LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekerd tegen diefstal, maar RVS betaalt niet uit

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
bodejos

Verzekerd tegen diefstal, maar RVS betaalt niet uit

Ongelezen bericht door bodejos »

In juni werd mijn fiets gestolen, die weliswaar buiten stond, maar wel afgesloten. Enkele dagen later werd deze in het struikgewas teruggevonden. Compleet verbrand.

Ik kan de verzekeraar twee sleutels laten zien, die heb ik nog steeds. Ik heb een uitgebreide inboedelverzekering, waar ook diefstal van roerende goederen onder valt, maar de tussenpersoon zegt dat de maatschappij niet uitkeert, omdat de fiets buiten stond. Ik ben enkele minuten binnen geweest, en toen ik terugkwam, was de fiets, met fietstassen en alle spullen die erin zaten, nergens te vinden. Die tas hebben ze later leeg teruggevonden.

Mijn verzekeraar zegt dat ik pech heb gehad. Het gaat om de RVS. Ik vroeg de tussenpersoon wat er zou gebeuren als ik een keer de premie voor mijn verzekering niet zou betalen. Hij zei me doodleuk: dan krijgt u een betalingsherinnering, en een volgende keer wordt de verzekering beeindigd. Ja hoor, alweer een bevestiging van wat ik al wist: wanneer je je premie betaalt, zijn de verzekeraars je vriend, wanneer het op uitbetalen aankomt, kronkelen ze zich overal uit.

Ik ken de voorwaarden van de maatschappij, en voor de verzekering die ik heb afgesloten, geldt niet de eis dat de fiets in een bij de woning behorende, afgesloten ruimte moet staan. Ik heb de Verzekeringskamer hierover benaderd, al maanden geleden overigens, maar ze geven nog altijd geen reactie.

Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen? Graag alleen zinvolle reakties, en niet in de trant van: stap over naar een andere verzekeraar, want dat laatste ben ik sowieso al van plan na deze ervaring. De tussenpersoon vond het overigens niet leuk dat ik dat zei.

Gast

Re: Verzekerd tegen diefstal, maar RVS betaalt niet uit

Ongelezen bericht door Gast »

normaal is in de inboedelverzekering alleen diefstal van een rijwiel verzekerd als het in een afgelosten ruimte staat die bij het huis hoort, bv de schuur of in de woning zelf, ik kan de voorwaarden van de rvs niet vinden maar ik denk dat je pech hebt, als je fiets niet in een echte rijwiel verzekering zit heb je waarschijnlijk pech.

groeten,

[email protected]

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

Uw fiets is op de inboedelverzekering alleen verzekerd als deze zich in een afgesloten ruimte bevind. Is dit geval is daar duidelijk geen sprake van.

Helaas heb ik de voorwaarden van de RVS fietsverzekering niet weten te vinden. Kijkt u deze nog eens goed na! Unigarant bijvoorbeeld, stelt dat vergoeding bij diefstal plaatsvind als de fiets niet binnen 48 uur is teruggevonden. In uw voorwaarden staat ongetwijfeld ook een termijn genoemd. Wanneer er dus een termijn van 48 uur wordt genoemd, en uw fiets is na 3 dagen teruggevonden, heeft u gewoon recht op schadevergoeding.

Om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen kunt u overwegen uw fiets ook tegen beschadiging te verzekeren.

veel succes!

bodejos

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een uitgebreide inboedelverzekering, die niet zo uitgebereid is als ze voorgeeft te zijn, dat blijkt wel. Heel gek, een aantal jaren geleden, toen ik nog via mijn ouders dezelfde verzekering had, werd vernieling van een fiets (die vond men dus zonder voorwiel terug), wel volledig op die verzekering uitbetaald.

Ik neem aan, Simon, dat je bedoelt: als de fiets binnen een aantal dagen NIET is teruggevonden.

Die bepaling stond er dus niet in, wellicht heb ik een vervanging van de polisvoorwaarden gemist. Zit ik mooi mee in mijn maag, dan.

Simon

hm ja, dat bedoelde ik.
In de voorwaarden moet bepaald zijn binnen welke termijn er tot schadevergoeding wordt overgegaan. Als er geen enkele termijn wordt genoemd, moet er dus direct na diefstal worden uitgekeerd (ook al wordt de fiets 1 uur later gevonden).

Wellicht dat u mij de polisvoorwaarden kunt mailen of faxen? Ik wil het graag even nakijken! Mijn faxnummer is 084 732 5357.

Mark10

Ongelezen bericht door Mark10 »

Beste Bodejos,

Diefstal van inboedel(fiets) buiten de woning is meestal zeer beperkt meeverzekerd op een inboedelverzekering. Echter schade tgv brand is wel verzekerd buiten de woning. Mogelijk kan je op grond hiervan de schade verhalen bij je verzekeraar.

Overigens denk ik dat je de voorwaarden van je verzekering niet zo goed kent als je beweert. Ik heb ook een inboedelverzekering bij RVS en in de voorwaarden staat duidelijk wat er verzekerd is buiten de woning.

Groet,

Edje2

Ongelezen bericht door Edje2 »

Het heet niet voor niets een inboedelverzekering. De fiets behoord eop dat moment niet tot je inboedel. Als jij je tv voor de deur zet en deze wordt dan gestolen kan je ook geen beroep doen op je verzekering.

bodejos

Niet altijd wordt zo'n regeling zo strikt toegepast. Ze hebben mij ook weleens spullen vergoed die zich buiten mijn woning bevonden, en verloren zijn gegaan. Maar dat is alweer een jaar of 8 geleden.

Toch was het dezelfde verzekering. Men meet dus kennelijk met twee maten, daar bij RVS, en dat is eigenljk ook de achterliggende gedachte voor het openen van dit topic.

Simon

Onder bepaalde omstandigheden is inboedel buiten de woning wel gedekt. Bijvoorbeeld bij verhuizing. Of bij geweldadige beroving.

bodejos

dat laatste verklaart de dekking. Bedankt.

Gesloten