LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over aansprakelijkheidsverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
truus 56

Vraag over aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door truus 56 »

Ik vroeg me af of een verzekeringsmaatschappij kan bepalen dat je een schade die bij jou thuis word veroorzaakt door een derde zelf moet claimen bij je eigen inboedelverzekering terwijl de derde een eigen wettelijk aansprakelijkheidsverzekering heeft.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 dec 2015 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast.

tijger1

Re: Vraag over aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nee, dat kan die verzekeraar niet bepalen. Maar er is wel wat voor te zeggen. Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt alleen maar de waardevermindering door de schade of de dagwaarde, van de beschadigde goederen, als reparatie niet mogelijk is. Uw eigen inboedelverzekering KAN, hoeft niet, een ruimere dekking hebben.

Maar niet elk persoon heeft een inboedelverzekering en ook niet elke schade is gedekt op de eigen inboedelverzekering.

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

truus 56 schreef:Ik vroeg me af of een verzekeringsmaatschappij kan bepalen dat je een schade die bij jou thuis word veroorzaakt door een derde zelf moet claimen bij je eigen inboedelverzekering terwijl de derde een eigen wettelijk aansprakelijkheidsverzekering heeft.
Een schade die iemand anders bij jou thuis veroorzaakt, moet nog altijd de veroorzaker betalen.
Met of zonder aansprakelijksheidsverzekering.

tijger1

snuffel1 schreef:Schade die in uw woning is toegebracht dient u bij uw eigen inboedelverzekeraar in te dienen, zij gaan uw schade vergoeden en dienen later een claim in bij de veroorzaker.

Dat is de vraag nog maar, niet elke schade aan een inboedel is gedekt op een inboedelverzekering en niet iedereen heeft een inboedelverzekering.

Stel dat iemand een glas wijn uit zijn handen laat vallen op een bank of het tapijt. Een gewone inboedelverzekering dekt dat niet.

stefanhouterman

snuffel1 schreef:Schade die in uw woning is toegebracht dient u bij uw eigen inboedelverzekeraar in te dienen, zij gaan uw schade vergoeden en dienen later een claim in bij de veroorzaker.
Als iemand een schade in mijn huis veroorzaakt, dan is hij/zijn aansprakelijk.
Mij mag het worst zijn, of de veroorzaker verzekerd is, ik stel hem /haar aansprakelijk.
Mijn verzekeringen hebben niets mee te doen, want zoals tijger al vermeld heeft, heeft niet iedereen een inboedel verzekering.

stefanhouterman

snuffel1 schreef:Even hypothetisch, malle Sjakie komt bij mij op visite hij is wat uitbundig en gooit een vaas om en natuurlijk vind ik dat niet leuk. Sjakie is WA verzekerd want Sjakie heeft schade toe gebracht aan mijn inboedel die uiteraard al door mij verzekerd is. Ik kan dan niet anders dan mijn verzekeraar inschakelen en het gebeurde voorleggen maar niet Sjakie's WA verzekering ook nog aansprakelijk stellen om de dood eenvoudige reden dat slechts één verzekeraar uitkeert.
Ik stel Sjakie aansprakelijk, die dan op zijn buurt de WA verzekering inschakelt.

Intussen deze procedure al vaker toegepast, zonder mijn verzekering in te schakelen.

Nog altijd keurig opgelost.

stefanhouterman

snuffel1 schreef:I rest my case want iedereen die bij mij op visite komt hoeft niet bang te zijn een claim aan de broek te krijgen voor de schade die ze per ongeluk veroorzaken.
Off topic, nu weet ik ook waarom veel mensen geen vrienden meer hebben want die vrienden zijn het zat om in de porseleinen kast van een ander rond te lopen.
Blijkbaar begrijp je het toch niet!

Bij mij krijgt niemand een claim aan zijn broek.

Die gevallen die gebeurd zijn, hebben kinderen veroorzaakt en dat is dan wederzijds, want ook mijn kinderen maken brokken.
En niet alle schades worden bij de verzekering gemeld!

Ik wil dan wel muisje spelen, als je bij ieder schade jou verzekering inschakelt, hoelang je nog bij deze verzekering verzekerd bent.

stefanhouterman

snuffel1 schreef:@stefanhouterman, het is ook niet persoonlijk bedoeld maar ik word er wat kriegel van omdat iedereen maar denkt een ander aansprakelijk te kunnen stellen voor iets waar ze zelf al voor voor verzekert zijn.
En dan nog in de polisvoorwaarden staat duidelijk omschreven wat de verzekerde moet ondernemen als er schade aan de inboedel ontstaat maar die leest niemand toch.
Als iedere schade door de beschadigde via zijn/haar inboedelverzekering gemeld wordt, kan ik begrijpen waarom de premie´s zo hoog zijn.
Schade aan de inboedel ja, mits hij niet veroorzaakt is door iemand anders.

tijger1

snuffel1 schreef:@stefanhouterman, het is ook niet persoonlijk bedoeld maar ik word er wat kriegel van omdat iedereen maar denkt een ander aansprakelijk te kunnen stellen voor iets waar ze zelf al voor voor verzekert zijn.
En dan nog in de polisvoorwaarden staat duidelijk omschreven wat de verzekerde moet ondernemen als er schade aan de inboedel ontstaat maar die leest niemand toch.
Maar bent u dan verzekerd voor het omvallen van een vaas en de daardoor veroorzaakte schade? Dan moet u wel een all-risk dekking hebben met ook nog vaak ern eigen risico. En als u op die verzekering te vaak een schade claimt, zegt de verzekeraar uw verzekering op.

En het gaat altijd om per ongeluk veroorzaakte schade, want als de veroorzaker het expres doet, is hij wel aansprakelijk, maar keert zijn aansprakelijkheidsverzekering niets uit.

Als er brand uitbreekt in een woonhuis en die brand slaat over naar de buren, dan keert een aansprakelijkheidsverzekering helemaal niets uit aan de buren.

stefanhouterman

@snuffel

Heb net mijn polisvoorwaarden nagelezen en kan helaas niets vinden, zoals je hier schrijft.

Misschien kan je een onderbouwing laten lezen, misschien doen wij het dan al jaren verkeert, alleen heeft nog niemand ons attent op gemaakt.

tijger1 schreef: Maar bent u dan verzekerd voor het omvallen van een vaas en de daardoor veroorzaakte schade? Dan moet u wel een all-risk dekking hebben met ook nog vaak ern eigen risico. En als u op die verzekering te vaak een schade claimt, zegt de verzekeraar uw verzekering op.

Mee eens, zoals ik eerder heb geschreven.
Ik wil dan wel muisje spelen, als je bij ieder schade jou verzekering inschakelt, hoelang je nog bij deze verzekering verzekerd bent.

tijger1

Uiteraard staat er in de polisvoorwaarden duidelijk omschreven wat je moet doen als er schade onstaat, maar er staat echt nergens dat als een ander die schade veroorzaakt heeft, je die toch masr bij je eigen verzekeraar moet claimen, om te voorkomen dat de veroorzaker aangesproken wordt.

stefanhouterman

tijger1 schreef:Uiteraard staat er in de polisvoorwaarden duidelijk omschreven wat je moet doen als er schade onstaat, maar er staat echt nergens dat als een ander die schade veroorzaakt heeft, je die toch masr bij je eigen verzekeraar moet claimen, om te voorkomen dat de veroorzaker aangesproken wordt.

Ja, zo ken ik het ook, daarom mijn vraag aan snuffel, of hij dit kan onderbouwen.
Zoals ik eerder schreef, zou ik het dan steeds verkeerd hebben gedaan en niemand heeft mij attent gemaakt.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

de enige reden waarom je dit in eerste instantie bij je eigen verzekering moet "MELDEN" is heel simpel.

Om te voorkomen dat je dezelfde schade 2 keer kan/gaat claimen. Daarom worden ook originele nota's gevraagd....

Je eigen maatschappij wijst de schade af=> jij stelt de veroorzaker aansprakelijk en eist je geld van hem. deze kan op zijn beurt dan zijn AVP proberen aan te spreken. Wijst die de aansprakelijkheid of dekking af dan moet de veroorzaker zelf betalen.

Jouw maatschappij betaald wel?=> zij stellen de veroorzaker aansprakelijk en verhalen het via hem.

Dus, niet moeilijk doen en iig melden bij je eigen maatschappij.

tijger1

@frantic2

Dat "moet" dus helemaal niet, want als je de veroorzaker aanspreekt, zal die ook de originele nota's willen hebben. Twee keer claimen is fraude.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

truus 56 schreef:Ik vroeg me af of een verzekeringsmaatschappij kan bepalen dat je een schade die bij jou thuis word veroorzaakt door een derde zelf moet claimen bij je eigen inboedelverzekering terwijl de derde een eigen wettelijk aansprakelijkheidsverzekering heeft.
Aangezien er zoveel waarheden op dit forum worden verkondigt zou ik even kontakt opnemen met mijn tussenpersoon die uw verzekeringen regelt. Deze zal u van kundig advies kunnen voorzien.

stefanhouterman

Frantic2 schreef:de enige reden waarom je dit in eerste instantie bij je eigen verzekering moet "MELDEN" is heel simpel.

Om te voorkomen dat je dezelfde schade 2 keer kan/gaat claimen. Daarom worden ook originele nota's gevraagd....

Je eigen maatschappij wijst de schade af=> jij stelt de veroorzaker aansprakelijk en eist je geld van hem. deze kan op zijn beurt dan zijn AVP proberen aan te spreken. Wijst die de aansprakelijkheid of dekking af dan moet de veroorzaker zelf betalen.

Jouw maatschappij betaald wel?=> zij stellen de veroorzaker aansprakelijk en verhalen het via hem.

Dus, niet moeilijk doen en iig melden bij je eigen maatschappij.
Onzin, zoals ik al eerder geschreven heb, zijn nog nooit schades bij mijn verzekeraar gemeld.

Dus nog nooit heeft een maatschappij mij attent gemaakt, om deze schade eerst bij mijn verzekeraar te melden.
Deze heeft ook niets met de schade te doen, maar de veroorzaker.

Moeilijk doe je zelf, om een schade via een omweg te claimen.

Geen wonder. dat de premie´s omhoog gaan.

Over de originele nota, heeft Tijger al geschreven, dus dat is ook onzin!

Gesloten