| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat is mijn positie?
-
toppertje77
wat is mijn positie?
hallo allen,
ik heb een openstaand saldo bij een postorderbedrijf, ik heb daarbij een verzekering die onvrijwillige werkloosheid dekt.
Begin vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen, ik was toen al verzekerd.
Ik wist echter niet dat ik gebruik kon maken van die verzekering zodat het openstaand saldo ingelost zou worden en ik geen betalingen meer hoef te doen.
Nu wordt ik in september dit jaar gebeld omdat de verzekering in een nieuw jasje is gestoken, men leest mij telefonisch voor waarvoor ik o.a. gedekt ben.
Op dat moment kom ik dus te weten dat ik al bijna anderhalf jaar betaal terwijl dat opgelost had kunnen zijn, de voorwaarden van 4 jaar terug ofzo wist ik ook niet meer uit mijn hoofd.
Schades dienen gemeld te worden binnen 4 maanden na het ontstaan van de schade, daar ben ik dus ruim overheen maar ik heb nog steeds geen baan omdat de opvang van mijn kind hoger is dan mijn inkomsten.
Ik heb dat postorderbedrijf gebeld, de situatie uitgelegd en vervolgens krijg ik via hun verzekeringspartner de papieren thuis om in te vullen.
Alle gegevens die zij nodig hebben zijn ingevuld en alle gevraagde formulieren zijn toegevoegd en teruggestuurd.
Deze week ontvang ik netjes een brief van de verzekering dat alles in goede orde is ontvangen en dat men de claim in behandeling neemt.
Bij het postorderbedrijf weten ze dat het een claim van begin vorig jaar is, bij de verzekering nu ook, kunnen zij alsnog het standpunt innemen dat de melding veel te laat binnen komt of kunnen zij gezien de situatie, uit coulance hun uitkering doen?
Wat zijn mijn mogelijkheden om tegen een eventuele afwijzing in te gaan?
Kan ik dan met mijn rechtsbijstand iets ondernemen?
Graag jullie reactie, meningen of ervaringen...
Met vriendelijke groet,
ik heb een openstaand saldo bij een postorderbedrijf, ik heb daarbij een verzekering die onvrijwillige werkloosheid dekt.
Begin vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen, ik was toen al verzekerd.
Ik wist echter niet dat ik gebruik kon maken van die verzekering zodat het openstaand saldo ingelost zou worden en ik geen betalingen meer hoef te doen.
Nu wordt ik in september dit jaar gebeld omdat de verzekering in een nieuw jasje is gestoken, men leest mij telefonisch voor waarvoor ik o.a. gedekt ben.
Op dat moment kom ik dus te weten dat ik al bijna anderhalf jaar betaal terwijl dat opgelost had kunnen zijn, de voorwaarden van 4 jaar terug ofzo wist ik ook niet meer uit mijn hoofd.
Schades dienen gemeld te worden binnen 4 maanden na het ontstaan van de schade, daar ben ik dus ruim overheen maar ik heb nog steeds geen baan omdat de opvang van mijn kind hoger is dan mijn inkomsten.
Ik heb dat postorderbedrijf gebeld, de situatie uitgelegd en vervolgens krijg ik via hun verzekeringspartner de papieren thuis om in te vullen.
Alle gegevens die zij nodig hebben zijn ingevuld en alle gevraagde formulieren zijn toegevoegd en teruggestuurd.
Deze week ontvang ik netjes een brief van de verzekering dat alles in goede orde is ontvangen en dat men de claim in behandeling neemt.
Bij het postorderbedrijf weten ze dat het een claim van begin vorig jaar is, bij de verzekering nu ook, kunnen zij alsnog het standpunt innemen dat de melding veel te laat binnen komt of kunnen zij gezien de situatie, uit coulance hun uitkering doen?
Wat zijn mijn mogelijkheden om tegen een eventuele afwijzing in te gaan?
Kan ik dan met mijn rechtsbijstand iets ondernemen?
Graag jullie reactie, meningen of ervaringen...
Met vriendelijke groet,
Re: wat is mijn positie?
Ja, zij kunnen het standpunt innemen dat de melding te laat is en dat je dus geen recht meer hebt op de claim. Ze hebben alleen aangegeven dat ze de aanvraag gaan bekijken en toetsen, ze hebben niet gezegd dat je recht hebt op een uitkering.toppertje77 schreef:kunnen zij alsnog het standpunt innemen dat de melding veel te laat binnen komt of kunnen zij gezien de situatie, uit coulance hun uitkering doen?
En ja, ze zouden ook uit coulance een uitkering kunnen doen. Maar meestal zijn dit soort verzekeringen niet heel coulant, dus reken daar niet op. Je staat volgens mij formeel ook niet heel sterk, omdat je gewoon niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Aan de andere kant, je zult wel de polisvoorwaarden moeten hebben ontvangen. Heb je die nooit ontvangen (wat ik betwijfel), dan kun je (via de rechtsbijstand?) misschien aanvoeren dat je die termijn ook niet hebt kunnen weten. En volgens mij is het nog altijd zo dat je bij verzekeringen tot 2 weken na ontvangst van de polis kunt opzeggen en dat deze dan niet ingegaan is. En dat je dus de al betaalde premie terug kunt krijgen.
Als degene die een verzekering verkoopt, het postorderbedrijf dus, verzuimd je op jouw rechten te wijzen, hebben ze hun zorgplicht verzaakt. Als je er niet uit kunt komen met het postorderbedrijf, kun je dit melden bij het Kifid. Suc6
-
stofzuigertje
1 Hoeveel rente betaalde U en wat waren de kosten van de verzekering?
2 Uitprinten bij afsluiten en altijd de voorwaarden goed lezen had te laat melden voorkomen...
3 Meestal moet je bewijzen dat het buiten jou schuld om werkloos is en je word verplicht om meestal alle werkzaamheden overal te accepteren om de schade te beperken dus ze betalen meestal maar enkele maanden.
4 Niet lenen of elders lenen is goedkoper en door deze leningen die ze erg makkelijk geven blijf je achter lopen, nu leuk maar jarenlang moet je betalen dus minder inkomen en tegen de tijd dat apparaat betaald is heb je vaak een nieuwe lening nodig omdat de levensduur vaak gelijk is aan de lening....
5 Print dus bij afsluiten altijd de dan geldende voorwaarden want nu staan meestal aangepaste online die niet voor U van toepassing zijn tenzij U ooit akkoord ging met de aanpassing.
2 Uitprinten bij afsluiten en altijd de voorwaarden goed lezen had te laat melden voorkomen...
3 Meestal moet je bewijzen dat het buiten jou schuld om werkloos is en je word verplicht om meestal alle werkzaamheden overal te accepteren om de schade te beperken dus ze betalen meestal maar enkele maanden.
4 Niet lenen of elders lenen is goedkoper en door deze leningen die ze erg makkelijk geven blijf je achter lopen, nu leuk maar jarenlang moet je betalen dus minder inkomen en tegen de tijd dat apparaat betaald is heb je vaak een nieuwe lening nodig omdat de levensduur vaak gelijk is aan de lening....
5 Print dus bij afsluiten altijd de dan geldende voorwaarden want nu staan meestal aangepaste online die niet voor U van toepassing zijn tenzij U ooit akkoord ging met de aanpassing.
Goh, zoveel wijsheid.
Ik begrijp dat het hier om een eenzijdige aanpassing gaat van de voorwaarden die je niet kende. Dat is niet zo'n probleem hoor. De gene die de verzekering afsloot, diende schriftelijk te melden wat je rechten en plichten zijn. Als ze dat verzuimd hebben te doen, blijf je in je recht staan.
Ik begrijp dat het hier om een eenzijdige aanpassing gaat van de voorwaarden die je niet kende. Dat is niet zo'n probleem hoor. De gene die de verzekering afsloot, diende schriftelijk te melden wat je rechten en plichten zijn. Als ze dat verzuimd hebben te doen, blijf je in je recht staan.
Huh?
Aanpassing van de voorwaarden,dat lees ik er niet uit terughoor.
Hij blijkt gewoon recht op uitkering gehad te hebben is het alleen vergeten te claimen omdat hijniet wist dat ie kon claimen.
Aanpassing van de voorwaarden,dat lees ik er niet uit terughoor.
Hij blijkt gewoon recht op uitkering gehad te hebben is het alleen vergeten te claimen omdat hijniet wist dat ie kon claimen.
Dus zelf thuis zitten en je kind laten opvangen is dat niet beter om zelf voor je kind te zorgen en het geld wat je bespaart gebruiken voor het aflossen.overheen maar ik heb nog steeds geen baan omdat de opvang van mijn kind hoger is dan mijn inkomsten.
Met de kinderopvangtoeslag wordt een groot deel van de kosten van de opvang vergoed. Bij een heel laag inkomen hoef je zelf maar 4,5% van de kosten te betalen, de overige 95,5% wordt vergoed. Dan moet je dus nog zo'n 25 ct per uur zelf betalen. En met een modaal inkomen hoef je ook maar iets meer dan 10% van de kosten zelf te betalen. Dat is een bedrag in de orde van grootte van tussen een halve en een hele euro per uur. Dat de opvang hoger is dan je inkomsten lijkt mij dus sterk.toppertje77 schreef:Begin vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen
....
ik heb nog steeds geen baan omdat de opvang van mijn kind hoger is dan mijn inkomsten.
Bovendien, als je begin vorig jaar bent ontslagen, dan zul je waarschijnlijk nu geen WW meer hebben, of dit zal binnenkort aflopen. Gaan werken zal dan dus sowieso wel lonen.
Als je nu nog WW zou hebben, dan zou het kunnen dat je door te gaan werken er (tijdelijk) op achteruit gaat. Maar dan zou je uurloon met je nieuwe werk veel minder moeten zijn dan je oude uurloon. Want als een WW maar 70% van je oude loon is, zal de achteruitgang in de WW meestal heel wat groter zijn dan die kosten van de kinderopvang als je weer zou werken.
-
toppertje77
ten eerste heb ik geen grote aankopen gedaan dus mijn schuld is niet hoog en ik heb geen geld uitgegeven wat ik niet heb.
ten tweede heb ik sinds mei 2008 geen ww-uitkering meer, omdat mijn partner vind dat ik beter voor ons kindje kan zorgen dan die zorg uit te besteden aan vreemden, we hebben dus al minder inkomen maar dat nemen we voor lief.
Mijn vraag is simpel, kan ik met terugwerkende kracht claimen.
Ik wist simpelweg niet dat ik daar recht op had, mijn ontslag kan ik sowieso bewijzen dus daar ligt het probleem ook niet.
Het bedrijf heeft mij in september e.e.a. uitgelegd en daaruit bleek dat ik had kunnen claimen..
Zo simpel is het, dus niet gelijk negatieve gedachtes over mij uiten, we hebben gewoon anderhalf jaar rente betaald zonder mokken of morren maar als achteraf blijkt dat het niet had gehoeven dan moet je toch proberen om er nog iets uit te halen?
Coulance is een gewoon Nederlands woord hoor, en als je netjes je plicht hebt voldaan dan moet daar toch iets mee gedaan kunnen worden.
ten tweede heb ik sinds mei 2008 geen ww-uitkering meer, omdat mijn partner vind dat ik beter voor ons kindje kan zorgen dan die zorg uit te besteden aan vreemden, we hebben dus al minder inkomen maar dat nemen we voor lief.
Mijn vraag is simpel, kan ik met terugwerkende kracht claimen.
Ik wist simpelweg niet dat ik daar recht op had, mijn ontslag kan ik sowieso bewijzen dus daar ligt het probleem ook niet.
Het bedrijf heeft mij in september e.e.a. uitgelegd en daaruit bleek dat ik had kunnen claimen..
Zo simpel is het, dus niet gelijk negatieve gedachtes over mij uiten, we hebben gewoon anderhalf jaar rente betaald zonder mokken of morren maar als achteraf blijkt dat het niet had gehoeven dan moet je toch proberen om er nog iets uit te halen?
Coulance is een gewoon Nederlands woord hoor, en als je netjes je plicht hebt voldaan dan moet daar toch iets mee gedaan kunnen worden.
Het is natuurlijk je goed recht om voor je kind te zorgen, maar je schreef zelf "ik heb nog steeds geen baan omdat de opvang van mijn kind hoger is dan mijn inkomsten". Daarmee lijkt het of je niet gaat werken omdat de opvangkosten te hoog zijn, niet dat het een eigen keuze is omdat je partner vindt dat je beter voor je kindje kan zorgen dan die zorg uit te besteden aan vreemden.
Ik denk trouwens dat één van de eisen van de verzekering is dat je WW krijgt. Dus als je dat (bewust) niet krijgt, denk ik dat je weinig kans maakt.
Ik denk trouwens dat één van de eisen van de verzekering is dat je WW krijgt. Dus als je dat (bewust) niet krijgt, denk ik dat je weinig kans maakt.
-
toppertje77
zojuist post ontvangen,
Mijn claim wordt geaccepteerd.
"Probleem" opgelost, Cardiff bedankt!
Mijn claim wordt geaccepteerd.
"Probleem" opgelost, Cardiff bedankt!
Mooi zo, Gefeliciteerd.
Zeker coulance ....?
Zeker coulance ....?