LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door Starr »

Unigarant wil mij tegemoet komen door het niet rekenen van administratiekosten bij beëindiging van de polis. Maar volgens mij is dat een sigaar uit eigen doos, want die hoef ik helemaal niet te betalen!

In de voorwaarden staat:

Artikel 4. Wat is de looptijd van de verzekering en wanneer mag de verzekeringnemer opzeggen?
De looptijd van de verzekering staat vermeld op het polisblad. De verzekeringnemer mag opzeggen:
1 Per de eerstvolgende hoofdpremievervaldag die op het polisblad staat.
2 Nadat de verzekering is verlengd, is de verzekering dagelijks opzegbaar.
3 Binnen 30 dagen als hij niet akkoord gaat met de bij artikel 7 bedoelde mededeling. De verzekering eindigt dan op de datum dat de wijziging ingaat. De verzekeringnemer ontvangt dan premie terug over de niet verstreken termijn van de verzekering onder aftrek van administratiekosten. In het eerste jaar heeft de verzekeringnemer niet het recht de verzekering te beëindigen als: a wij de premie verlagen of hem betere voorwaarden aanbieden; b de wijziging het gevolg is van een wettelijke regeling. 4 Na een schademelding. Tot 2 maanden nadat wij een definitief standpunt over de schade aan de verzekeringnemer hebben meegedeeld.

Ik heb de verzekering bijna drie jaar (sinds 1 augustus 2013), dus punt 2 is hier van toepassing. Tot zover zijn Unigarant en ik het eens. Nu staat er verderop een clausule:

Artikel 10. Wanneer krijgt u premie terug?
Bij beëindiging van de verzekering ontvangt u over de niet verstreken termijn van de verzekering (onder aftrek van de administratiekosten) premie terug. Als er bij een schade of bij het sluiten van de verzekering sprake was van (poging tot) fraude, oplichting of bedrog, dan heeft u geen recht op premieteruggave.

Ik heb de verzekering opgezegd per 1 juni 2016. Het derde jaar, waarvan ik 1 juli 2015 een bevestiging heb gekregen, loopt van 1 augustus 2015 tot 1 augustus 2015. Ik heb geen premie vooruit betaald, en krijg dus geen premie terug.

Nu meent Unigarant dat ik 17,50 euro administratiekosten verschuldigd zou zijn omdat er twee maanden van de "termijn" (en dat is dan de termijn van een jaar, de "contractduur", niet de betaaltermijn van een maand) nog niet verstreken zijn en ik dus premie zou terugkrijgen als ik voor een jaar vooruit zou betalen.

Ik maak uit deze voorwaarden echter op dat ik de verzekering kan opzeggen wanneer ik wil. Omdat ik geen premie terugkrijg, hoef ik geen administratiekosten te betalen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door Frantic2 »

administratie kosten en opzegtermijn zijn 2 volkomen aparte zaken.... Kies gewoon een maatschappij waarbij je geen polis- mutatie- beëindiging - of administratiekosten hebt!

Maar bij de Unigarant zal je ze wel gewoon moeten betalen, dat staat gewoon in de voorwaarden waaruit jezelf citeert.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt dus na een jaar gewoon elke dag opzeggen en u krijgt eventueel al betaalde premie over de rest van de looptijd terug. Maar als u niet op de jaarlijkse premievervaldag opzegt, moet u administratiekosten betalen. Heel simpel.

En dat is zowat bij elke maatschappij het geval.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door Starr »

Nergens in die voorwaarden staat wat die admistratiekosten dan zijn - overigens lijkt het mij logisch dat dan op te nemen bij de clausule over opzegging. Bijvoorbeeld: "Bij opzegging door de klant worden administratiekosten van 17,50 gerekend."

Ik lees dit toch echt als: "Bij restitutie worden administratiekosten gerekend." (Hoeveel die kosten dan zijn, blijft onduidelijk.)

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een reden om dat niet zo te formuleren is dat die administratiekosten kunnen veranderen. Ik zou wel verwachten dat ergens terug te vinden wat de administratiekosten zijn.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Vroeger kon je tijdens de looptijd van een verzekering wel opzeggen, maar kreeg je de al betaalde premie niet terug. Nu betaal je in principe premie oer dag, maar betaal je kosten als je stopt tijdens het verzeketingsjaar.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door Starr »

Ik kan het niet vinden. Wel bij ANWB, zelfde bedrijf;

"Bij het opzeggen van uw verzekering vindt er restitutie van de in relatie tot uw opzegging teveel betaalde premie plaats. Deze wordt dan teruggestort, met verrekening van administratiekosten. (...) Bij de [niet relevant; andere verzekeringen] bedragen de administratiekosten bij restitutie €3,50. Bij onze andere verzekeringen bedragen de administratiekosten €17,50 bij restitutie. De administratiekosten gelden zowel in het 1e verzekeringsjaar als in de jaren daarna."

Overigens is Unigarant verplicht bij elke verlenging te informeren over de mogelijkheid tot maandelijkse opzegging, en heeft ze dit ook verzaakt te doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Sommige mensen betalen hun premie nog gewoon ern jasr vooruit. Dat was voorheen heel gebruikelijk. En verzaakt dat te doen? U kon toch gewoon maandelijks opzeggen? U had dus eerst de polisvoorwaarden moeten lezen.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door 16again »

Frantic2 schreef:administratie kosten en opzegtermijn zijn 2 volkomen aparte zaken.... Kies gewoon een maatschappij waarbij je geen polis- mutatie- beëindiging - of administratiekosten hebt!

Maar bij de Unigarant zal je ze wel gewoon moeten betalen, dat staat gewoon in de voorwaarden waaruit jezelf citeert.
In de voorwaarden staat niet dat je administratiekosten moet betalen! Er staat alleen dat administratiekosten worden verrekend met de terug te storten premie. Krijg je geen premie terug, dan valt er niets te verrekenen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Inderdaad, als je geen premie terugkrijgt, kunnen de administratiekosten niet verrekend worden en dan krijg je daarvoor dus een nota, die je moet betalen. :-)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
Frantic2 schreef:administratie kosten en opzegtermijn zijn 2 volkomen aparte zaken.... Kies gewoon een maatschappij waarbij je geen polis- mutatie- beëindiging - of administratiekosten hebt!

Maar bij de Unigarant zal je ze wel gewoon moeten betalen, dat staat gewoon in de voorwaarden waaruit jezelf citeert.
In de voorwaarden staat niet dat je administratiekosten moet betalen! Er staat alleen dat administratiekosten worden verrekend met de terug te storten premie. Krijg je geen premie terug, dan valt er niets te verrekenen.
Als je 100 euro premie terugkrijgt en er wordt 20 euro administratiekosten verrekend, dan krijg je 80 euro terug.
Als je geen premie terugkrijgt en er wordt 20 euro administratiekosten verrekend, dan moet je 20 euro betalen.

Lijkt me een no-brainer.

Gesloten