LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over ongevallen overlijdensverzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Carlaa

Vraag over ongevallen overlijdensverzekering.

Ongelezen bericht door Carlaa »

Hallo, ik heb ongeveer 10 jaar geleden een ongevallen overlijdensverzekring afgesloten.
Daar heb ik toen een polis van ontvangen die ik nu niet meer heb.

Nu is het zo dat ik dus al 10 jaar lang ieder maand 5 euro premie betaal voor deze verzekering.
Maar in die 10 jaar heb ik nog nooit een nieuwe polis of andere documenten van deze verzekering ontvangen.
Mijn vraag is mag een verzekeringsmaatschappij dit ieder jaar zonder akoord van de verzekerde gewoon stilzwijgend deze verzekering verlengen.
zonder ieder jaar een nieuwe polis of voorwaarden naar de verzekerde te sturen.

Ik had het al veel eerder op moeten zeggen want het is voor mij een overbodige verzekering, maar het is een vrij klein bedrag wat iedere maand word afgeschreven en ik heb het daarom nooit verder uitgezocht.

Ik heb de maatschappij hierover aangeschreven om eerst te vragen waarom dit bedrag dus ieder maand van mijn rekening werd afgeschreven omdat ik er geen idee meer van had waarvoor ik dit altijd betaald heb.

De maatschappij laat weten dat ik niet gebonden ben aan een contract en het per direct op kan zeggen als ik dat wil.
Maar als ik al die jaren nooit een contract of polis heb gehad en hier nooit toestemming voor heb gegeven heb ik dan geen recht op restitutie van premiegeld?

Ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vragen weet.
Alvast bedankt

Henny E

Re: Vraag over ongevallen overlijdensverzekering.

Ongelezen bericht door Henny E »

Hallo Carlaa,

Een polis kan altijd zoek raken of op andere wijze verloren gaan.
Je kunt dan ook zonder meer een kopie-polis opvragen bij de maatschappij.
Men is echter niet verplicht om deze gratis te verstrekken. De ene maatschappij doet dat wel de andere niet.
Mijn vraag is mag een verzekeringsmaatschappij dit ieder jaar zonder akoord van de verzekerde gewoon stilzwijgend deze verzekering verlengen.
Dat accoord van jouw kant is er wel degelijk:Dat staat in de polisvoorwaarden die je bij het afsluiten, samen met de polis, ontvangen hebt. Hier staat ook in vermeld hoe je de verzekering kunt royeren.
Totdat jij de verzekering opzegt (of tot de event. vooraf bepaalde einddatum) of in geval van uitkering,blijft de maatschappij gewoon afschrijven. Krachtens de polisvoorwaarden, waar jij accoord mee bent gegaan, mag de maatschappij dit doen.
zonder ieder jaar een nieuwe polis of voorwaarden naar de verzekerde te sturen.
De maatschappij is hier alleen toe verplicht indien óf de verzekering zelf óf de polisvoorwaarden gedurende de looptijd wijzigt cq. wijzigen.
Anders niet.
Maar als ik al die jaren nooit een contract of polis heb gehad en hier nooit toestemming voor heb gegeven heb ik dan geen recht op restitutie van premiegeld?
Jij hebt wel degelijk toestemming gegeven: Zie boven.
Recht op premierestitutie heb je in geen geval. De maatschappij heeft immers risico gelopen:Indien jij tengevolge van een gedekt evenement zou zijn overleden, zou de maatschappij hebben moeten uitkeren.
Ongeacht of jouw nabestaanden wel of geen polis kunnen overleggen.
(note: Dit gebeurt met de regelmaat van de klok !!)
Ook zonder dat jij een polis hebt blijft de verzekering in stand: Een polis is slechts een schriftelijk bewijs van verzekering voor JOU en niet voor de maatschappij.

Je had dus wel een polis + voorwaarden, maar deze zijn zoekgeraakt.
Dat is in feite jouw probleem en niet van de maatschappij.
Gauw opzeggen dus, als je dat wilt.

Ik hoop hiermede een antwoord op je vraag te hebben gegeven.

M.v.g.
Henny E.
======

Carlaa

Re: Vraag over ongevallen overlijdensverzekering.

Ongelezen bericht door Carlaa »

Bedankt voor je antwoord Henny,

Ik weet nu waar ik aan toe ben.
Zoals gezegd was verzekering overbodig, en ik had het gewoon veel eerder op moeten zeggen maar dat is er altijd bij gebeleven.

Het kwam alleen een beetje vreemd over in al die jaren nooit een polis of contract te hebben gezien.

Inmiddels heb ik de verzekering schriftelijk opgezegd.

Nogmaals bedankt, topic kan wat mij betreft dicht of slotje op omdat antwoord gegeven is.

Gesloten