LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanbetalingsregistratie autoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
XunXa

Wanbetalingsregistratie autoverzekering

Ongelezen bericht door XunXa »

Zit met het feit dat ik geregistreerd sta als wanbetaler in het systeem van de verzekeraars.

Wat is er gebeurd; ik ben 1 maandpremie vergeten te betalen; toen ik daar achterkwam heb ik deze samen met de premie voor de maand volgend op betaald.

Bij aanvang van de verzekering heb ik een machtiging tot automatische incasso afgegeven op het aanvraagformulier van de verzekeraar. Ondanks die machtiging bleef ik maar elke maand acceptgiro's van de tussenpersoon ontvangen. De eerste betaling die fout is gegaan was in de zomer toen ik op vakantie was.

Ik heb toen contact via email met de tussenpersoon opgezocht en aangegeven dat ik voor automatische incasso had getekend. Kreeg daarop een vaag berichtje terug dat deze niet goed leesbaar was. Ik had destijds bij de aanvraag van de verzekering, het aanvraagformulier ingevuld en digitaal teruggestuurd. Het aanvraagformulier is zeer goed leesbaar. Ik gaf aan dat de machtiging heel goed te lezen valt.
Het rekeningnummer en ondertekening is gewoon duidelijk te lezen.
Kreeg weer een bericht terug, ja de machtiging is getekend op een aanvraagformulier van de verzekeraar. Vaag. U bent toch gevolmachtigd agent van die verzekeraar?
Afijn, ik had geen zin om daar nog verder op in te gaan, dus ik vroeg om een machtigingskaart van die tussenpersoon. Die kreeg ik en weer ondertekend retour gezonden aan de tussenpersoon.
De maanden daarop bleef ik acceptgiro's ontvangen die ik ook gewoon bleef betalen.
Vervolgens weer telefonisch contact opgezocht. Waarom blijft u mij acceptgiro's sturen want ik heb tweemaal een machtiging verstrekt om automatisch te betalen elke maand. Ja, foutje, niet goed verwerkt in ons systeem. Oké, ze zouden het gaan corrigeren. Niet dus, de maand daarop kreeg ik weer een acceptgiro. En de maand daarna ook weer. Weer gebeld, luister mensen, incasseer die premie nou gewoon een keer. Ik kreeg toen ineens te horen dat die machtiging nooit ontvangen is. Terwijl ze de vorige zeiden dat ze het niet goed in hun systeem hadden verwerkt. Ik was het op dat moment zat en dacht blijf maar lekker die acceptgiro's sturen.

Totdat het afgelopen maand fout is gelopen. Ik ben een maand vergeten te betalen. Ik heb verder ook geen herinnering ontvangen. De premie heb ik samen met de premie van die maand overgemaakt.

Geen reactie, dus ik dacht dat het wel goed zou komen.
In de tussentijd kon ik via mijn werkgever een gunstige verzekering afsluiten. Het nieuwe jaar zou bijna aantreden, en ik dacht tja, eens kijken of ik met ingang van het nieuwe jaar een goedkopere verzekering kan afsluiten. Dus ik heb contact opgezocht met de tussenpersoon en aangegeven dat ik via mijn werkgever een goedkopere verzekering kan afsluiten en of ik mijn huidige verzekering kan opzeggen.
Dat kon maar alleen per premievervaldatum van de polis. Vreemd, want ik zou toch zweren dat je een verzekering wettelijk kon opzeggen na 1 jaar met een opzegtermijn van 1 maand. Daar kreeg ik geen antwoord op. Wel een opmerking dat een maandpremie niet betaald was. Die was wel betaald, maar vergeten om op tijd te betalen. Die heb ik samen met de premie voor deze maand betaald, zei ik tegen hem. Oh, oh, oké, dan zal het wel goed zijn, kreeg ik te horen.

In het nieuwe jaar kreeg ik ineens een herinnering van die tussenpersoon over die maand. Samen met een acceptgiro voor de maand januari. De herinnering gaat over de maand november(!).
Ik dacht het zal wel, premie is betaald.
Een paar dagen later ontving ik een aangetekend schrijven van de tussenpersoon.
Polis wegens wanbetaling geroyeerd en de maatschappij accepteert de 2 maandpremies niet meer.
Die zullen zij terug gaan storten. De tussenpersoon dus.
Contact opgezocht met de verzekeraar en gevraagd wat er aan de hand was.
Zij hadden 2 maandpremies niet gekregen en daardoor is de polis geroyeerd.
Over die opmerking dat de maatschappij de premies niet zou accepteren en aan de tussenpersoon zou hebben aangegeven deze terug te storten wisten zij niets van af. Zij hebben geconstateerd dat er voor de tweede keer geen premie is betaald, en dan is het conform de polisvoorwaarden zo dat de polis direct wordt geroyeerd.

Bij de royementsstukken had de tussenpersoon een nieuwe aanvraagformulier bijgevoegd. Voor een Rialto verzekering. Volgens hen kon ik bij niemand anders meer een nieuwe verzekering krijgen want ik ben een probleemgeval. Wanbetaling betekent veelal dat niemand je meer accepteert onder de normale voorwaarden. Ik stond dus ineens als wanbetaler geregistreerd. En de nieuwe premie voor mijn autoverzekering zou torenhoog zijn. Ik moest denken aan 2000 euro op jaarbasis. En zij zouden er alles aan gedaan hebben om mij ergens onder te brengen. Maar dat is niet gelukt.

Ik ben toen maar zelf gaan zoeken. Mijn eerste aanvraag werd inderdaad keihard afgewezen. Want wanbetalingsregistratie. Tweede keer was het wel raak. Ik moest de jaarpremie ineens vooruitbetalen. Maar er kwamen er wel extra kosten bij kijken. Door die registratie. Een bedrag van € 27,50
De premie viel mee. Niet eens een kwart van de reeds door de tussenpersoon aangewend bedrag.

Dus mijn auto is weer verzekerd.
Maar waar ik mee zit is het vermoeden dat ik heb hoe die tussenpersoon te werk is gegaan.
Zij dachten dat ze mij als klant zouden gaan kwijtraken. Want tja, je belt op, om te vragen of je weg kunt. Vervolgens misbruikt men het feit dat ik 1 maandpremie niet op tijd heb betaald. Dus dacht men daar, we houden die 2 maandpremies gewoon hier in huis, die polis wordt geroyeerd, en we sluiten een nieuwe post voor hem af waar we weer provisie op kunnen verdienen.

Ik heb reeds contact gezocht met het KiFid en het verhaal uitgelegd. Zij gaven aan dat ik een klacht bij die tussenpersoon moet indienen en dat zij die kosten voor hun rekening moeten nemen inzake de wanbetalingsregistratie. En daarnaast is het nog maar wachten op de boete van het RDW die hier uit voortvloeit wegens het niet verzekeren van de auto. Dat is een dikke 300 euro boete.

Wat ik dus graag zou willen weten is of het nog nut heeft om een klachtbrief te schrijven en deze voor te leggen aan de tussenpersoon. Ik denk dat ik weer nul op het rekest ga krijgen. Per slot van rekening heb ik verzuimd 1 maandpremie op tijd te betalen. Waar ik het meest mee zit is de tactiek die ze gehanteerd hebben. Zo van oh jij wilt weggaan, nou dan doen we het op deze manier om alsnog wat aan je te verdienen.

Ik ben verder geen wanbetaler. Alles verloopt via automatische incasso. Ik heb ook geen schulden of achterstallige betalingen.

sacredfour

Re: Wanbetalingsregistratie autoverzekering

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik ben in een soortgelijk geval gewikkeld. Het KIFID aanvaard alleen een klacht als de klachtenprocedure met de verzekeraar is doorlopen. Dit moet je dus wel doen, al was het alleen maar voor de formaliteit. Waarschijnlijk wordt het volgend probleem ,het weigeren van je oude verzekeraar om de roy-data door te geven voor je schadevrije jaren.
Kijk goed in de alg. voorwaarden wat er staat m.b.t. het royeren van de polis.
Bij mij stond in de alg. voorwaarden “weigeren te betalen”. Dit is dus niet het geval als je voor wat voor reden dan ook een betaling mist.
De tussenpersoon ziet zijn commissie verdwijnen en probeert je nu te dwarsbomen. Wat een zielige vertoning!

Gesloten