ook nog eens zelf betalen dan moet dat gewoon kunnen. Boem-uit.

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

witte angora schreef:Als het gaat om het regelen van de repatriëring en de crematie zou een uitvaartonderneming inderdaad wel eens heel zinvolle informatie kunnen geven.
Het gaat inderdaad alleen maar zuiver om het regelen van repatriëring en crematie. Mijn eerste gedachte daarin was het aanspreken van diverse verzekeringsmaatschappijen, omdat zij ook overlijden in hun pakketten hebben, maar denk nu ook dat ik via uitvaartondernemingen veel verder kom.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door tenormin »

wieder schreef:Wel gek dat je wel op Kreta wil wonen maar er niet verbrand wil worden. En als je dood bent heb je er toch geen last van dat je lekker warm ligt ipv op olde groand...
Misschien het topic even goed lezen? Wil wel eens helpen.

@graciomeisje, ja, dat weet ik dan weer wel dat men binnen 24 "verdwenen" moet zijn. Dat zal dan ook, denk ik, het grote struikelblok worden bij een repatriëring, maar nogmaals, ik heb de ballen verstand van dit soort zaken, maar de connaisseurs (begrafenis-crematie mensen) hebben daar natuurlijk wel ervaring mee.

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

wieder schreef:Crematies zijn, volgens mij, zelfs uitgevonden door de oude grieken. Lijkt me sterk dat ze daar geen crematoria hebben. En anders laat je je bij die brandende vuilnisbelt gooien langs de Pachnes.
Maar goed. Wat ik vind maakt verder niet uit. Als jij gerepatrieerd wil worden en je wil dat ook nog eens zelf betalen dan moet dat gewoon kunnen. Boem-uit.
In zee gooien mag ook van mij, hoor! Neen, helaas zijn hier nog steeds geen crematoria te vinden. Er was destijds sprake van dat er eentje geopend zou worden in Athene, maar de Orthodoxe kerk houdt dat tegen.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door wieder »

Maar crematies zijn helemaal niet verboden in de othodoxe kerk. Of, zoals Obelix al zei, "Rare jongens, die Grieken" :wink:

graciosameisje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2009 23:57

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door graciosameisje »

wieder schreef:Maar crematies zijn helemaal niet verboden in de othodoxe kerk. Of, zoals Obelix al zei, "Rare jongens, die Grieken" :wink:
Volgens het Griekse Orthodoxe geloof mag je je niet laten verbranden; alleen begraven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door kweenie »

graciosameisje schreef:Vrijwel iedereen in Nederland sluit een overlijdensverzekering af.

nou, dat valt wel mee. Volgens mij heeft de meerderheid geen verzekering.
Het gaat mij niet om een uitgekeerd bedrag, want ben er al jaren voor aan het sparen. Neen, alleen de vraag of er bedrijven in Nederland zijn die dit kunnen laten gebeuren. Misschien zit ik wel in de verkeerde richting te denken met verzekeraars?
lijkt mij wel. Die zijn er vooral voor de financiële kant. Uitvaartverzorgers lijken mij meer van toepassing. Maar misschien dat je nog beter terecht kunt bij alarmcentrales of organisaties die zulke zaken regelen.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: uitsluitend repatriëring en crematie in Nederland

Ongelezen bericht door wieder »

Het geloof heeft andere geloven ook maar te respecteren.
En anders is dit vast ook nog wel een valide argument. Maar goed,moeten er inderdaad wel plekken zijn òm gecremeerd te worden.

Gesloten