LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Benjaman
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2016 08:41

Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door Benjaman »

Ik ben 3 weken geleden in een file van achteren aangereden door een 'whatsappende' bestuurder, die vol gas op mij inreed zonder te remmen. De achterzijde van de wagen is uiteraard flink beschadigd, maar de voorkant ook. Vanwege de klap ben ik zo ver naar voren geschoten dat ik in de trekhaak van de voorganger terecht kwam.

Nu is na 3 weken de schade taxatie eindelijk gestart en krijg ik te horen dat de taxateur van de verzekeraar van de tegenpartij alleen de achterkant 'kan' taxeren, omdat de taxatie en afhandeling van de voorkant door mijn eigen verzekeraar geregeld moet worden. Ik ben daarover natuurlijk nogal verbaasd en vraag me af of dit klopt.

Het voelt in ieder geval niet juist dat ik, als partij die geen schuld heeft bij dit ongeval, kosten moet maken (eigen risico) voor het herstellen van schade van een ongeluk dat door een ander is veroorzaakt.

Is dit weer een van de vele vreemde eigen regels van verzekeraars?
En zo ja, wat kan ik hier aan doen?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door puma73 »

Nee hoor, dit is volkomen normaal, u bent verantwoordelijk voor de schade aan de achterkant van de auto voor u. Daaruit volgt dat de schade aan uw voorkant voor uw eigen rekening komt. Dit is niks nieuws.

Benjaman
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2016 08:41

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door Benjaman »

@puma73, Dat het niets nieuws is is geen argument natuurlijk. Kunt u misschien uitleggen wat er zo logisch is aan deze regel? Ik snap er niets van. Mij lijkt het volgende logisch:
Die gene die schade berokkend bij een ander en derden, draait op voor de schade. Lijkt me overduidelijk en laat niets ter discussie over. Nu moet degene die geheel buiten zijn schuld om betrokken raakt bij een ongeluk gaan betalen voor schade. Dat klopt natuurlijk niet.

Benjaman
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2016 08:41

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door Benjaman »

Ik heb net ook met enkele verzekeraars contact gehad. Die vonden het gelukkig ook een wat vreemde situatie. De verzekeraars leggen het zo uit:

1. Als bij stilstand de auto wordt doorgedrukt in de opvolgende auto, dan dient de schade geheel vergoed te worden door de veroorzakende partij. Zowel de achterkant, als de voorkant.
2. Als de auto rijdend wordt aangereden en het aannemelijk is dat er te weinig afstand is gehouden tussen u en de voorganger, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de schade aan de voorkant van uw auto.

Bij mij is situatie 1 van toepassing, dus het lijkt me dat de verzekeraar van de tegenpartij niet moeilijk mag gaan doen en het gewoon geheel moet vergoeden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door berndv »

jouw verzekeraar zal in eerste instantie dan de andere partij aansprakelijk moeten stellen voor de schade aan jouw voorkant. Het is dan aan de verzekeraar van de achteroprijdende partij om hier dan vervolgens wel of geen aansprakelijkheid in te erkennen.

BL2
Berichten: 5012
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door BL2 »

....enkele verzekeraars.....
Belangrijk lijkt me wat je EIGEN verzekering zegt in deze.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door witte angora »

Meestal is het zo geregeld:

Jij wordt aansprakelijk gesteld voor de schade van je voorganger. Immers, jij was degene die bovenop de trekhaak knalde. Deze schade, inclusief jouw schade aan de voorkant, kun je vervolgens verhalen op degene die bij jou achterop is geknald, samen met je eigen schade aan de achterkant. Dit omdat de schade van jouw voorligger en je schade aan de voorkant het gevolg is van de botsing aan de achterkant. Een vervolgschade zeg maar.

Hou even je no-claim in de gaten, dat je er niet op achteruit gaat doordat je een deel ervan kwijt raakt.

stofzuigertje

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bovenstaande klopt, de achterste moet mits alle andere stil stonden alles betalen, maar heb je het wel goed ingevuld?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door berndv »

snuffel1 schreef:Bent u slechts WA verzekerd dan zal u zelf uw schade die aan de voorzijde is ontstaan moeten gaan verhalen.
In dat geval moet ts zelfs de eigen schade aan de achterkant zelf gaan verhalen op de tegenpartij.

Heb hetzelfde afgelopen december gehad. Van achteren aangereden voor een stoplicht, ik stond stil, maar naast mijn auto die doorgeschoven is naar mijn voorligger, nog 2 auto's verder schade. "Gelukkig" was mijn auto total-loss en was het niet zozeer onderscheid maken tussen schade voor of achter, ik heb zonder vermindering de totale waarde van de auto verhaald. Van de schade van mijn voorligger(s) heb ik zelf nooit iets weer gehoord, dat is allemaal door de verzekeraars onderling opgelost. Mijn eigen schade heb ik zelf moeten verhalen op de tegenpartij.

stofzuigertje

Re: Vreemde verzekeringsregels bij kop-staartbotsing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Achterste betaald alles mits je 1 stilstaat 2 alle voertuigen vermeld in juiste volgorde.

Op het standaard formulier passen er maar 2... dus teken meerdere vakjes met kenteken en rijrichting....
Meld ook wie er reed, behalve achterste en je hoeft bij stilstand niet op rem te trappen, mag wel,
en dat laatste kan meer schade voorkomen als je het ziet of hoorde.

Door dat laatste bleef mijn voorbumper schadevrij.....
Ik was voorste en door juist doorgeven is alles opgelost.

Wel zaten er enkele tussen die het fout invulde en niet alle voertuigen melde en daarom eerst beperkt of niets kregen.

Gesloten