LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekering bij aanrijding

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Loraine_

Verzekering bij aanrijding

Ongelezen bericht door Loraine_ »

Ik had vanmorgen een ongelukje. Ik kwam van rechts, en een auto van links
reed mij aan. Ik had dus voorrang, aangezien ik van rechts kwam. Hij raakte
mij links achter [ik was net met de bocht bezig]. Nu ligt achter de bumper er
af en mijn licht is kapot.

De auto is niet van mij, ik heb hem geleend van mijn opa & oma.
Het is ook niet zo'n nieuwe auto meer, ik weet niet of dat wat uitmaakt?
[Een Suzuki Alto uit '94]

Hoe zit dat nu met de verzekering? Wordt de schade gewoon op hem vergoed,
via zijn WA? Of ben ik gewoon de *** en moet ik dit zelf gaan betalen?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Alvast bedankt!

WilWil

Re: Verzekering bij aanrijding

Ongelezen bericht door WilWil »

Hebben jullie samen het Europees schadeformulier ingestuurd? Deze dienen jullie beide op te sturen naar de eigen verzekeringmaatschappij (vd auto). Zij regelen verder de schade. Jouw grootouders worden dus uitbetaald door de verzekering van de andere partij. Tenminste als duidelijk is dat de tegenpartij de veroorzaker is van de schade en beide partijen hun auto verzekerd hebben.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de schuld bij de andere partij ligt, komt het ook voor rekening van zijn verzekering. Je moet het wel melden bij je eigen verzekering, omdat die verzekeringen het onderling moeten regelen.

Maar... als de schade groter is dan de dagwaarde van de auto, wat heel goed mogelijk is, dan wordt in het algemeen slechts de dagwaarde uitgekeerd. Dan kan het dus zijn dat de auto technisch total loss wordt verklaard. Het idee daarachter is dat je voor dat geld dan een vergelijkbare auto kunt kopen. Handig is daarom om voor de reparatie naar een garage te gaan die niet al te duur is, zodat er meer kans is dat het gerepareerd kan worden.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat je van rechts komt wil niet altijd zeggen dat je voorrang hebt, dit moet je dus wel zeker weten.

Emcede

Ongelezen bericht door Emcede »

WilWil en Kweenie gaan wel heel makkelijk voorbij aan het feit dat jou auto (voor het gemak noem ik het even zo) redelijk oud is en daarom waarschijnlijk alleen WA verzekerd is. Daarom een kort stappenplan:

- Is de auto casco verzekerd is (all risks)? Schadeformulier opsturen naar de verzekering, even bellen om te vragen hoe dit geregeld wordt, of ze een expert sturen etc. en zij doen de rest.

- Is de auto NIET casco verzekerd, dan doet de verzekeraar van jou auto in principe niets... Heb je een tussenpersoon? Bel die dan, de meeste tussenpersonen helpen je de schade te verhalen. Dat hoeven ze niet, want daar krijgen ze geen enkele betaling voor.

- Heb jij of je opa en oma een rechtsbijstandsverzekering? Meld de schade daar, zij zorgen voor het verhalen van de schade.

Je kunt het verhalen van de schade zelf trouwens ook oppakken als je geen tussenpersoon of rechtsbijstandverzekering hebt. Bel met de verzekeraar van de tegenpartij, leg je verhaal uit en als het een nette verzekeraar is wordt alles in gang gezet.

kweenie

Emcede, je gaat hier zelf wel redelijk kort door de bocht. Ook als de auto alleen WA verzekerd is, komt de verzekeraar in actie. Er moet namelijk duidelijk worden/zijn wie 'schuldig' of juridisch aansprakelijk is bij het ongeval. Daarom zullen de verzekeraars altijd met elkaar in gesprek gaan om daarover helderheid te krijgen.

Anders gezegd (hoe het in sommige polisvoorwaarden staat):
"Zodra u of de verzekerde kennis krijgt van een schadegeval waardoor een beroep op deze overeenkomst kan ontstaan, meldt u of de verzekerde ons de gebeurtenis."

Je zult dus altijd de schade moeten melden aan je verzekeraar. En de verzekeraar zal altijd in actie komen om helderheid te krijgen over de vraag wie aansprakelijk is.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Moet kweenie helemaal gelijk geven.
Aan jouw verzekeraar, maar meestal heb je een tussenpersoon,moet deze schade gemeld worden. Deze contacteert de tegenpartij en dan gaat alles vanzelf.

sephora30 schreef:Dat je van rechts komt wil niet altijd zeggen dat je voorrang hebt, dit moet je dus wel zeker weten.
Als TS schrijft, dat zij van rechts kwam , denk ik toch dat er geen verkeersborden stonden, en dan heb je altijd voorrang!

Emcede

Ongelezen bericht door Emcede »

TS schrijft dat ze van rechts kwam en voorrang had. Daar ga ik vanuit. In dat geval is het zinloos een schadeformulier naar de eigen verzekering te sturen. Gebeurt in de praktijk niet. Als beide partijen het niet (direct) eens zijn over wie er aansprakelijk is dan wordt het verhaal natuurlijk anders maar bij een duidelijk verhaal is het echt overbodig. Maar goed, formulier opsturen kost maar 46 cent geloof ik tegenwoordig, dus wat houd je tegen...

kweenie

In de voorwaarden van (bijna) alle autoverzekeringen staat dat je nooit toezeggingen mag doen over de schade of aansprakelijkheid. Ook al is/lijkt het zo duidelijk als het maar kan zijn, je zult toch het formulier moeten insturen.

Want zelfs als het allemaal heel duidelijk lijkt, misschien dat de 'schuldige' wel heel sluw is en dat het schadeformulier zo veel ruimte voor andere interpretatie over laat, dat hij achteraf alsnog alle schuld ontkent. Of misschien juist jou wel als schuldige aanwijst. Het is niet handig als je dan achteraf nog eens je verzekeraar moet inlichten. En misschien dat er dan ook wel allerlei juridische termijnen verstrijken, zonder dat je er erg in hebt, en je te laat bent met de 'schuldige' aan te klagen. (Wie weet stuurt hij het formulier wel niet op?) Misschien allemaal vergezocht, maar je kúnt je een hoop problemen op de hals halen als je het formulier niet aan je verzekeraar stuurt.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Zo en niet anders ken ik het.
Melding naar de verzekeraar, en je zit altijd goed, want daar zijn de experts, welke het moeten uitzoeken!
kweenie schreef:Misschien allemaal vergezocht, maar je kúnt je een hoop problemen op de hals halen als je het formulier niet aan je verzekeraar stuurt.

Gesloten