LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat is nou opstal?
Wat is nou opstal?
Wij wonen in een flat met VVE. De opstalverzekering loopt via de VVE.
Maar de hele opstalverzekering is voor mij een groot grijs gebied...
Wij hebben onze balkonvloer opgeknapt. Het was gewoon een betonnen vloer en wij hebben er een composiet vlonderplanken vloer op gelegd, zo'n 2 jaar geleden.
Nu hebben we schade door de schilders. Ik heb inmiddels contact met het schildersbedrijf maar ik vraag mij zo af, valt dit niet gewoon onder opstal?
Wat is nou opstal?
Maar de hele opstalverzekering is voor mij een groot grijs gebied...
Wij hebben onze balkonvloer opgeknapt. Het was gewoon een betonnen vloer en wij hebben er een composiet vlonderplanken vloer op gelegd, zo'n 2 jaar geleden.
Nu hebben we schade door de schilders. Ik heb inmiddels contact met het schildersbedrijf maar ik vraag mij zo af, valt dit niet gewoon onder opstal?
Wat is nou opstal?
Re: Wat is nou opstal?
Gewoon even de polis en voorwaarden van die verzekering opvragen bij de VVE, dan weet je alles.
-
Maar ja, losse vlonderplanken vallen dus niet onder 'opstal' als je het letterlijk en zwart-wit neemt.MichielFRL schreef:Alles wat vast zit aan de woning is opstal, de rest valt onder de inboedelverzekering.
Schade door derden veroorzaakt valt in de meeste gevallen niet onder uw eigen verzekering.
Ik denk in dit kader dat de vraag geteld moet worden: heeft de VVE de planken betaald, of de bewoner. Is het van de VVE, dan valt het onder opstal, is het door de bewoner zelf bekostigd, dan valt het niet onder opstal. Zeg maar dat het net zoiets is als het behang op je muren of je laminaat/vloerbedekking binnenshuis.
-
Opstal is m.i. al datgene dat vast in en aan en rondom het huis zit, waarbij je echt moet slopen om het verwijderd te krijgen.
De vlondervloer ligt los en behoort niet tot de opstal maar tot de inboedelverzekering, vlg mij.
U had de vloer beter kunnen verwijderen voor het schilderwerk.
Ze kunnen wel zeggen dat zij het afdekken----- ik had er niet op vertrouwd en had de vloer voor de zekerheid zelf verwijderd.
In uw andere topic is het e.e.a al uitgelegd immers?
Probeer het nogmaals bij de schilders of duik anders even in uw verzekeringspaperassen.
De vlondervloer ligt los en behoort niet tot de opstal maar tot de inboedelverzekering, vlg mij.
U had de vloer beter kunnen verwijderen voor het schilderwerk.
Ze kunnen wel zeggen dat zij het afdekken----- ik had er niet op vertrouwd en had de vloer voor de zekerheid zelf verwijderd.
In uw andere topic is het e.e.a al uitgelegd immers?
Probeer het nogmaals bij de schilders of duik anders even in uw verzekeringspaperassen.
De tussenvorm van opstal of inboedel is eigenaarsbelang dekking of huurdersbelang. Dat is speciaal voor zaken die tussen wal en schip kunnen raken. Denk aan verbeteringen in een badkamer die tijdens schade niet door de VVE verzekering gedekt blijken te zijn.
Hier lijkt het erop dat de schade is veroorzaakt door schilders die u aansprakelijk kan stellen. Het was hun verantwoording dat er geen verf op uw vloer terecht kwam.
Ikzelf zou bij weigering mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Daar zijn ze voor.
Hier lijkt het erop dat de schade is veroorzaakt door schilders die u aansprakelijk kan stellen. Het was hun verantwoording dat er geen verf op uw vloer terecht kwam.
Ikzelf zou bij weigering mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Daar zijn ze voor.
-
Ik denk dat dit tweede topic voor de overzichtelijkheid is. In het vorige ging het om de aansprakelijkheid van de schade. Hier gaat het om de vraag wat er precies onder opstal valt. Het gaat uiteindelijk inderdaad om dezelfde vlonderplanken, maar het zijn toch twee verschillende onderwerpen. Ook al zijn ze aan elkaar gerelateerd. Maar dan ga ik uit van mijn eigen manier van denken.
Voor de overzichtelijkheid maar even een link naar het andere topic:
viewtopic.php?f=90&t=164957&p=2284249#p2284249
Anders gaan we alhier weer alles opnieuw opschrijven, zoals over de rechtsbijstandverzekering, welke TS niet blijkt te hebben.
viewtopic.php?f=90&t=164957&p=2284249#p2284249
Anders gaan we alhier weer alles opnieuw opschrijven, zoals over de rechtsbijstandverzekering, welke TS niet blijkt te hebben.
"Nagelvast" is de officiele term om het onder de opstal te laten vallen. Ook verlijmde (bijvoorbeeld tegel) vloeren vallen hier onder. Een los gelegde houten of laminaatvloer niet.
Offtopic bijdragen door Moderatie verwijderd.
Precies. En dan is het in dit geval nog van belang of TS het op eigen houtje (buiten de VvE om) heeft gedaan of niet. Je kunt allerlei contrapties nagelvast aan de woning bevestigen maar als de verzekering niet wordt aangepast als gevolg daarvan dan heb je een leuke discussie.bprosman schreef:"Nagelvast" is de officiele term om het onder de opstal te laten vallen. Ook verlijmde (bijvoorbeeld tegel) vloeren vallen hier onder. Een los gelegde houten of laminaatvloer niet.
Gezien het grote aantal reacties weet eenieder hetgeen opstal is. Het doet in dit geval niet terzake. Uw vlonder hoort eerder bij inboedel dan opstal.
Het schildersbedrijf is allereerst aansprakelijk wanneer zij de schade hebben veroorzaakt. Zoals gezegd daarbuiten lijkt het meer op een inboedelverzekering dan opstalverzekering.
Het schildersbedrijf is allereerst aansprakelijk wanneer zij de schade hebben veroorzaakt. Zoals gezegd daarbuiten lijkt het meer op een inboedelverzekering dan opstalverzekering.
@VON84,
De schade valt niet onder de opstalverzekering maar onder de (bedrijfs-) risicoverzekering van de veroorzaker van de schade.
U zult het schildersbedrijf schriftelijk aansprakelijk moeten stellen voor de toegebrachte schade.
Het schildersbedrijf zal uw schadeclaim moeten indienen bij zijn verzekeraar.
De schade valt niet onder de opstalverzekering maar onder de (bedrijfs-) risicoverzekering van de veroorzaker van de schade.
U zult het schildersbedrijf schriftelijk aansprakelijk moeten stellen voor de toegebrachte schade.
Het schildersbedrijf zal uw schadeclaim moeten indienen bij zijn verzekeraar.