LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waterschade buren, voor wie is de schade?
-
Waterschade buren, voor wie is de schade?
Goedemorgen,
Afgelopen nacht werd ik wakker gebeld doordat mijn wasmachine afvoer heeft gelekt en mijn onderbuurman hierdoor lekkage heeft gehad. Nu vraag ik mij af op wie de eventuele schade verhaald kan worden. Is dat zijn inboedelverzekering? Of kan ik het zelfs op de verhuurder verhalen? Aangezien de doorvoer gewoon door het beton gestoken is en het water hier gewoon langs kan lopen. Het lijkt mij niet dat dit de bedoeling kan zijn.
Afgelopen nacht werd ik wakker gebeld doordat mijn wasmachine afvoer heeft gelekt en mijn onderbuurman hierdoor lekkage heeft gehad. Nu vraag ik mij af op wie de eventuele schade verhaald kan worden. Is dat zijn inboedelverzekering? Of kan ik het zelfs op de verhuurder verhalen? Aangezien de doorvoer gewoon door het beton gestoken is en het water hier gewoon langs kan lopen. Het lijkt mij niet dat dit de bedoeling kan zijn.
Re: Waterschade buren, voor wie is de schade?
Uw wasmachine afvoer heeft gelekt en daardoor heeft de buurman schade.
Wat zou uw verhuurder daarmee van doen hebben? Als de afvoer niet correct geconstrueerd is, moet u dat (laten) verhelpen.
U bent aansprakelijk, dus de buurman kan dat bij u claimen en als u een AVP hebt, kunt u de aansprakelijkstelling daar indienen.
Als de buurman een inboedelverzekering heeft, kan het verstandiger zijn dat hij het bij zijn eigen verzekeraar claimt, en zijn verzekeraar regelt het dan eventueel wel met de uwe.
Wat zou uw verhuurder daarmee van doen hebben? Als de afvoer niet correct geconstrueerd is, moet u dat (laten) verhelpen.
U bent aansprakelijk, dus de buurman kan dat bij u claimen en als u een AVP hebt, kunt u de aansprakelijkstelling daar indienen.
Als de buurman een inboedelverzekering heeft, kan het verstandiger zijn dat hij het bij zijn eigen verzekeraar claimt, en zijn verzekeraar regelt het dan eventueel wel met de uwe.
Als je niks verkeerd doet, lijkt de verhuurder aansprakelijk. Zijn afvoer is niet in orde.
Pas als je weet dat de boel lekt, en je blijft wassen, dan raak je zelf aansprakelijk
Pas als je weet dat de boel lekt, en je blijft wassen, dan raak je zelf aansprakelijk
Het zal niet het eerste wasje zijn dat de Ts draait.
Hoezo is de afvoer niet in orde? zuiver het feit dar er wat ruimte langs de leiding op lijkt te zijn is nog niet per se een constructiefout. De echte situatie is niet duidelijk: is er lekkage door verstopping, of is er lekkage doordat de slang van de machine zelf kapot is gegaan, en daardoor water wat op de vloer gestroomd is via de zijkant van de afvoerbuis gelopen is? Maakt verschil wellicht voor waar u aan moet kloppen voor de claim van de onderbuurman. Aangezien u huurder bent loopt het wel via u denk ik.
Het is heel simpel. U heeft de schade veroorzaakt dus u zult de kosten moeten betalen, eventueel claimen via je verzekering.
Heeft uw afvoerslang gelekt of de pijp van de verhuurder, waarin die gestoken is (of was de afvoer verstopt en is die overgelopen?).manon.van-der-velde schreef: ↑25 jul 2019 10:37Afgelopen nacht werd ik wakker gebeld doordat mijn wasmachine afvoer heeft gelekt...
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
De inboedel verzekeraar dekt alleen jou eigen inboedel en die heeft geen schade.
De WA verzekering wat je bij een ander veroorzaakte.
Maar is nu de wasmachine lek of de afvoer te traag?
Met slang die afvoer vullen en kijken of alles voldoende weg liep.
Ook de Sifon/stankafsluiter onder kan verstopt zijn door drab.
Ik betwijfel of een verhuurder voor riool verantwoordelijk is, U laat vuil water lopen en regelmatig onderste dopje legen en enige onderhoud aan afvoer is voor huurder.
Een defect riool is voor verhuurder, verstopt zelden!
De WA verzekering wat je bij een ander veroorzaakte.
Maar is nu de wasmachine lek of de afvoer te traag?
Met slang die afvoer vullen en kijken of alles voldoende weg liep.
Ook de Sifon/stankafsluiter onder kan verstopt zijn door drab.
Ik betwijfel of een verhuurder voor riool verantwoordelijk is, U laat vuil water lopen en regelmatig onderste dopje legen en enige onderhoud aan afvoer is voor huurder.
Een defect riool is voor verhuurder, verstopt zelden!
Dit is iets wat mijn schoonmoeder ook overkwam. een slecht bevestigde waterleiding ging lekken op het punt waar deze gesoldeert was met een koppeling.
Hiervoor werd ik 's nachts gebeld om dit op te lossen. door de directrice van het appartementen complex waar mijn schoonmoeder woonde. Het water liep door 4 kasten naar de kelderboxen.
De directrice wilde mijn schoonmoeder opzadelen met de aansprakelijkheid hiervoor. Iets wat ze mondeling aangaf. Intussen had ik al informatie ingewonnen bij de verzekering.
Die waren hier heel duidelijk in. Claim dit bij je eigen verzekering en het wordt vergoedt. Het water was op geen van de verdiepingen buiten de kasten gekomen. Behalve bij mijn schoonmoeder voor haar buitendeur daar was het tapijt op de gang nat geworden.
Echter de directrice bleef mondeling aangeven dat wij aansprakelijk waren. Wij hadden dit niet goed laten verbouwen. Echter was zij niet goed op de hoogte wat de voormalig gebouweigenaar had laten aanpassen bij de verkoop van het appartement. En in die aanpassing ging het fout. Niet direct voor en na een koppeling een beugel plaatsen zodat de koppeling niet kan bewegen bij afname van water.
Uiteindelijk heeft onze verzekering nooit een claim ontvangen en was de verwijzing naar de eigen verzekering voldoende.
Hiervoor werd ik 's nachts gebeld om dit op te lossen. door de directrice van het appartementen complex waar mijn schoonmoeder woonde. Het water liep door 4 kasten naar de kelderboxen.
De directrice wilde mijn schoonmoeder opzadelen met de aansprakelijkheid hiervoor. Iets wat ze mondeling aangaf. Intussen had ik al informatie ingewonnen bij de verzekering.
Die waren hier heel duidelijk in. Claim dit bij je eigen verzekering en het wordt vergoedt. Het water was op geen van de verdiepingen buiten de kasten gekomen. Behalve bij mijn schoonmoeder voor haar buitendeur daar was het tapijt op de gang nat geworden.
Echter de directrice bleef mondeling aangeven dat wij aansprakelijk waren. Wij hadden dit niet goed laten verbouwen. Echter was zij niet goed op de hoogte wat de voormalig gebouweigenaar had laten aanpassen bij de verkoop van het appartement. En in die aanpassing ging het fout. Niet direct voor en na een koppeling een beugel plaatsen zodat de koppeling niet kan bewegen bij afname van water.
Uiteindelijk heeft onze verzekering nooit een claim ontvangen en was de verwijzing naar de eigen verzekering voldoende.
Het gaat hier over de afvoer van water uit de wasmachine. En niet van water uit de aanvoer via de kraan.
-
Een belaste soldeer verbinding is niet toegestaan.....
Zelf ben ik slecht in solderen en eens maar nooit meer!
Verbrande vingers en lekkere leiding!
Maar een klem koppeling is iets soepeler en dat kan meer hebben.
Maar als koper weet je nooit of een goede ervaren vakman of DHZer als ik er aan klooide!
Als de buren geen eigen inboedel verzekeraar hebben om te claimen mogen ze jou WA verzekering aanspreken hierop.
Maar dan wel met bewijs van niet verzekerde buren en geen verhaal van buren zoals hier die alleen maar eisen zonder bewijs van hun eigen verzekeraar!
Zelf ben ik slecht in solderen en eens maar nooit meer!
Verbrande vingers en lekkere leiding!
Maar een klem koppeling is iets soepeler en dat kan meer hebben.
Maar als koper weet je nooit of een goede ervaren vakman of DHZer als ik er aan klooide!
Als de buren geen eigen inboedel verzekeraar hebben om te claimen mogen ze jou WA verzekering aanspreken hierop.
Maar dan wel met bewijs van niet verzekerde buren en geen verhaal van buren zoals hier die alleen maar eisen zonder bewijs van hun eigen verzekeraar!
Onzin. Ze hoeven dat helemaal niet bij hun eigen verzekeraar te claimen. Meestal wel verstandiger.
beste is om de eigen verzekeraar in te schakelen, deze zullen dan gaan bekijken wat de schade is en tot uitkering overgaan, vervolgens zullen ze dit gaan verhalen als daar een mogelijkheid voor is enw el op u, u mag vervolgens, als de afvoer stuk is of niet goed functioneerd of uw verzekeraar, dit weer op de verhuurder gaan verhalen...
Waterschade valt in de regel onder de brandverzekering bij wie de schade is. Niet onder de AVP van de veroorzaker. Althans zo was het vroeger maar tegenwoordig weet je het niet meer. Even de polisvoorwaarden lezen.
Als u bij iemand schade veroorzaakt, kunt u dat claimen op uw AVP.
Ten eerste hoeft de schadelijder geen inboedel of opstalverzekering te hebben, ten tweede kan die persoon een eigen risico hebben, en ten derde kan hij al meerdere keren op zijn polis geclaimd hebben, waardoor zijn verzekeraar ook niet blij is.
Is er in een woning brand, en als gevolg daarvan ook onder meer waterschade bij de “belendende percelen” dan moet de schadelijder zijn eigen verzekering aanspreken. En keert de AVP van de veroorzaker niets uit.
En zo was het vroeger ook.
-
De WA of AVP verzekeraar zal niets uitkeren tenzij de buren onverzekerd waren.
Dit geld ook voor brand en gevolg schades.
Hoe komt u op het idee.Komkommertijd schreef: ↑26 jul 2019 18:25De WA of AVP verzekeraar zal niets uitkeren tenzij de buren onverzekerd waren.
Frantic2
vindt dit leuk
Had vorig jaar ook zo'n soort geval. Mijn waterleiding in de keuken was gesprongen. Had zelf geen schade, maar de buren wel. Ik heb mijn schadeverzekeraar gebeld en zij vertelden mij, dat de verzekeraars onderling hebben afgesproken, dat bij wie de schade is, die schade geclaimd moet worden bij de eigen verzekeraar. Mijn buren hebben dat ook gedaan en de schade werd vergoed door hun eigen inboedelverzekering. Ik had daar verder niks mee van doen. Behalve als zij geen schadeverzekering zouden hebben gehad, dan had mijn verzekeraar ingeschakeld moeten worden.
witte angora
en Komkommertijd
vinden dit leuk
@nkootstra
Dat is dus de knock-for-knock overeenkomst tussen verzekeraars, maar die overeenkomst bindt niet de verzekerden.
Het bespaart verzekeraars werk, dus geld.
Maar zou u geen AVP gehad hebben, dan had de inboedelverzekeraar van de buren beslist bij u aangeklopt en het niet voor eigen rekening genomen.
Maar ook is de eigen verzekering, zoals ik al eerder schreef, vaak gunstige. Zeker als je een gunstiger nieuwwaarde regeling hebt.
Dat is dus de knock-for-knock overeenkomst tussen verzekeraars, maar die overeenkomst bindt niet de verzekerden.
Het bespaart verzekeraars werk, dus geld.
Maar zou u geen AVP gehad hebben, dan had de inboedelverzekeraar van de buren beslist bij u aangeklopt en het niet voor eigen rekening genomen.
Maar ook is de eigen verzekering, zoals ik al eerder schreef, vaak gunstige. Zeker als je een gunstiger nieuwwaarde regeling hebt.
Frantic2
vindt dit leuk