LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht nieuwe verzekering afsluiten na overlijden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Blonde Olifant

Verplicht nieuwe verzekering afsluiten na overlijden

Ongelezen bericht door Blonde Olifant »

Onlangs is mijn schoonvader overleden. Voor zijn huishouden (samen met mijn schoonmoeder) had hij een aantal verzekeringen afgesloten bij Ditzo. Gaat om een autoverzekering, inboedelverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Bij Ditzo aangegeven dat de verzekeringen omgezet moeten worden op naam van mijn schoonmoeder; verder kon alles hetzelfde blijven. Wat blijkt, dit kan niet. De oude verzekeringen moeten worden opgezegd, om vervolgens nieuwe verzekeringen af te moeten sluiten. Uiteraard tegen de nieuwe polisvoorwaarden en, in geval van de autoverzekering en de inboedelverzekering, een véél hogere maandpremie.

Je sluit toch als gezin/echtpaar een inboedelverzekering af, en niet als individu? Dezelfde inboedel moet nu verzekerd worden tegen een veel hogere premie. Het enige dat ze hoefden aan te passen is de tenaamstelling. Geldt voor de autoverzekering ook. Zelfde auto, hogere premie.

Dit voelt toch als misbruik maken van de situatie!
Kan dit zo maar? Ik heb de indruk dat dit niet bij alle verzekeringsmaatschappijen zo is.

Iemand hier ervaringen mee? Ik zou het redelijk vinden als Ditzo gewoon de verzekeringen overzet op de naam van mijn schoonmoeder en voor de rest de polisvoorwaarden en de afgesproken premie onveranderd zou laten!

vroem

Re: Verplicht nieuwe verzekering afsluiten na overlijden

Ongelezen bericht door vroem »

ik denk dat verzekeraar in principe gelijk heeft. Verzekeringen zoals een autoverzekering zijn in principe persoonsgebonden verzekeringen.
DITZO is een van de prijsvechters op verzekeringsgebied, verwacht daar geen zaken als ""redelijkheid"" van, de enige redelijkheid die zij kennen is wat in polisvoorwaarden en de wet staat.

Blonde Olifant

Ongelezen bericht door Blonde Olifant »

Dank voor de reactie. Bij de autoverzekering kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar een inboedelverzekering sluit je toch niet op een persoon af?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

inboedelverzekering wordt door een individueel persoon gesloten, als verzekeringnemer. Wanneer die komt te overlijden kan ik mij voorstellen, zeker bij prijsvechters, dan stoppen en nieuwe polis op nieuwe verzekeringnemer de ook administratief makkelijkste stap is. Bij een auto kan ik mij voorstellen dat het verhaal heel anders wordt, ik vrees dat er geen /te weinig schadevrije jaren opgebouwd zijn door de nieuwe verzekeringnemer. Wellicht in discussie gaan wanneer beiden regelmatig bestuurder waren (en ook als zodanig is opgegeven....)

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Indien de partner die achterbleef en ook regelmatig de auto gebruikte is bij mijn verzekeraar coulance.
De opgebouwde jaren kwijt maar premie bleef gelijk.

Ook voor inboedel en opstal doen ze zelfde premie en word de persoon aangepast.

Arbeidsongeschikt is wel persoonlijk dus die is niet over te zetten.

Na E mail kreeg ik deze antwoorden netjes binnen 28 minuten dus per maatschappij verschillend hoewel ze bij pakket verzekerde eerder en meer coulance geven dan bij een losse polis en overal wat verzekerde.

mevdb

Ongelezen bericht door mevdb »

mijn vader is vorig jaar overleden. Alle verzekeringen, inclusief auto en inboedel, na 1 telefoontje op naam van mijn moeder gezet onder zelfde voorwaarden en premies. (ohra)

Gesloten