LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zeer korte ziekefonds
Zeer korte ziekefonds
Ik ben een student en ben gratis particulier meeverzekerd bij mijn ouders.
Onlangs heb ik stage gelopen en nu wil het bedrijf, omdat mijn studie nog niet is afgerond, mij vanaf 12 december tot 27 januari (wanneer mijn colleges weer normaal beginnen) aannemen via een uitzendbureau. Ik heb van te voren al aangegeven, dat ik vanaf 22 december met vakantie ben. Hierdoor zou ik dus voor 10 dagen helemaal speciaal een ziekefonds verzekering moeten afsluiten, omdat het uitzendbureau zegt dat dit verplicht is.
Het komt er dus eigenlijk op neer, dat ik een hoop kosten maak voor de verzekering, terwijl ik die volgens mijn ouders niet eens kan terugvragen, omdat zij anders mijn extra premie moeten betalen. Hoe gaat dit in zijn werk? Is er een manier om die 10 dagen over te slaan, omdat ik toch verzekerd ben?
Onlangs heb ik stage gelopen en nu wil het bedrijf, omdat mijn studie nog niet is afgerond, mij vanaf 12 december tot 27 januari (wanneer mijn colleges weer normaal beginnen) aannemen via een uitzendbureau. Ik heb van te voren al aangegeven, dat ik vanaf 22 december met vakantie ben. Hierdoor zou ik dus voor 10 dagen helemaal speciaal een ziekefonds verzekering moeten afsluiten, omdat het uitzendbureau zegt dat dit verplicht is.
Het komt er dus eigenlijk op neer, dat ik een hoop kosten maak voor de verzekering, terwijl ik die volgens mijn ouders niet eens kan terugvragen, omdat zij anders mijn extra premie moeten betalen. Hoe gaat dit in zijn werk? Is er een manier om die 10 dagen over te slaan, omdat ik toch verzekerd ben?
Re: Zeer korte ziekefonds
Kort maar krachtig.
Een verzekeraar heeft tijd nodig om mijn aanvraag te verwerken neem ik aan. Moet ik dan, voordat ik officieel in dienst treed, verzekerd zijn?
Een verzekeraar heeft tijd nodig om mijn aanvraag te verwerken neem ik aan. Moet ik dan, voordat ik officieel in dienst treed, verzekerd zijn?
Dan sluit je toch gewoon geen ziekenfondsverzekering af. Nadeel is dat er van je loon een paar procent premie wordt ingehouden die toch aan het ziekenfonds wordt betaald. En heel strikt genomen is je particuliere verzekeraar niet meer verplicht je declaraties te vergoeden, maar goed, daar komen ze in de praktijk toch niet achter.
Het uitzendbureau zal je niet in dienst nemen als je geen verzekering afsluit. Overigens ben je dan ook tijdens je vakantie verzekerd.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een uitzendbureau checkte of je je wel bij een ziekenfonds had ingeschreven.
Kan je niet gewoon geld terug vragen bij je particuliere verzekering? Dat ik heb althans wel eens eerder gedaan. Dat zou ik in ieder geval even navragen bij de verzekering.
Dat zou je dan terug moeten vragen bij het ziekenfonds. Vooral als je niet iedere week werkt heb je een goede kans. Maar ja, voor 10 dagen, wat levert het op? 20 euro of zo?
Dat zijn dan malafide bureau's geweest. Uit documentatie van het UWV:Ik heb nog nooit meegemaakt dat een uitzendbureau checkte of je je wel bij een ziekenfonds had ingeschreven.
[/quote]Bij het ziekenfonds aanmelden
Wanneer een werknemer ziekenfonds verzekerd is, meldt u dit via de ‘Melding
Sociale Verzekeringen’ aan uwv. uwv geeft dit vervolgens door aan het ziekenfonds.
U heeft als werkgever de wettelijke verplichting om uw werknemer te informeren of
hij ziekenfonds verzekerd is.
Wat klets je nou voor onzin MK. Tuurlijk, een uitzendbureau zal een msv-melding naar het UWV verzenden, dat heb ik ook nooit ontkend (dat is werk dat ik zelf voor klanten heb uitgevoerd). De zfw-wg en zfw-wn premie moet uiteraard worden afgedragen (en dat heb ik in mijn posting van 16 nov 20.41 toch ook gezegd). Maar dat heeft niks te maken met inschrijving bij een ziekenfonds.
Om ziekenfondsverzekerd te zijn moet de werknemer zichzelf toch ook INSCHRIJVEN BIJ EEN ZIEKENFONDS en nominale premie gaan afdragen. Ik zie niet in waarom een uitzendbureau malafide zou zijn als ze dat niet controleren. We hebben trouwens in Nederland tot en met 31-12-2005 geen plicht om je voor ziektekosten te verzekeren.
Werknemerspremies afdragen en inschrijven bij een ziekenfonds zijn twee verschillende dingen. Jij haalt
Om ziekenfondsverzekerd te zijn moet de werknemer zichzelf toch ook INSCHRIJVEN BIJ EEN ZIEKENFONDS en nominale premie gaan afdragen. Ik zie niet in waarom een uitzendbureau malafide zou zijn als ze dat niet controleren. We hebben trouwens in Nederland tot en met 31-12-2005 geen plicht om je voor ziektekosten te verzekeren.
Werknemerspremies afdragen en inschrijven bij een ziekenfonds zijn twee verschillende dingen. Jij haalt
-
ik zit particulier bij CZ en ging voor uitzendburo werken. CZ melde mij dat indien het werk niet langer dan 3 maanden zou duren ik geen ziekenfonds hoefde te worden. Pas als het langer zou gaan duren was dat wel verplicht. En ik heb uiteindelijk van maart tot augustus gewerkt en kon na de eerste drie maanden mezelf met terugwerkende kracht als ziekenfondsverzekerde aanmelden bij CZ. (en kreeg dus de particuliere premie terug) Alleen ben jij gratis meeverzekerd maar ik neem aan dat die regel van 3 maanden ook bij jou zou gelden. Dusa volgens mij hoef je niets te doen.......alleen wordt zfw ingehouden op je loonstrookje.(en bij mij waren dat altijd extreem lage bedragen)
Dus ik zou zeggen neem contact op met je eigen verzekeraar!!!!!!
Die kan je toch echt het beste helpen.
Dus ik zou zeggen neem contact op met je eigen verzekeraar!!!!!!
Die kan je toch echt het beste helpen.