Hallo,
Ik ben net geslaagd en ga in september studeren. Als ik voor de studiefinanciering aangeef particulier verzekerd te zijn krijg ik 35 euro per maand meer studiefinanciering. Het prijsverschil tussen een particulier (studenten-pakket) en ziekenfond (+aanvullend pakket) is voor mij erg klein. Het zou er dus op neer komen dat ik 35 euro per maand minder kwijt ben als ik particulier verzekerd ben. Dus dacht ik, even een offerte aanvragen! Nu krijg ik een paar dagen na die offerte een telefoontje van Groene Land-Achmea dat ik de plicht heb om ziekenfondsverzekerd te zijn. Weet iemand in hoeverre dit officieel is, en wat de consequenties zijn als ik mezelf toch particulier verzeker? De groene land dame die ik aan de telefoon had, gaf niet de indruk dat het echt niet kon, maar dat het 'eigenlijk' niet mag.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht Ziekenfonds verzekerd?
-
Re: Verplicht Ziekenfonds verzekerd?
De regel is:
Als je studiefinanciering ontvangt moet je je particulier verzekeren via een Studenten Standaard Pakket Polis. Deze basisverzekering kost bij elke verzekeringsmaatschappij in Nederland hetzelfde omdat dit een zogenaamde overheidspolis is.
Alleen de aanvullende verzekeringen daar kan per maatschappij verschil zitten in dekking en premie.
Een uitzondering is:
Als je een wit bijbaantje hebt met regelmatige uren (dus niet op oproepbasis), waar je dus belasting voor betaald, dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd.
Als jij inderdaad een bijbaantje hebt dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd.
Mocht je besluiten om je toch particulier te verzekeren dan bestaat er de mogelijkheid dat de Belastingdienst of je verzekeringsmaatschappij daarachter komt (dat is goed mogelijk bij die verraders van de IBG) en daar staan boetes op. Die zijn zo hoog dat je maandelijkse studiefinanciering daar bij in het niet valt.
Daarbij is het zo dat je dan premie betaalt voor de particuliere verzekering én de ziekenfondspremie die van je loon wordt ingehouden.
(dat laatste moet je niet verwarren met de premie die je rechtstreeks aan de verz.mij betaalt).
Dus....
Als je studiefinanciering ontvangt moet je je particulier verzekeren via een Studenten Standaard Pakket Polis. Deze basisverzekering kost bij elke verzekeringsmaatschappij in Nederland hetzelfde omdat dit een zogenaamde overheidspolis is.
Alleen de aanvullende verzekeringen daar kan per maatschappij verschil zitten in dekking en premie.
Een uitzondering is:
Als je een wit bijbaantje hebt met regelmatige uren (dus niet op oproepbasis), waar je dus belasting voor betaald, dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd.
Als jij inderdaad een bijbaantje hebt dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd.
Mocht je besluiten om je toch particulier te verzekeren dan bestaat er de mogelijkheid dat de Belastingdienst of je verzekeringsmaatschappij daarachter komt (dat is goed mogelijk bij die verraders van de IBG) en daar staan boetes op. Die zijn zo hoog dat je maandelijkse studiefinanciering daar bij in het niet valt.
Daarbij is het zo dat je dan premie betaalt voor de particuliere verzekering én de ziekenfondspremie die van je loon wordt ingehouden.
(dat laatste moet je niet verwarren met de premie die je rechtstreeks aan de verz.mij betaalt).
Dus....
Geplaatst op 22 Jun 2004 13:50 door Noompje
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
Ik heb op 15 juni gevraagt of ik aub de stukken zou kunnen krijgen die echt-meisje heeft onderzocht.
Helaas moet ik tot op heden daar nog steeds op wachten.
Dus nogmaals echt-meisje zou je aub mij de stukken die jij hebt gedaan kunnen emailen
[email protected]
Groetjes,
Noompje
gast, wat denk je te bereiken door noompje steeds te quoten?