LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Motormuisje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2017 19:33

VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Motormuisje »

Goedenavond,
Al jaren verzekerd bij VGZ al jaren ook een tandartsverzekering. Ik werd altijd geholpen bij de tandheelkundige afdeling van het UMCG. Daar heb ik ook mijn (klik)gebit vandaan.

Nu na jaren, ben ik toe aan een nieuw gebit. En ook deze heb ik laten aanmeten bij het UMCG, echter... nu krijg ik ineens een rekening van €1200,=

VGZ heeft besloten geen zaken meer te doen met de tandheelkundige afdeling, zonder mij dat te melden. Al jaren verlengen ze de verzekering, maar zoiets belangrijks melden ze me niet.
Het UMCG heeft ook niet gemeld dat VGZ dit niet vergoed, dat is toch vreemd.
Wat moet ik nu doen, dit kan toch niet zomaar?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren..
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2017 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12638
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u moet doen? Betalen. VGZ kan natuurlijk niet alle verzekerden persoonlijk informeren over de contracten die ontbonden zijn waar u eerder onder behandeling bent geweest. Als dat zou gaan gebeuren moet bv mijn zorgverzekeraars al 6 verschillende fysiotherapeuten in de gaten gaan houden en het mij melden als bij eentje het contract ontbonden wordt. Om die reden kunt u online inkijken met welke zorgaanbieders er contracten zijn en waar u dus terecht kunt en wat de vergoedingen zijn. Het is dus uw taak om dit te controleren.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Uw verhaal klopt niet. Een nieuw gebit wordt betaald vanuit de basis verzekering en is een verplichte eigen bijdragen van 2x € 250,- verder worden de kosten verrekend met het eigen risico wat normaal € 385,- is maar door u verhoogd kan zijn.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Motormuisje schreef:Goedenavond,
Al jaren verzekerd bij VGZ al jaren ook een tandartsverzekering. Ik werd altijd geholpen bij de tandheelkundige afdeling van het UMCG. Daar heb ik ook mijn (klik)gebit vandaan.

Nu na jaren, ben ik toe aan een nieuw gebit. En ook deze heb ik laten aanmeten bij het UMCG, echter... nu krijg ik ineens een rekening van €1200,=

VGZ heeft besloten geen zaken meer te doen met de tandheelkundige afdeling, zonder mij dat te melden. Al jaren verlengen ze de verzekering, maar zoiets belangrijks melden ze me niet.
Het UMCG heeft ook niet gemeld dat VGZ dit niet vergoed, dat is toch vreemd.
Wat moet ik nu doen, dit kan toch niet zomaar?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren..
Allereerst de vraag terug, wat voor een soort polis hebt u bij VGZ een gewone of een Budgetpolis.
Verder worden de kosten van een prothese( tandeloze kaak) vergoed uit de Basisverzekering en niet vanuit een tandartspolis.
En ik kom als ik een simpele zoekopdracht in Goegel neerzet toch echt een antwoord tegen. Iets met contractering.
https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Professiona ... n-VGZ.aspx

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door vroem »

Let op: de eigen bijdrages zijn per begin dit jaar veranderd. Naar een percentage van de totale klus, en dat percentage verschilt ook nog of het boven of onder is.
Als het goed is is er een machtiging aangevraagd. En krijgt pat van verzekeraar een afschrift van de machtiging. Bij zorgverleners zonder overeenkomst vergoed VGZ ook minder, wat allemaal gewoon overal vermeld staat volgens mij...
Wellicht dat uw eigen vooronderzoek tekort geschoten is.
Zorgverleners zijn niet verplicht te vermelden dat men geen overeenkomst heeft, maar de meesten doen dit toch wel.
Zo ook UMCG, ik heb het in ieder geval net zonder zoeken terug kunnen vinden op de website.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vroem schreef:Zorgverleners zijn niet verplicht te vermelden dat men geen overeenkomst heeft, maar de meesten doen dit toch wel.
Volgens mij is het wel verplicht. Bij het maken van de afspraak wordt door de zorgverlener het een en ander gecheckt. Dan kan de zorgverlener al weten dat de patient bij een zorgverzekeraar zonder contract zit.

Vermelding op de website geeft geen alibi om het te verzwijgen voor de patient.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Brainless »

Mathilde D. schreef:
vroem schreef:Zorgverleners zijn niet verplicht te vermelden dat men geen overeenkomst heeft, maar de meesten doen dit toch wel.
Volgens mij is het wel verplicht. Bij het maken van de afspraak wordt door de zorgverlener het een en ander gecheckt. Dan kan de zorgverlener al weten dat de patient bij een zorgverzekeraar zonder contract zit.

Vermelding op de website geeft geen alibi om het te verzwijgen voor de patient.
Je krijgt elk jaar de nieuwe voorwaarden toegestuurd (vaak per mail) en daar staat ook al in waar je op moet letten met het maken van nieuwe afspraken, en wat er wel en niet vergoed wordt.
Daarnaast wordt zeker niet bij elke afspraak door de zorgverlener gecheckt of deze (geheel of gedeeltelijk) wordt vergoed.

Annedien
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2016 11:24

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Annedien »

Ik denk dat er iets heel wat anders aan de hand is.

U praat namelijk over een klikgebit en deze behandeling daar moet de behandelaar altijd eerst een machtiging aanvragen.
Ze kunnen het ook doen met terugwerkende kracht. En INDIEN de verzekeraar deze behandeling machtigt, dan komt u ook te weten wat u zelf moet betalen, want niet alle tandtechnieklaboratoria hanteren dezelfde prijzen.

Dat VGZ geen contract heeft met uw behandelaar kan wel een rol spelen, maar ook dan maar een beperktere financiële vergoeding en niet niks.

Succes.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door grun »

Eerlijk gezegd kan ik de klacht van TS wel (in ieder geval gedeeltelijk) voorstellen. Helemaal als je daar al jaren patient bent en de kosten in voorgaande jaren wel vergoed werden.

De tandarts in het umcg heeft een eigen site waarop alles is te vinden, behalve dan uitgerekend met welke verzekeraars men een contract heeft. Daarvoor zou je dan naar de algemene umcg-site moeten, eerlijk gezegd zou ik ook niet op dat idee gekomen zijn. Dat kan aan mij liggen. Ik heb ook nooit het idee dat ik naar het ziekenhuis ga, de tandarts daar zit in een losstaand gebouw aan de rand van het enorme complex.
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... fault.aspx

Als je daar voor een afspraak bij de tandarts komt, moet je de barcode op de afspraakbrief voor een scanner houden waarna niet alleen de desbetreffende afspraak, maar ook je hele personalia inclusief verzekeraar op een scherm verschijnt. Na bevestiging van de afspraak neem je plaats in de wachtkamer en wordt je door de behandelaar opgehaald.
Zelf ben ik daar ook patient maar heb geen aanvullende verzekering. Ik weet dus heel goed dat ik alles zelf moet betalen. Toch staat op dat aanmeldscherm bij de scanner alleen maar bij welke verzekeraar je verzekerd bent. Misschien was het een kleine moeite geweest om daar dan meteen een waarschuwing bij te zetten: Let op! Uw verzekeraar heeft dit jaar geen contract met uw tandarts. Of woorden van dergelijke strekking.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Dirkie »

grun schreef:Toch staat op dat aanmeldscherm bij de scanner alleen maar bij welke verzekeraar je verzekerd bent. Misschien was het een kleine moeite geweest om daar dan meteen een waarschuwing bij te zetten: Let op! Uw verzekeraar heeft dit jaar geen contract met uw tandarts. Of woorden van dergelijke strekking.
Of kies gewoon een verzekeraar die doet wat een verzekeraar moet doen, namelijk verzekeren. En niet een die ook nog eens voorschrijft bij wie je een behandeling moet laten doen. Ik kies namelijk liever zelf mijn behandelaar.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door grun »

Dirkie schreef:Of kies gewoon een verzekeraar die doet wat een verzekeraar moet doen, namelijk verzekeren. En niet een die ook nog eens voorschrijft bij wie je een behandeling moet laten doen. Ik kies namelijk liever zelf mijn behandelaar.
Logisch, maar dergelijke verzekeringen zijn duurder. Het gaat ook alleen maar om de budgetpolis van VGZ die bepaalde handelingen niet vergoed, voor de gewone (lees: duurdere) polissen van VGZ geldt deze beperking niet. Ik weet niet waarom TS voor de huidige polis gekozen heeft.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door vroem »

grun schreef:
Dirkie schreef:Of kies gewoon een verzekeraar die doet wat een verzekeraar moet doen, namelijk verzekeren. En niet een die ook nog eens voorschrijft bij wie je een behandeling moet laten doen. Ik kies namelijk liever zelf mijn behandelaar.
Logisch, maar dergelijke verzekeringen zijn duurder. Het gaat ook alleen maar om de budgetpolis van VGZ die bepaalde handelingen niet vergoed, voor de gewone (lees: duurdere) polissen van VGZ geldt deze beperking niet. Ik weet niet waarom TS voor de huidige polis gekozen heeft.
Die polissen zijn duurder, maar nauwelijks duurder, en worden goedkoper (ook dan een qua premie goedkopere polis) naarmate je meer/vaker behandelingen nodig hebt van niet gecontracteerde zorgverleners, wat steeds vaker en vaker voor zal komen. Meer en meer zorgverleners zien het licht en hebben door dat zorgverzekeraars steeds vaker op hun stoel gaan zitten, en beperkingen stellen bij behandelingen die niet in het belang van patient zijn..

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Dirkie »

grun schreef:
Dirkie schreef:Of kies gewoon een verzekeraar die doet wat een verzekeraar moet doen, namelijk verzekeren. En niet een die ook nog eens voorschrijft bij wie je een behandeling moet laten doen. Ik kies namelijk liever zelf mijn behandelaar.
Logisch, maar dergelijke verzekeringen zijn duurder. Het gaat ook alleen maar om de budgetpolis van VGZ die bepaalde handelingen niet vergoed, voor de gewone (lees: duurdere) polissen van VGZ geldt deze beperking niet. Ik weet niet waarom TS voor de huidige polis gekozen heeft.
Dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Misschien iets meer betalen en dan zelf de vrijheid van eigen keuze hebben of iets minder en geen vrijheid van eigen keuze hebben. En waarschijnlijk ben je over het gehele haar toch weer duurder uit met een goedkope verzekering.
En die verzekeringen zijn overigens niet altijd duurder. Probleem is wel dat je deze verzekeraars meestal niet vind op de (gesponsorde) vergelijkings sites. Daar vindt je meestal de grote bovenaan. Ik ben zelf verzekerd bij de verzekeraar die de premie als eerste bekend maakt, de premie voor volgend jaar verlaagd heeft en ook het eigen risico met 10 euro verlaagd heeft. En die komt ook nog eens goed uit de 'test' van de Consumentenbond las ik vanmorgen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door grun »

vroem schreef: Die polissen zijn duurder, maar nauwelijks duurder, en worden goedkoper (ook dan een qua premie goedkopere polis) naarmate je meer/vaker behandelingen nodig hebt van niet gecontracteerde zorgverleners, wat steeds vaker en vaker voor zal komen. Meer en meer zorgverleners zien het licht en hebben door dat zorgverzekeraars steeds vaker op hun stoel gaan zitten, en beperkingen stellen bij behandelingen die niet in het belang van patient zijn..
Ik heb deze quote nu een keer of tien gelezen, maar het kwartje wil hier nog niet echt vallen. Hoe kan een polis met keuzevrijheid, waarbij dus ook zorgkosten (geheel of gedeeltelijk) vergoed worden bij zorgverleners waarmee geen contract is, goedkoper worden naarmate je meer zorg nodig hebt? Ik zou eerder verwachten dat het juist minder zou moeten zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door vroem »

het is toch vrij makkelijk hoor: een zorgverzekeraar met vrije artsenkeuze kent geen belemmering bij vergoedingen , die vergoeden in de regel gewoon de door NZA bepaalde tarieven, of bij vrije tarieven een redelijk gemiddelde waar je in de meeste gevallen goed mee wegkomt.
Op het moment dat er een overeenkomst verzekeraar/zorgverlener noodzakelijk is vanuit de polisvoorwaarden mag de zorgverzekeraar minder vergoeden, ik meen 80% ipv 100 van het in hun overeenkomsten bepaalde/ overeengekomen tarief.

theoretisch rekenvoorbeeld: zeg een behandeling van 1600,-. verzekeraar met vrije keuze vergoed 100%
zorgverzekeraar die overeenkomst verplicht stelt is met gecontracteerde zorgverlener 1500,- vergoeding overeengekomen ipv tarief van 1600.
wanneer je dan naar de zorgverlener zonder contract moet gaan of wil gaan krijg je 80% van 1500 vergoed, dus zelf te betalen 400,-
(20% van 1500 en het al aanwezige verschil in vergoeding zorgverzekeraar tov tarief van 100)

Nu liggen rekensommetjes per situatie en soort behandeling anders natuurlijk, maar wanneer je bedenkt dat een verzekering met vrije keuze in zorgverlener met hooguit de eis dat zorgverlener bij een door zorgverzekeraar erkende beroepsvereniging aangesloten moet zijn (wat de meeste om allerlei praktische redenen zoals aansluiting bij klachtencommissie bv wel zijn) meestal nog geen 10,- per maand duurder is, vaak minder, dan kan dat verschil zodra er iets nodig is snel terug verdient zijn.
Er zijn meer en meer zorgverleners mn in de fysiotherapie die eindelijk inzien dat alle beperkingen en eisen die zorgverzekeraars opleggen ten koste gaan van daadwerkelijke behandeltijd en behandeling en dus goed en blijvend herstel patient in de weg beginnen te staan of dat al doen. En dat herstel , dat is net hetgeen waar je als zorgverlener voor staat. Niet aangaan overeenkomst met zorgverzekeraar is dan een logische gevolgtrekking.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door grun »

Bedankt voor de toelichting, ik hoop dat ik het nu snap.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door vroem »

anders gerust vragen hoor!

Speedy123
Berichten: 1725
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Motormuisje schreef:Goedenavond,
Al jaren verzekerd bij VGZ al jaren ook een tandartsverzekering. Ik werd altijd geholpen bij de tandheelkundige afdeling van het UMCG. Daar heb ik ook mijn (klik)gebit vandaan.

Nu na jaren, ben ik toe aan een nieuw gebit. En ook deze heb ik laten aanmeten bij het UMCG, echter... nu krijg ik ineens een rekening van €1200,=

VGZ heeft besloten geen zaken meer te doen met de tandheelkundige afdeling, zonder mij dat te melden. Al jaren verlengen ze de verzekering, maar zoiets belangrijks melden ze me niet.
Het UMCG heeft ook niet gemeld dat VGZ dit niet vergoed, dat is toch vreemd.
Wat moet ik nu doen, dit kan toch niet zomaar?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren..
Hoe kan uw verzekeraar u melden dat ze geen zaken meer doen met het UMCG wanneer u ze niet op de hoogte stelt van een voorgenomen behandeling? Het is echt de normale praktijk om eerst contact met uw verzekeraar op te nemen, Dit staat ook duidelijk vermeldt in de polsivoorwaarden en op de website van uw verzekeraar (geldt overigens voor alle verzekeraars).

Overigens behoort de rekening niet meer dan het verschil te zijn tussen de vergoeding die normaliter aan een contract partij betaald wordt en de daadwerkelijke rekening. Ik raad u aan dat echt goed te controleren zodat u niet teveel betaald. Het kan zomaar zijn dat het verschil helemaal niet zo groot is, 1200 euro lijkt mij echt veel te hoog, ik kan me haast niet voorstellen dat het prijsveschil echt zo groot is tussen het UMCG en een instelling met wel een VGZ contract.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door vroem »

1200,- zijn ongeveer de kosten voor een nieuwe gebitsprothese. Echter: wat ik mis in het verhaal over de rekening: wellicht heeft behandelaar gewoon de totale rekening gestuurd , en moet TS deze zelf indienen bij verzekeraar om vergoeding te krijgen. Aangezien TS echter zich verder niet meer meldt is dat allemaal gissen. Er mist vrij veel info om een goed antwoord te kunnen geven. Alle kanten/opties zijn inmiddels wel al langs gekomen. Alleen een update van kant TS zou fijn zijn. Al was het alleen al uit fatsoen...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: VGZ weigert tandheelkundige afdeling UMCG

Ongelezen bericht door grun »

De facturen van het CTM worden allemaal via FaMed afgehandeld. Volgens mij controleren die zelf al of er iets bij de verzekeraar te halen valt. Opgemerkt zij nog dat de tarieven van het CTM ongeveer 25% lager liggen dan de vastgestelde tarieven (onderwijskorting noemen ze dat), vanwege de afwijkende werkwijze.

Bij een gewone tandarts is controle en mondreiniging meestal maar 1 afspraak, bij het CTM zijn dat er twee, op verschillende dagen. Daarnaast worden de behandelingen ingepast in het lesrooster van de tandartsen-in-opleiding, Als bijvoorbeeld 'gaatjes vullen' op het lesrooster staat voor dinsdagmiddag en vrijdagmorgen, dan zijn dat ook de enige twee dagdelen waarop je daarvoor terecht kunt. (Dit geldt niet voor acute pijnklachten, dan kun je vrijwel onmiddellijk geholpen worden.)
In het begin is het als nieuwe patient wel even wennen, maar zodra je die fase gepasseerd bent, is het een prima tandarts. Er is geen enkele tijdsdruk bijvoorbeeld. Een gewone tandarts doet 20 minuten over het vullen van een gaatje, het CTM trekt daar rustig twee uur voor uit.

Gesloten