LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschade buren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Carice

Waterschade buren

Ongelezen bericht door Carice »

Hoi allemaal,

Ik hoop via deze weg de juiste informatie te verkrijgen omtrent een waterlekkage die ik bij mijn onderburen heb veroorzaakt. Het kraantje van m'n wasmachine lekte en bleef dus nadruppelen.
Na er een paar dagen tussen uit te zijn geweest, kwam ik tot de ontdekking dat mijn sloten vervangen waren. Er lag een briefje in de brievenbus dat deze door hen vervangen waren wegens de waterschade.
De onderburen blijken een schade te hebben van 5500 euro...wat ik best veel vind. Gekgenoeg heb ik zelf helemaal geen schade. Alles is direct via de plavuizen naar de onderburen gedruppeld.

De politie heeft mijn sloten laten doorboren door een slotenmaker, omdat ik ten eerste niet thuis was en ten tweede om meer waterschade te beperken.

Even ter informatie; ik heb de woning gekocht, onderburen hebben de woning gehuurd en er is een actieve VvE. Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering, opstal- en inboedelverzekering.

Mijn vraag is, moet ik hiervoor mijn aansprakelijkheidsverzekering gebruiken voor de ontstane schade bij m'n uren? En is het misschien mogelijk dat ik de kosten van de 3 sloten a 450,- ook ergens voor op kan geven of moet ik deze kosten zelf bekostigen?

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Carice

crazyme

Re: Waterschade buren

Ongelezen bericht door crazyme »

Maak je niet druk. Meer dan je eigen risico zal het je niet kosten. Als je al een eigen risico hebt.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Carice schreef:Hoi allemaal,

Ik hoop via deze weg de juiste informatie te verkrijgen omtrent een waterlekkage die ik bij mijn onderburen heb veroorzaakt. Het kraantje van m'n wasmachine lekte en bleef dus nadruppelen.
Na er een paar dagen tussen uit te zijn geweest, kwam ik tot de ontdekking dat mijn sloten vervangen waren. Er lag een briefje in de brievenbus dat deze door hen vervangen waren wegens de waterschade.
De onderburen blijken een schade te hebben van 5500 euro...wat ik best veel vind. Gekgenoeg heb ik zelf helemaal geen schade. Alles is direct via de plavuizen naar de onderburen gedruppeld.

De politie heeft mijn sloten laten doorboren door een slotenmaker, omdat ik ten eerste niet thuis was en ten tweede om meer waterschade te beperken.

Even ter informatie; ik heb de woning gekocht, onderburen hebben de woning gehuurd en er is een actieve VvE. Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering, opstal- en inboedelverzekering.

Mijn vraag is, moet ik hiervoor mijn aansprakelijkheidsverzekering gebruiken voor de ontstane schade bij m'n uren? En is het misschien mogelijk dat ik de kosten van de 3 sloten a 450,- ook ergens voor op kan geven of moet ik deze kosten zelf bekostigen?

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Carice
Uw aansprakelijkheidsverzekering zou samen met de opstal/inboedel verzekering van uw buren of de woningbouw de 5500 euro moeten vergoeden.

De 3x 450 euro zal waarschijnlijk vergoed worden door uw eigen opstal/inboedel verzekering ivm waterschade, mits u verzekerd bent tegen waterschade.

Wat ik alleen niet snap... Hoe kunt u 0 euro schade hebben en uw buren 5500 euro?

Carice

Ongelezen bericht door Carice »

Oke, waarom valt de waterschade dan precies onder mijn aansprakelijkheidsverzekering en haar opstal/inboedelverzekering? Ik dacht dat alles onder onder mijn aansprakelijkheid zou vallen...

Ik heb inderdaad gekgenoeg geen waterschade. Ik heb plavuizen en het water liep zo richting de verwarmingsbuizen. Die gaten zullen het water doorgelaten hebben.

De sloten kostten in totaal EUR 450,- De reden dat ik het hier nog eens navraag is vanwege het feit dat mijn verzekeringsagent aangeeft dat de sloten niet onder de dekking vallen en ik deze zelf moet betalen. Omdat het vervangen van de sloten door een overheidsinstantie niet gedekt zijn. Ik heb er namelijk m'n twijfels over...zijn die terecht?

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Carice schreef:Oke, waarom valt de waterschade dan precies onder mijn aansprakelijkheidsverzekering en haar opstal/inboedelverzekering? Ik dacht dat alles onder onder mijn aansprakelijkheid zou vallen...

Ik heb inderdaad gekgenoeg geen waterschade. Ik heb plavuizen en het water liep zo richting de verwarmingsbuizen. Die gaten zullen het water doorgelaten hebben.

De sloten kostten in totaal EUR 450,- De reden dat ik het hier nog eens navraag is vanwege het feit dat mijn verzekeringsagent aangeeft dat de sloten niet onder de dekking vallen en ik deze zelf moet betalen. Omdat het vervangen van de sloten door een overheidsinstantie niet gedekt zijn. Ik heb er namelijk m'n twijfels over...zijn die terecht?
Je kunt die 450 euro alsnog indienen bij je verzekeraar en dan kan die bepalen of het wel of niet gedekt is en zo niet, onder welke clausule niet.
Mijn inziens is het gevolg schade van de waterschade en dus zou het wel vergoed moeten worden, maar het kan natuurlijk heel goedd zijn dat het weer uitgesloten is middels een clausule. Men moet dan wel exact kunnen verwijzen naar die clausule.

Uw buren zouden ook verzekerd moeten zijn voor de schade via hun inboedel/opstal verzekering indien zij deze hebben. De verzekeringen zullen dan onderling overleggen wie wat vergoed (doorgaans merkt u hier weinig van).
Indien uw buren niet verzekerd zijn, is dit uiteraard niet van toepassing.

Kalhorn VVE
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kalhorn VVE »

Eigenlijk een hele simpele zaak. Ik ga wel uit van één vaststaand feit. De schade is ontstaan door het druppelen van een kraantje en niet door een lekkage van een waterleiding.

De schade aan de inboedel van de onderburen wordt gedekt door de inboedelverzekering van de onderburen. Hebben ze geen inboedelverzekering, dan kunnen ze u aansprakelijk stellen. Uw aansprakelijkheidsverzekering zal dan vergoeden.

De schade aan de muren en plafond (verf, behang etc.) van de onderburen wordt gedekt door de opstalverzekering van de VvE.

De schade aan uw sloten worden gedekt door de opstalverzekering van uw VvE.

Heeft uw VvE geen opstalverzekering, dan is het bestuur zeer nalatig! Dit is één van de hoofdtaken van het bestuur (genoemd in de splitsingsakte). Ga als VvE direct een opstalverzekering afsluiten!

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Kalhorn VVE schreef:Eigenlijk een hele simpele zaak. Ik ga wel uit van één vaststaand feit. De schade is ontstaan door het druppelen van een kraantje en niet door een lekkage van een waterleiding.

De schade aan de inboedel van de onderburen wordt gedekt door de inboedelverzekering van de onderburen. Hebben ze geen inboedelverzekering, dan kunnen ze u aansprakelijk stellen. Uw aansprakelijkheidsverzekering zal dan vergoeden.

De schade aan de muren en plafond (verf, behang etc.) van de onderburen wordt gedekt door de opstalverzekering van de VvE.

De schade aan uw sloten worden gedekt door de opstalverzekering van uw VvE.

Heeft uw VvE geen opstalverzekering, dan is het bestuur zeer nalatig! Dit is één van de hoofdtaken van het bestuur (genoemd in de splitsingsakte). Ga als VvE direct een opstalverzekering afsluiten!
Leuk dat je reclame maakt voor jezelf door oude vragen te beantwoorden. Had je alleen wel even beter op moeten letten. De onderburen huren. Is nog maar de vraag hoe die VVE in elkaar zit.
Sloten zijn privé. Vallen niet onder de VVE.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Wat mij ooit vertelt is toen er water van de buren naar beneden kwam, gelukkig weinig.
DE buru die het veroorzaakt hoeft nietd e schade die je hebt te betalen. Daar heb je zelf als het goed is ene inboedelverzekering voor afgesloten en die dekt de schade. Als de mensen daar op bezuinigt hebben. hmmm. is het meschien lastig verhaal.

Verder worden de sloten van jezelf, 3x450 euro is trouwens wel erg veel ! :shock:
Trouwens sloten :?: als het goed is hoeft er maar 1 slot geforeceerd te worden om binnen te komen, zou dus nog discussie kunnen worden als er inderdaad maar 1 slot vervangen is. mogelijk dat de andere niet vergoed worden. dan heb je maar 2 sleutels. :?
Volgens mij kan je die gewoon declareren bij je eigen inboedel verzekering indienen.

Ik snap trouwens niet waarom een VvE inboedel vergoed waar bewoners zelf een verzekering voor moeten hebben....

Gesloten